Spring naar bijdragen

Mijn auto in de fik !


rien1959

Aanbevolen berichten

Al ruim drie jaar rijd ik dagelijks naar mijn werk met een Fiat Cinquecento uit 1997.

En och, het is geen Audi, maar je zit droog en het reed heel zuinig. Gemiddeld kwam ik op 1 : 18.5, dus niet slecht.

In augustus van dit jaar begon de auto wat minder te worden en kwamen er steeds meer vervelende storingen.

Nu zijn de onderdeeltjes van dit autootje makkelijk en zeer goedkoop te verkrijgen via Ebay, dus elke keer kon ik hem makkelijk repareren.

Afgelopen week had ik vrij en heb ik me ook nog met een storing aan deze auto bezig gehouden.

Hij liep slecht, schokte en stootte verschrikkelijk tijdens het rijden. Er kwam echter geen duidelijke storing naar boven.

Dus op geluk maar alle sensoren vervangen en dat gaf tijdelijk verbetering. De bobines waren net als de bougiekabels nog maar een jaar oud, dus die waren niet verdacht.

Daarna nog de brandstofpomp vervangen en ook hier geen oplossing. Vanavond was ik weer bezig om allerlei dingen te testen maar alles was in orde.

Na een inregelprocedure sloeg de motor niet meer aan en toen ik voor de derde keer probeerde te starten sloegen ineens de vlammen langs het motorblok omhoog.

Na een snelle blik zag ik dat het uit de buurt van de startmotor kwam en heb ik mijn vrouw geroepen dat ze de brandweer moest bellen.

Snel heb ik water getapt en met een welgemikte worp was het kampvuur uit :)

Daarna nog een grote emmer water er overheen om alles goed af te koelen en toen de schade opgenomen.

Alle bekabeling van het injectiesysteem was verbrand net als een hoop slangen.

Gelukkig waren de twee benzineleidingen nog niet door anders was er geen blussen meer aan geweest.

Intussen had mijn vrouw al gemeld bij de brandweer dat alles uit was. Die konden dus lekker thuis blijven.

Nou ja, nu maar weer op zoek naar een andere Cinquecento want om nou met die grote Audi heen en weer te gaan rijden ...... vervelend hoor.

Ik sleutel nu 35 jaar aan auto's en zo'n brandje had ik nog nooit mee gemaakt. Je bent nooit te oud om te leren.

uw brandweerman Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alex, geeft niks hoor. Dat onderschrift is gewoon een stukje zelfspot.

Leuke plaatjes trouwens :)

En Juul, ik heb vanmiddag in de schemering snel wat foto's gemaakt maar nog geen tijd gehad om ze op de computer te zetten.

Iets met tienerkinderen die de computerruimte bezet houden en zo ....

Overigens heb ik vanmiddag de schade bekeken en misschien zie ik nog wel een mogelijkheid om de auto weer te repareren.

Het is echt een wonder dat de schade nog zo beperkt is gebleven.

Rien (brandweerman in ruste ?)


Zo en nu wat plaatjes. Anders kan Juul niet slapen ...

De overzichtsfoto : hier zie je het gasklephuis met de injecteur en daaromheen wat verschroeide slangen

Jtrxlgb5jIuH.jpg

Dan de gaskleppotmeter met daar overheen de benzineslang ....

xrkFAfR8q.jpg

De verkoolde injecteur met wat eens een stekker en kabel was :

NLiKQ0.jpg

En tenslotte de bougiekabels die volledig zijn doorgebrand :

gfC7zX1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar is het nu helemaal niet meer te maken?

Juul, het is waarschijnlijk nog wel te maken. Het hangt even van de kosten van de onderdelen af.

Vrijdag a.s. ben ik vrij en heb ik misschien tijd om alles eens uit elkaar te gaan halen en een diagnose te stellen.

Er zijn een aantal opties :

1. Ik repareer alles met originele onderdelen, maar misschien dat de oorspronkelijke storing er nog steeds in zit ?

2. Ik gebruik een totaal nieuw injectiesysteem dat ik al in mijn voorraad heb liggen. Heeft echter nogal wat tijd nodig. Maar kost verder niets.

3. Een andere auto kopen voor een laag bedrag met het risico van een miskoop .....

We zullen het wel zien. Tot het einde van dit jaar heb ik nog een flink aantal vrije dagen om op te maken. Zo ben ik elke vrijdag vrij dus voorlopig tijd genoeg.

Rien (die weer strijdlustig wordt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is dat internet toch handig !

Net een gebruikt gasklephuis met sensoren en injecteur gekocht en via Ebay nieuwe bougiekabels en alle pakkingen besteld.

Alles bij elkaar minder dan 100 euro. Met nog wat kabelwerk, krimpkousen en een hoop handigheid komt het vast voor elkaar.

uw prutser (die er weer brood in ziet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de hele boel maar uit elkaar getrokken en de schade opgenomen.

Omdat er toch nog een nieuwe distributieriem op moest en dat er kabels waren verbrand onder het inlaatspruitstuk, besloot ik gelijk maar een cilinderkoprevisie te doen.

