Spring naar bijdragen

1963


Jan-Fre

Aanbevolen berichten

Na de Scandinavische anti-zeezenderwet waren alleen Radio Syd (die toch was doorgegaan) en Radio Veronica nog over.

Veronica had ondertussen aardig wat adverteerders, die ook soms hele programma's sponsorden.

Ooit kocht ik een keer op het Waterlooplein een aantal tapes waar Veronica op moest staan. En inderdaad, een door North State gesponsord programma met daarin de Dutch Swing College Band werd aangetroffen.

Precieze uitzenddatum onbekend helaas.

1963.00.00 47 minuten North State sponsored show: http://www.mediafire.com/?ryp51pel2cf8v3n

Jan-Fre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Jan-Fre,

Ik denk laat ik eens gaan luisteren en speuren. Bij het afluisteren viel mij op dat het "een zooitje" is. Ik druk mij mild uit.

Er is veel met de pauze toets gewerkt door de opnemer. Erg veel witjes e.d. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat dit allemaal zo is uitgezonden.

Nu doemt bij mij de vraag op, weet je nog wat voor band het was? een officiele band of iets wat neigt naar "home taping"?

Als we dat weten wordt waarschijnlijk een hoop duidelijk.

Ik ga ondertussen even in de programma schema's kijken.

Ben benieuwd.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Juul,

Deze opname heb ik een keer gekregen uit Zweden.

Aangezien ik nog het een en ander heb liggen om af te luisteren en deze nou niet de eerste in de rij is omdat ik er toch niks van kan verstaan is hij zo het archief in gegaan. Ik vermoed dat de opname uit de home-taping kringen komt, maar dat weet ik dus niet.

Groet,

Jan-Fre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Juul,

Deze opname heb ik een keer gekregen uit Zweden.

Aangezien ik nog het een en ander heb liggen om af te luisteren en deze nou niet de eerste in de rij is omdat ik er toch niks van kan verstaan is hij zo het archief in gegaan.

Vergis jij je hier niet, Jan-Fre? Juul heeft het niet over de opname van Radio Mercur, maar die van Veronica uit 1963.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de precieze aard van deze band blijft wel een beetje vaag. Het klinkt niet als een aircheck van de middengolf, eerder als een studio-opname, als je het mij vraagt. En die rare overgangen (het pauzetoetseffect) zitten vooral in het laatste kwartier, als je geen Dutch Swing College Band meer hoort, maar 'gevarieerde grammofoonplatenmuziek', om in de termen van die dagen te spreken.

Nou goed, zonder nadere informatie zullen we wel niet veel verder komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef het al, de North State opname van Jan-Fre was een beetje een "zooitje". Daar kan Jan-fre niks aan doen hij schreef het zelf ook al, hij kreeg de opname in handen jaren geleden. Op zich erg aardig maar er kloppen een aantal zaken niet. Eerst maar het jaartal, 1963 is waarschijnlijk maar begin 1964 zou ook nog kunnen.

Op 30'23" zegt de presentatrice, Yoka Beretty dat de uitzending herhaald wordt aanstaande dinsdag om 7 uur. ( 19.00 uur ). Eigenlijk zegt ze "dat de uitzending van gisteren herhaald wordt". Euhé??????...............

Dan de tijdsduur van het sponsor programma. Het lijk op deze opname alsof dat 30 minuten is. Maar dat klopt niet. De sponsor programma's duurden altijd maar een kwartier. En ik bijvoorbeeld kunnen terug vinden dat dit de zaterdag aflevering is.

Mncm6j.jpg

De zaterdag aflevering werd dus dinsdag avond herhaald kijk maar.

In beide gevallen 15 minuten.

2jWaXpUKA91E.jpg

Er is in deze opname driftig met de pauzetoets gewerkt dat is al te zien in het eerste stukje. Je ziet daar een "spike" en een groot "witje".

bVM2yzh.jpg

In de volgend afbeelding is te zien en ook te horen daar dat de afkondiging van Yoka Beretty wordt afgekapt.

u1cRpFx0YE.jpg

Enfin, de opnemer was kennelijk een fan van dixieland en heeft er z'n eigen programma van gemaakt want steeds kun je een aantal witjes horen.

Verder op de band een allergaartje van opnamen.

Maar Jan-Fre, trek het je niet aan, toch leuk dat je de opname hebt beschikbaar gesteld.

Ik bewaar als Veronica archivaris de aankondiging en de afkondiging. Leuk.

En voor de ietwat ouderen, Yoka Beretty was toch een "lekker ding" toen weet je nog?

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enfin, de opnemer was kennelijk een fan van dixieland en heeft er z'n eigen programma van gemaakt want steeds kun je een aantal witjes horen.

Verder op de band een allergaartje van opnamen.

Maar Jan-Fre, trek het je niet aan, toch leuk dat je de opname hebt beschikbaar gesteld.

Ik bewaar als Veronica archivaris de aankondiging en de afkondiging. Leuk.

En voor de ietwat ouderen, Yoka Beretty was toch een "lekker ding" toen weet je nog?

Juul

"Zo is het toevallig ook nog eens een keer" ;)

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.