Spring naar bijdragen

Vannacht stroomstoring gehad ......


rien1959

Aanbevolen berichten

Gisteravond zat ik nog laat naar een documentaire te kijken bij de BBC.

Het liep al tegen 12 uur en vrouw en kinderen lagen al op bed.

Plotseling viel ineens de stroom uit en zat ik volledig in het donker.

Voorzichtig ging ik op de tast naar de meterkast om te onderzoeken wat er aan de hand was.

Gelukkig hebben we altijd een gaslamp onderin die kast staan dus na enkele seconden had ik weer licht.

Er was geen enkele zekering kapot maar de aardlek lag er uit ..... huh ?

Voor zover ik wist stond er niets meer te draaien in huis dus de boel gereset en alles floepte weer aan.

Dus terug naar de tv en het was wachten op het opstarten van de mediabox van UPC, die was blijkbaar even de weg kwijt want het duurde erg lang.

Maar goed, intussen was mijn vrouw naar beneden gekomen, zij was een boek aan het lezen toen het licht uit viel en dus nieuwsgierig wat er aan de hand was.

Ik heb haar maar weer naar boven gestuurd en nog even gevraagd of de wasmachine of droger nog draaide. Alles stond uit volgens haar, dus dat was goed.

Nou werken die machines niet via de aardlek maar je weet nooit.

De mediabox was intussen weer actief dus ik wilde weer lekker verder kijken en toen .... poef ! Weer alles uit !

Grrrrmmmmmbbbllll ! Ik had de gaslamp nu vlak bij de hand en dus weer snel licht.

Op naar de meterkast en weer de aardlek er uit. Hmmm .... dat werd dus zoeken.

Na een aantal groepen te hebben uitgeschakeld de aardlek maar weer gereset.

Na een paar minuten .... poef ! Uit .....

Andere groepen uitgeschakeld en weer gereset. Na een paar minuten ..... weer poef en nu erg hard ! Huh ?

Hier was iets heel geks aan de hand. Alle groepen waren gewisseld en toch de aardlek er uit ?

Met de lamp de groepenkast eens nader bekeken en wat zag ik daar rechtsonder aan de kast hangen ..... waterdruppels ? AAaaaarrgh !

Water in de groepenkast ????!!!! Snel heb ik uit de schuur mijn gereedschapskist gehaald en aan mijn vrouw gevraagd om te kijken of er boven bij de wasmachine soms iets aan de hand was.

Nadat ik de zekering had verwijderd en daarna het deksel van de groepenkast zag ik boven in de kast uit een van de pvc buizen druppeltjes water komen.

Ongeveer om de twee seconden kwam er een druppeltje en die viel via een omweg op de ..... aardlekschakelaar !

Snel met de multimeter gemeten of er nog ergens spanning op stond en daarna met handdoeken het water op gedept.

Intussen kwam mijn vrouw met de melding dat er een slang van de droger was af geschoten en hij had zijn water op de grond geloosd.

Op zich geen probleem want er ziet daar een putje in de vloer, maar ja, bouwkunst uit de jaren tachtig, niet goed aflopend .....

Het water was richting een pvc buis (elektra) gelopen en zich daar naar beneden gedruppeld. F*ck !

Affijn, mijn vrouw heeft boven alles droog gemaakt met hulp van een looplamp.

Beneden bleef het maar druppelen maar na een uur of anderhalf stopte het.

Met een handdoek heb ik de laatste druppels weg geveegd en met de meter eens gekeken of we nog ergens spanning konden vinden.

Nee dus ! Het bleek dat de hoofdzekering van 35 Ampere er uit lag en die mag je niet zelf vervangen want hij zit verzegeld tegen misbruik.

Okay, daar sta je dan midden in de nacht ...... en ja, wat doe je dan ?

Ik heb het storingsnummer gebeld dat op de meterkast stond en zowaar binnen enkele seconden had ik al iemand aan de lijn.

Na wat vragen over en weer kon ik kiezen uit direct een monteur laten komen of wachten tot na 8 uur 's morgens en dan opnieuw bellen.

