Spring naar bijdragen

De studio, presentatieruimte en zenderkamer.


Annerob

Aanbevolen berichten

Dit is zoals ik het mij kan herinneren en de werkpl. was inderdaad een werkplaats.

Hierin stond ook een rood-wit geschilderde 'zuurstok' waarschijnlijk een ventilatiepijp vanaf het onderdek waar de tanks lagen.

Ik heb geen maatvoering dus alles is met de losse hand even snel ingetekend.

En het bandenrek liep volgens mij helemaal door, onderbroken door een smalle trap naar het luik.

Enfin, ben benieuwd naar de tekening van Juul/Jelle.

4e35dedd98e3c60734e1312d804a220f.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ook hier is geen maatvoering gebruikt en gaat het om een schets.

Ik zie dat de CV installatie ontbreekt net als de deur naar de zenderruimte vanaf de werkplaats.

De 'zuurstok' staat weer wel aangegeven.

De verhoudingen van de 'stuurhut' (messroom, kombuis, douches etc.) kloppen ook niet.

Bij de 'zij-aanzicht' tekening is Jelle vergeten de water en dieseltanks in te tekenen, roodbruin van kleur en waren toegankelijk via de luiken in het looppad op het benedendek.

Ik heb vroeger als puber alles aan boord gefotografeerd van voor tot achter en van onder naar boven.

Helaas zijn de negatieven verloren gegaan.

Ik heb uit de zomer van 1974 de geluidsopnamen aan boord van de Norderney liggen toen Ad een Nagra recorder bij zich had.

Deze opnamen horen onder meer bij de 16mm filmbeelden die in opdracht van de prille VOO zijn gemaakt.

Het zijn fragmenten aan boord van de Ger Anna die langszij ligt om te bunkeren en de tonnen aan boord brengt.

Ad die de trap af loopt en door het gangpad naar de studio loopt.

Geluidsfragment studio en nieuwslezer Cees Manintveld. Geluidsfragment machinekamer, messroom etc.

Als er voldoende belangstelling is maak ik wel een compilatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vroeger als puber alles aan boord gefotografeerd van voor tot achter en van onder naar boven.

Helaas zijn de negatieven verloren gegaan.

REUTEL. Ik had liever dat je dat niet had gemeld. ;)

Ik heb uit de zomer van 1974 de geluidsopnamen aan boord van de Norderney liggen toen Ad een Nagra recorder bij zich had. Deze opnamen horen onder meer bij de 16mm filmbeelden die in opdracht van de prille VOO zijn gemaakt.

><

Als er voldoende belangstelling is maak ik wel een compilatie.

Zeeeeeeer interessant! En die filmbeelden... zijn die ergens te zien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ook hier is geen maatvoering gebruikt en gaat het om een schets.

Ik zie dat de CV installatie ontbreekt net als de deur naar de zenderruimte vanaf de werkplaats.

De 'zuurstok' staat weer wel aangegeven.

De verhoudingen van de 'stuurhut' (messroom, kombuis, douches etc.) kloppen ook niet.

Bij de 'zij-aanzicht' tekening is Jelle vergeten de water en dieseltanks in te tekenen, roodbruin van kleur en waren toegankelijk via de luiken in het looppad op het benedendek.

Ik heb vroeger als puber alles aan boord gefotografeerd van voor tot achter en van onder naar boven.

Helaas zijn de negatieven verloren gegaan.

Ik heb uit de zomer van 1974 de geluidsopnamen aan boord van de Norderney liggen toen Ad een Nagra recorder bij zich had.

Deze opnamen horen onder meer bij de 16mm filmbeelden die in opdracht van de prille VOO zijn gemaakt.

Het zijn fragmenten aan boord van de Ger Anna die langszij ligt om te bunkeren en de tonnen aan boord brengt.

Ad die de trap af loopt en door het gangpad naar de studio loopt.

Geluidsfragment studio en nieuwslezer Cees Manintveld. Geluidsfragment machinekamer, messroom etc.

Als er voldoende belangstelling is maak ik wel een compilatie.

Hadden we bij Veronica maar een NAGRA ! Daar was ik toen al jaloers op. Het was "gewoon" een UHER. De uitzendingen kwamen live van boord en het is het Pinkster weekend ( 2 juni 1974 ). Ad heeft de UHER bandrecorder meegenomen en hem zo af en toe laten lopen. Dus sfeer geluiden vanaf de Ger Anna en Norderney. Het is een opname van 38' en zit in ons archief.

De film geluiden zijn later in de zomer opgenomen. Deels voor de VOO en deels voor de TROS docu.

En ter verdediging van Jelle, hij was net als jij toen een "puber" en ik moet je zeggen dat hij al meer tekende dan ik in m'n geheugen heb zitten.

En zijn tekening is er nog Harm. (hi ).