Dus cilinderkop er af gehaald zodat ik die kan demonteren, schoonmaken, kleppen inslijpen en nieuwe afdichtingen kan plaatsen.

De kop zal ik op de zaak in de spoelmachine mieteren zodat alle bagger er af wordt geboend.

Toen ik de cilinderkop er net af haalde stond er een plasje in de vierde cilinder. Ik pakte een poetsdoek om alles op te deppen. Bleek het benzine te zijn !

Blijkbaar heeft het injectiesysteem verschrikkelijk gelekt. Dat was blijkbaar de reden dat het blok niet meer aansloeg en dat hij uiteindelijk vlam vatte.

Waarschijnlijk zit er ook nog nodige in de uitlaat, dus dat kan leuk worden :)

Affijn, morgen ga ik weer verder aan de revisie en updates volgen uiteraard.

geniet van de foto's en het weekend !

uw prutser, Rien

8LHsJI7Vbyeu.jpg

2qwE7SjI.jpg

Rw1tUfzrLF2j.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend de cilinderkop uit elkaar gehaald en dat was heel erg nodig ......

Aan de buitenkant zag de kop er al erg smerig uit maar toen ik de kleppen er uit haalde sloeg ik achterover van verbazing !

Op de inlaatkleppen zat een koolstof laag van 10 mm dik. Het arme motortje kon dus absoluut geen adem halen en omdat de injectie daardoor op tilt sloeg werd het mengsel steeds vetter tot er geen redden meer aan was (de wet van behoud van ellende ?)

Verder bleek dat de helft van de klepsteelafdichtingen los zaten en alle olie langs de kleppen lieten lekken.

Kortom, het was hoog tijd voor een corrigerende tik :)

Op de foto's zie je dat de cilinderkop nat is en dat komt door de Biosol. Dat is een zeer sterk ontvettend middel op natuurlijke basis en het ruikt naar sinaasappels. Het wordt gemaakt uit de schil van dit fruit, vandaar. Het vreet letterlijk alle vervuiling op, inclusief rubberproducten. Op de zaak gebruiken we het om koolteer op te lossen, dus dat zegt wel wat over de sterkte.

Alle onderdelen liggen nu achter in de auto om morgen op de zaak in de spoelmachine te worden gereinigd.

De kleppen slijp ik zelf weer schoon en glad en daarna gaat alles weer in elkaar.

Rien

8trkQMAWYCPL.jpg

4OjCeZYuX6.jpg

KxAzE6RbShB8.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat het bij jou wel weer goed komt maar anders zou ik denken; "Oh jee............."

Ja, ik krijg wel eens meer reacties van mensen die bang zijn dat het niet goed komt :)

Maar hier in de buurt heb ik al een goede reputatie.

Bij onze achterburen kwam er eens visite en die mensen waren langs mijn gesleutel gelopen.

Zij dachten dat het nooit meer goed kwam, maar de buurvrouw begon mij gelijk te verdedigen.

"Over een week zal het allemaal weer rijden ", had ze gezegd. En inderdaad zo is het gegaan.

Ach, ieder zijn vak.

Een half uur geleden heb ik trouwens de kleppen allemaal blank geslepen en in vorm aangepast zodat er nog wat extra pk'tjes uit komen.

Morgen slijp ik de kanalen nog wat uit en dan is het wachten op de onderdelen om alles weer in elkaar te zetten (pakkingen, e.d.)

Rien (die popelt om verder te gaan, maar ja, nog geen onderdelen....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de cilinderkop verder inwendig schoon gemaakt en de kanalen licht uitgeslepen.

Hele wolken koolstof kwamen er uit !

Morgen frees ik de kop weer vlak omdat er wat corrosieplekken in zitten en dat kan lekkages veroorzaken.

Morgenavond zal ik de kleppen inschuren en alles weer monteren zodat de cilinderkop gereed is voor montage. Dan zal ik ook nog wat foto's maken.

Ook de nieuwe stekkers zijn binnen, dus vrijdag heb ik weer voldoende te doen.

Hopelijk zijn dan ook de laatste onderdelen binnen en kan ik dit weekend de sleutel weer omdraaien .....

Rien (die bijna op zwarte Piet leek)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En waar luister je dan naar als je aan het klussen bent?

Meestal heb ik Radio Rijnmond aan staan. Maar overdag soms ook radio 5. Ik heb geen internet in mijn schuurtje, dus de keuze blijft beperkt.

Wanneer ik eens een keer niets te doen heb zal ik een netwerkkabel trekken vanuit huis.

Hahaah, ik en niets te doen hebben .......

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend op de zaak even de cilinderkop op de freesbank gevlakt onder het genot van Radio 5 (Vincent !)

De kop was nog helemaal vlak maar vanwege corrosie toch maar 0,3 mm er af gehaald.

Het ziet er nu weer netjes uit en de kop staat nu in de vaatwasser om alle rommel er af te spoelen.

Vanavond gaat alles in elkaar.

