Spring naar bijdragen

Veronica terug in bestel?


Martin1968

Aanbevolen berichten

Vanochtend in de GPD-dagbladen:

Veronica mogelijk terug in omroepbestel

HILVERSUM (Gerard den Elt /GPD) - De Vereniging Veronica voert gesprekken met 'meerdere omroepen' over terugkeer naar het omroepbestel. Kleinere omroepen als BNN, WNL, Omroep Max en PowNed zouden meteen de status van A-omroep krijgen als zij samenwerken met Veronica dat ruim zevenhonderdduizend slapende leden heeft. Voorzitter Yoeri Albrecht van de Vereniging Veronica bevestigt dat gesprekken worden gevoerd met 'diverse zendgemachtigden'. Een terugkeer zou volgens hem 'zo maar kunnen'.

Met welke omroepen hij en het Veronica-bestuur in gesprek zijn, wil hij niet zeggen. "Sommige namen zijn waar, andere niet", aldus Albrecht, sinds een jaar voorzitter van de vereniging, die tientallen miljoenen euro's aan vermogen van de voormalige omroep beheert. Zo is Veronica via het bedrijf V-Ventures eigenaar van persbureau ANP, radiostation Kink FM en aandeelhouder in Sky Radio. Daarnaast zijn de zevenhonderdduizend lezers van Veronica Magazine automatisch lid van de vereniging. Die macht van het getal maakt zijn achterban interessant voor aspirant-omroepen die door de toekomstige fusiecombinaties (AVRO/TROS, NCRV/KRO en VARA/BNN) dreigen te worden gemarginaliseerd.

Volgens Albrecht heeft Veronica geen haast. In het voorjaar van 2014 vindt een ledenpeiling plaats, waarbij wordt gekeken of de aspirant-omroepen WNL, Omroep Max en PowNed wel meer dan honderdvijftigduizend leden hebben. Is dat niet het geval, dan vervalt hun zendmachtiging. PowNed (53.000 leden) zegt geen gesprekken te voeren met Veronica/Albrecht, maar samenwerking is volgens oprichter Dominique Weesie wel 'een prikkelende gedachte en misschien een idee'. Bert Huisjes van WNL (72.000 leden) zegt evenmin contact te hebben of te hebben gehad met Veronica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of de tegenwoordige activiteiten van die club wel toegestaan zijn voor een omroepvereniging. Maar daar zal het Commissariaat zich wel over buigen, als het ooit zo ver komt.

Wat ik altijd ironisch heb gevonden: Veronica wilde altijd commercieel worden, maar toen het eenmaal zo ver was, bleek de magie al snel te zijn uitgewerkt... Het is alleen nog maar een merknaam.

Als ze gaan fuseren met Max, weet ik nog wel een leuke slogan: 'Je bent oud en je wilt wat...'

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik nu lid van Sky en SBS?

Dat is inderdaad een verwarrende situatie. Volgens mij wordt het programmablad geexploiteerd door SBS. Daarnaast hebben Sky en SBS het recht om de naam Veronica te gebruiken voor respectievelijk radio en tv. Dat betekent dus dat een eventuele omroepvereniging nooit die naam mag dragen.

De situatie doet me een beetje denken aan de jaren zestig, toen de AVRO fuseerde met de RTN, de vereniging van het weekblad Televizier. Door die kunstgreep werd de AVRO in 1 klap de grootste omroep van Nederland. Maar dat gebeurde niet automatisch. In een historisch overzicht van de AVRO lees ik dit:

'Aan RTN-begunstigers en de lezers van TeleVizier werd op verzoek van de AVRO een positieve wilsverklaring

gevraagd, waarmee zij zich als lid bij de AVRO zouden aansluiten. Deze verklaring werd door honderdduizenden getekend,

hetgeen betekende dat de AVRO snel uitgroeide tot de grootste omroep van Nederland met meer dan 800.000 leden.'

AVRO en RTN streefden toen beiden naar een soort nationale publieke omroep, dus in die zin was een fusie logisch. Maar ik vraag me af hoeveel abonnees van het Veronica-blad nu zo'n wilsverklaring zouden tekenen, voor een fusie met... wie?

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus eigenlijk zijn de leden van de vereniging alleen maar lid van het Veronica Magazine welke eigenlijk van SBS is?

Ik heb ook een keer ergens gelezen dat het Veronica Magazine het geld binnen brengt, ik kan ma niet voorstellen dat SBS dit af wil staan.

Maw hoe kan de Vereniging de leden aan de ene kant gebruiken om een PO naar de A-ststus te tillen terwijl ze eigenlijk lid zijn van SBS?

Wat nog veel erger is in het geheel, als de Vereniging geen Radio, geen TV en geen Gids meer heeft, wat is het dan nog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus eigenlijk zijn de leden van de vereniging alleen maar lid van het Veronica Magazine welke eigenlijk van SBS is?

Ik ben geen jurist, maar er is een verschil tussen 'lidmaatschap' en 'abonnement'. Vroeger was je lid van de VOO en daarnaast abonnee van het blad. Nu ben je nog steeds lid van de vereniging Veronica, maar het blad en het bijbehorende abonneebestand zijn doorverkocht aan SBS. Of zoiets.

Paul

(al geen lid meer sinds 1976)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe dan ook, ik heb er niks meer mee........(ben ook geen lid ).

Juul

Ik ben 14 jaar (...) lid geweest en heb toen opgezegd. Toen ik werd gebeld met de vraag waarom zei ik dat ik dat in een brief met 3 kantjes had geschreven. Degene die belde snapte er niets van , ook niet van die 14 jaar. Een blad dat de naam Veronica draagt en waar niet eens de radioprogrammering in staat.. Nee dan de VPRO gids !

Hans Marijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je was jong, wist niet wat je wilde en nu ben je overbodig of zo .... :)

Nee, geef mijn portie maar aan Fikkie.

Na '74 was het niet bepaald mijn kopje thee, hoewel het natuurlijk in het begin op de radio toch dat oude gevoel gaf.

Maar helaas ging dat snel over.

Over de tv uitzendingen zal ik maar niets zeggen, behalve de anekdote van Ome Cor Galis.

Die had tijdens de Veronica strandrace geturfd hoe vaak Bob de Jong het woord ongelofelijk had gebruikt. Weet je wat de Jong zei toen Cor Galis hem daarmee confronteerde ?

Bob de Jong : "ongelofelijk ! " en dan dat vette lachje van Galis :)

Nee, alsjeblieft geen wederopstanding van Veronica !

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.