Uiteraard stond er een enorm tariefverschil tussen de twee opties ........

Ik heb de knoop door gehakt en gezegd dat ze maar direct moesten komen. Ik vertrouwde de rest van de kast namelijk niet helemaal.

Stel je voor dat het water richting de hoofdkabel gaat .....

Na een half uur hoorde ik een busje de straat in rijden en jawel dat was de monteur.

Samen hebben we de kast geïnspecteerd en er bleek gelukkig niet naar de meter en de hoofdkabel te zijn gelopen.

De groepenkast was gelukkig helemaal opgedroogd dus de monteur besloot met een 16 Ampère zekering de boel op te starten.

En ..... poef ! De aardlek schakelaar was dus de boosdoener.

De monteur heeft de voeding naar de aardlek afgekoppeld en een nieuwe 35 Ampère hoofdzekering geplaatst.

Nadat hij weg was heb ik met behulp van mijn vrouw de aardlekschakelaar verwijderd en een aantal doorverbindingen gemaakt.

Een half uur later hadden we weer spanning ! Het was intussen half drie dus ik heb gelijk een mailtje naar chef en collega's gestuurd dat ik vandaag niet kwam.

Daarna via de zaak een nieuwe aardlekschakelaar besteld omdat de oude was uitgebrand, zo bleek.

Het was uiteindelijk drie uur toen ik in mijn bed lag.

Ik ben blij dat het zo is afgelopen. Water een elektriciteit gaan gewoon niet samen !

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De moraal: hou in de meterkast altijd een zaklamp o.i.d. bij de hand.

In het verleden hebben we ooit eens een stroomstoring gehad en toen hebben we heel lang gezocht voordat we een lamp te pakken hadden.

Sinds die tijd hebben we onze kampeer-gaslamp in die meterkast staan inclusief enkele gaspatronen.

Intussen hebben we contact gehad met de verzekering en waarschijnlijk worden alle onkosten betaald.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mooi verhaal Rien! Ik heb zitten smullen. Van het verhaal dus. De rest is natuurlijk heel vervelend. Zoiets gebeurd altijd in de avond en in het weekend!.

Wij hadden een paar weken geleden een stroom storing. Gelukkig heb ik een paar radio's op ouderwetse batterijen. En na twee uur floepte alles weer aan.

En...........we hebben bij de Action een paar jaar geleden een stuk of 5 van deze led lampjes gekocht. Twee kleine 1,5 volt batterijtjes erin en hup overal licht. Op de achterkant zit een magneet dus je kunt 'em overal op metaal bevestigen. Ik geloof dat ze toen € 2,- kosten.

En een licht dat ze geven!

Juul

KLUT3t9mV.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, wij hebben twee oplaadbare led looplampen maar toen we ze aandeden was er een leeg en de ander gaf nog zwak licht.

Dan is zo'n gaslamp wel erg makkelijk en het geeft nog warmte ook ;)

Hij heeft een automatische ontsteking dus lucifers zijn niet nodig.

Tot nu toe hebben we in al die jaren (16) dat we hier wonen twee keer een stroomstoring gehad dus dat valt mee.

Wanneer het hier zo zou zijn als in de regio Rotterdam dan had ik allang een generator staan.

Even aanslingeren en een schakelaar omzetten en zie , je hebt stroom (en verwarming .....)

Op de zaak hebben we van die lampen die automatisch aanspringen bij stroomuitval maar die werken ook maar een jaar en dan is de accu kapot.

Rien (die er aan denkt al zijn verhalen op diverse fora maar eens te verzamelen op de computer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet fijn, zoiets..

Goed dat je direct gehandeld hebt! Want inderdaad: Water en electra gaan slecht samen.. Daarom was de Norderney ook dicht boven de studio.. ;) )

Wij hebben trouwens op tactische plaatsen in onze woning van die opwindbare LED zaklampjes hangen. In de meterkast inderdaad ook...

Dank voor je verhaal. Tevens een goede leidraad voor een ieder die een natte groepenkast aantreft: Handelen, niet afwachten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.