Spring naar bijdragen

Norderney-boordstudio-enkele vragen.


Gast

Aanbevolen berichten

Gisteren bekeek ik een video die al jaren op een plank ligt, beelden geschoten door wijlen Freek Simons, ik denk uit de collectie van Hans Knot. Het zijn de stille beelden die Freek maakte, later zijn er jingles en instrumentals onder gezet. Op de zijkant van de video stond Norderney 1970-1975. Het 1 en ander begint met de tendertrip naar de Norderney waar direct opvalt dat een aantal bemanningsleden keurig in kostuum emt stropdas en wit overhemd de overtocht maken. Ook zien we een jeugdige Hans Mondt die als nieuwslezer natuurlijk mee gaat. Aangekomen bij het schip zien we de houten! kratjes Heineken aanboord gaan en liter flessen melk in een stalen krat over worden gezet. Prachtige beelden, ik herinner me deze verpakkingsvormen zeer goed. Aanboord gekomen zien we een boordstudio die nog uitgerust is met het oude mengtafeltje, geen draaitafels,geen cartmachines. Vraag: die combinatie van Hans Mondt en de oude boordstudio, was dat niet voor 70, dus zeg maar 68/69. Wanneer werd de nieuwe boordstudio opgebouwd, nieuwe mengtafel, cartmachines en draaitafels.

Wat verder op in de film zien we de Hilversumse ploeg aan boord komen, me dunkt voor de zeilweek. Juul zien we veelvuldig technieken. Wat me opvalt is de onhandige opstelling van de draaitafels, nogal hoog, platen moesten nogal moeilijk worden vastgehouden op scherpgezet. Waarom deze onhandige opstelling? Tevens valt me op dat er klaarblijkelijk geen snelstart vanaf het mengpaneel is voor de draaitafels in 72.Waarom niet? Verder in de film zien we een aantal Veronicanen een tochtje per motorsloep naar de Mebo 2 maken.Mooie beelden. Overigens aanboord van de Mebo startten de draaitafels wel vanaf het paneel. Verder in de film de onvermijdelijke 31 aug 74 beelden en in 75 het binnenslepen van de Norderney. Triest gezicht.Welnu, de vragen zitten in de tekst, Juul. we lezen het graag.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een interview in 1996 vertelde Tom Mulder me, dat er na de jaarwisseling 1969>1970 draaitafels aan boord werden geïnstalleerd. Juul weet ongetwijfeld de details.

http://www35.zippyshare.com/v/53560143/file.html

Martin

Bedankt voor deze aanvulling Martin. Dat zou betekenen dat de film over het leven aanboord vd Norderney dus in ieder geval in 69 begon. Was Freek Simons toen al werkzaam voor Veronica, of heeft iemand anders gefilmd?

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uiteraard is de film uit de collectie van wijlen Freek Simon. Hij heeft de kopie destijds ter beschikking gesteld van het Freewave team zodat het vertoond kon worden op een radiodag, ik denk erg eind jaren tachtig. Het is dan ook de reden dat die bij jou op de plank ligt (lag) gezien er vrijwel altijd een duplicaat werd gemaakt voor je toen je nog schreef voor Freewave Media Magazine. Het was een imponerende inzicht in het dagelijkse leven op en naar de Norderney. Reden genoeg deze weer eens uit het archief te halen om binnenkort te bekijken.

groet Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, de film van Freek roept inderdaad wat vragen op. In de eerste plaats, Freek heeft bij Veronica gewerkt tussen mei 1968 en augustus 1973.

In een vroeg stadium is ie al erg veel gaan fotograferen en in een later stadium gaan filmen. Want hij was van professie toch een fotograaf-filmer.

De z.g. "Hans Knot-Freewave" film is een aan elkaar geplakte film van veel losse fragmenten waarvan Freek zelf ook niet meer wist uit welke periode ze stamden. In werkelijkheid duurt de film veel langer. Toen het duidelijk was dat Freek zoals hij zei;"ingeleende tijd" leefde ging ik een keer op bezoek en zittend in de achtertuin zei Freek luchtigjes ;" zeg ik heb nog wat films en losse stukken en veel foto's, die erven jullie........"

Typiese Freek humor. Enige weken later kreeg ik van Freek een paar filmrollen-blikken met een briefje erbij dat hij ze aan ons (de Stichting Norderney) schonk en dat hij tevens toestemming gaf "om er mee te doen van wat wij dachten dat voor de geschiedenis goed was". Dat was dus onze erfenis. Ook bij B&G ligt wat.( dat is de z.g Hans Knot film). Later werd "de erfenis" nog bevestigd door Conny z'n weduwe (en mijn TROS collega).