Rien

De freesmachine in actie :

2tUC9lS3okxZ.jpg

Alles gevlakt :

GXRmaVeQA.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, ik heb er lol in om het te schrijven en jij om het te lezen. Twee mensen blij ! En zo te zien zijn er meer die mijn gestuntel volgen.

Vanavond helaas geen foto's ......

Ik maar liefst twee uur bezig geweest om alle kleppen in te slijpen, klepveren te plaatsen met van die hopeloze spietjes, tenslotte de klepstoters en daarop de nokkenas.

Wil ik het nokkenastandwiel vast zetten, ontdek ik dat het palletje is afgebroken. Tja, het is tenslotte Fiat, dus de constructie mag niet al te duur zijn .....

Stelletje prutsers ! Maar goed, morgen zal ik één en ander op een goede manier oplossen want zoals die Italianen soms dingen construeren .....

Een echt massief tandwiel was natuurlijk te duur dus hebben die spaghettivreters uit een stukje staalplaat maar iets geperst wat er voor door moet gaan.

Waar normaal een spie zit daar hebben zij een stukje plaat naar binnen gebogen. Dat stukje is dus afgebroken en niet eens meer terug te vinden.

En zo prutsen we maar voort ;)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo jongens (en meisjes ?),

vanavond de laatste werkzaamheden aan de cilinderkop afgerond. Eerst nog wat siliconenkit tussen een aantal pasvlakken gesmeerd om olielekkage te voorkomen en daarna het beruchte spietje gemaakt om de poelie vast te kunnen zetten. Daarna de klepspeling gemeten en zie daar, hij is gereed voor montage. Morgen heb ik weer vrij, dus deze jongen kan weer de hele dag aan klooien.

Eerst zal ik dan met het rotte werk beginnen. Alle verbrande kabels moeten worden gerepareerd en stekkers vervangen. Daarna kan pas de cilinderkop er weer op en kan alles worden gemonteerd zoals uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, gasklep, gaskabel, tandriem, brandstofslangen, kabels, enz. Het wordt morgen 6 graden en een sombere dag, echt gezellig dus ...... :(

Geeft niks, twee jassen over elkaar en gaan met die banaan !

U hoort nog van deze prutser.

Rien

P.S. De oplettende lezer ziet achter de cilinderkop nog een cilinderkop. Dat is weer een ander project .....

De cilinderkop met alles er op en er aan :

OSYnrVq6Poa.jpg

Een blik op de verbrandingsruimtes met kleppen :

3JBSsi.jpg

Het beruchte spietje in de rode cirkel :

Aa76id.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een update :

Vanochtend ben ik begonnen met het repareren van alle verbrande kabels. Het was veel meer werk dan ik gedacht had vooral omdat ik nog een afgeschermde kabel tegen kwam die volledig was gesmolten. Het was een twee-aderige kabel die gebruikt wordt voor de krukassensor en dus de belangrijkste van allemaal. Gelukkig had ik zo'n kabel liggen, dus dat was geen probleem, alleen zat deze kabel over een afstand van 1,5 meter door de grote kabelboom van de injectie. Ik heb gehele boom uit elkaar moeten halen, wat inhoud dat alle beschermslangen er af moeten plus vele meters isolatieband en linnen. In de kou was dit geen pretje,maar het is voor een goed doel, dus niet zeuren en door stampen met die handel. Om een uur of een had ik alles gerepareerd. Alle aders lagen nog wel los en met ty-raps (kabelbinders) heb ik alles tijdelijk op zijn plaats gezet. Ik had een halve emmer aan verbrande kabels en isolatie bij elkaar gesprokkeld. Vervolgens ben ik met het mechanische gedeelte verder gegaan. Als eerste heb ik de krukaspoelie verwijderd om zo een nieuwe tandriem te kunnen plaatsen. Daarna de koppakking op het blok geplaatst en toen de cilinderkop er op geschroefd met de momentsleutel. Eerst alle bouten op 30 Nm aangetrokken en daarna 2 x 90 graden verder gedraaid. Oh ja, tussendoor ook nog dopsleutel 13 in de draaibank afgedraaid omdat de heren technici van Fiat in al hun wijsheid hadden besloten dat de ruimte maar kleiner moest zijn dan normaal. Nou ja, het ging gemakkelijk dus dat klusje was snel gepiept. Na dat de cilinderkop er op zat heb ik achtereenvolgens het uitlaatspruitstuk, het inlaatspruitstuk, de gasklep met injecteur en alle koelslangen geplaatst. Alles uiteraard met nieuwe pakkingen. Daarna langzamerhand alle kabels aangesloten met nog wat klein grut er om heen en toen was het al weer 4 uur in de middag. Nog even het koelwater weer in het systeem gegoten en daarna alles opgeruimd. Morgen weer met frisse tegenzin verder beulen. Foto's heb ik niet gemaakt vanwege tijdgebrek, vieze handen en de kou. Ik zal vanavond vroeg op bed liggen want ik ben totaal versleten (ouderdom ...)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6404
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JPB
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.