Ad Bouman is al geruime tijd bezig om de geschiedenis vast te leggen voor zover dat kan op video dmv gesprekken met oud collega's. Oud collega Atze Veenstra heeft alle bij de collega's beschikbare films inmiddels gedigitaliseerd. Alles is een erg bewerkelijk karwei en het staat wel op "de rol" bij de platenmij van Willem van Kooten om de video tzt uit te brengen en daarin zullen de beelden uit de films van Freek te zien zijn. We zijn tenslotte "rechthebbende". Trouwens In 1 van de filmblikken lag ook een film die Freek maakte toen hij bij het ANP werkte en ze nog in een villa in Hilversum zaten.

En daar zag ik ook RNI collega's die daar later gingen werken, een erg leuke film.

Ik zou alles opnieuw moeten gaan bekijken, het zijn 4 films van een uur, en da's eigenlijk een heidens karwei. En ik heb al zoveel te doen m.b.t. ons archief.

Dan de opmerking van Martin mbt interview Tom Mulder, het zou zo maar kunnen. (1969-1970). En ik moet even in de radiodagboeken van Sanne Benjamin lezen want er staat mij iets van bij dat er in een uitzending melding van gemaakt werd dat er een nieuw mengpaneel enz. werd gebruikt. Dat zou ik moeten nakijken en ik stel me zo voor dat ik daar later even op terug kom.

Allemaal ter nagedachtenis aan onze Freek Simon. † 22 februari 2002.

Een mooi weekend allen,

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben toch maar eens gaan zoeken. Ik heb het fragment dat Martin uploadde afgeluisterd en daar wil ik toch een opm. over maken. Tom (Klaas) verteld daar dat hij voorstelde om het oudejaarsprogramma live te doen.

Uiteindelijk klopt de uitwerking wel maar we hadden geen keus anders dan om het live te omdat het programma dat oorspronkelijk zou worden uitgezonden "niet mocht". ( 31dec. 1969. )

Dat was een programma van Henk van Dorp, Henk Terlingen, Ad Bouman en Juul Geleick.

Verder blijkt uit het archief dat de platen tbv Sangria in de zomer van 1970 allemaal op band stonden. ( de banden zitten nog in het archief).

Maar ik denk dat dat de gouwe ouwe zijn als ik de inhoud van de banden zo zie.

Wel heb ik een dia gevonden die gemaakt is op zondag 10 mei 1970 en daar is een pick up te zien op een rare plaats.

Je ziet Ruud Doets "krampachtig" een plaat vasthouden. Ik denk dat het een proefopstelling is en dat de pick ups gauw verplaatst zijn. foto: © Stichting Norderney-Ad Bouman

mzf7qrpQOx.jpg

Een afdruk uit het radiodagboek van Sanne.

HDuaMF.jpg

Verder blijkt uit het radiodagboek van onze onvolprezen Sanne dat er op 2 augustus een nieuw mengpaneel wordt gebruikt aan boord.

Zo nu stop ik er effe mee......pffffffffff

Juul

8EcXb2feS.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoefde me niet aan te melden, stond nog op aanmelden, was echter gehele dag in Doetinchem, Kasteel aldaar, voor een clubdag. Nee geen radio, maar Ierse Wolfshonden. Juul bedankt voor je verklaringen en een prachtige foto. Conclusie is ook dat Freek veel en prachtig filmwerk heeft verricht.

Paul de Haan

" radio een hobbie, Ierse Wolfshonden en Deerhounds een passie"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoefde me niet aan te melden, stond nog op aanmelden, was echter gehele dag in Doetinchem, Kasteel aldaar, voor een clubdag. Nee geen radio, maar Ierse Wolfshonden. Juul bedankt voor je verklaringen en een prachtige foto. Conclusie is ook dat Freek veel en prachtig filmwerk heeft verricht.

Paul de Haan

" radio een hobbie, Ierse Wolfshonden en Deerhounds een passie"

Welkom weer thuis Paul, hopelijk tussen de buien door.

Ik zag in het archief dat er op die dag heel veel foto's gemaakt zijn. Je mag 'em "bewaren" Paul. (als je er maar bij vermeld dat ie "van ons is" Wordt nog wel eens vergeten).

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom weer thuis Paul, hopelijk tussen de buien door.

Ik zag in het archief dat er op die dag heel veel foto's gemaakt zijn. Je mag 'em "bewaren" Paul. (als je er maar bij vermeld dat ie "van ons is" Wordt nog wel eens vergeten).

Juul

vanaf vanochtend 10.30 in Doetinchem, gehele dag strakke zon en circa 24 graden, we hebben de schaduw gezocht. Nu hier in Groningen nog koffie drinken in de tuin.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.