Ik weet niet of ik een oud collega kan lastig vallen met de vraag of hij naar de tekening wil kijken.

Juul

PS. Wat is er toch veel "geleend" door de "fans"........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

REUTEL. Ik had liever dat je dat niet had gemeld. ;)

Zeeeeeeer interessant! En die filmbeelden... zijn die ergens te zien?

...anders ik wel Rene maar het is niet anders.

Ik heb er géén beelden bij.


Hadden we bij Veronica maar een NAGRA ! Daar was ik toen al jaloers op. Het was "gewoon" een UHER. De uitzendingen kwamen live van boord en het is het Pinkster weekend ( 2 juni 1974 ). Ad heeft de UHER bandrecorder meegenomen en hem zo af en toe laten lopen. Dus sfeer geluiden vanaf de Ger Anna en Norderney. Het is een opname van 38' en zit in ons archief.

De film geluiden zijn later in de zomer opgenomen. Deels voor de VOO en deels voor de TROS docu.

En ter verdediging van Jelle, hij was net als jij toen een "puber" en ik moet je zeggen dat hij al meer tekende dan ik in m'n geheugen heb zitten.

En zijn tekening is er nog Harm. (hi ).

Ik weet niet of ik een oud collega kan lastig vallen met de vraag of hij naar de tekening wil kijken.

Juul

PS. Wat is er toch veel "geleend" door de "fans"........

De opnamen zitten 'gewoon' in het VOO archief, Juul.

Goeie kwaliteit trouwens en bedankt voor de info. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is de tekening die Jelle Boonstra maakte in 1974. En hij is al eens gepubliceerd.

tekening: © Jelle Boonstra.

j8kto7.jpg

Wat een gave tekening!! Niet op schaal nee, maar het geeft een prachtig beeld!

Die "zuurstok" probeer ik nog te verklaren. Ik denk dat het een kettingdoorvoer naar de kettingbak midscheeps, achter de dieseltanks, is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, now we're talking!

Is dit gemaakt nadat Niels met Jaap en Hans tijdens een reünie tekeningen hebben zitten maken?

Ik zal niet beweren de wijsheid in pacht te hebben maar volgens mij waren de douches/wc's precies omgekeerd.


Hmm... het zou eventueel kunnen, maar in dat geval was het ook toen blijkbaar al geen tijd van overhouden meer.. ;)

Maar waarom ik denk dat het de kettingbuis zou kunnen zijn:

kettingbak_zps980da546.jpg

Nee, zat verderop en meer naar het midden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dat komt dan weer meer met de tekeningen van 1964 overeen, waar de buizen in de opslag en de voorste hut aan stuurboord getekend staan.

Of dat de definitieve bouwtekeningen zijn weet ik natuurlijk niet, maar voor wat betreft de buis lijkt dat in ieder geval te kloppen. In mijn openingspost zie je de helft van de buizen nog nét links in de tekening.

De toiletten en douches staan daar overigens net zo op ingetekend als dat Per ze tekende, dus ik vermoed dat Per daar zijn inspiratie vandaan heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Harm! Ik was zelf al bezig met een overzichtstekening, min of meer op maat. Heb hier even de lijntjes van je tekening in geprojecteerd. Dat wordt nog gedetailleerder ...

Prachtig prachtig.

Maar moet de ruimte tegenover de werkplaats niet de naam Zenderkamer krijgen ipv studio?

Paul de Haan.


Mooi Harm! Ik was zelf al bezig met een overzichtstekening, min of meer op maat. Heb hier even de lijntjes van je tekening in geprojecteerd. Dat wordt nog gedetailleerder ...

http://www.marinebroadcasters.com/veronica%202/Veronica%202.htm

Oja, en hier zie je de derde foto, de knik in de gang benedendeks, na de hutten dus de doorgang naar de zenderkamer en studio?

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tekening is deze week gemaakt op basis van het originele verbouwingsplan. Er zal in werkelijkheid verschil gemaakt kunnen zijn in de uitvoering van dat plan uiteraard. Zoals bijvoorbeeld die toiletten met douches wisselen. Zou kunnen. Dat willen we graag eerst een beetje boven water hebben. Het idee is om na voldoende input een duidelijke overzicht te kunnen maken van alle ruimtes het schip in 3D. Dus opmerkingen en afbeeldingen zijn van harte welkom. Het is daarbij handig om de verschillende vertrekken een apart draadje te geven. Vincent heeft een speciaal (dit) Please login or register to see this link. hiervoor aangemaakt. Annerob heeft al 2 ruimtes aangemaakt. En voorzien van inzichtelijke commentaren! Dit kan inderdaad heel leuk worden ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig prachtig.

Maar moet de ruimte tegenover de werkplaats niet de naam Zenderkamer krijgen ipv studio?

Paul de Haan.


http://www.marinebroadcasters.com/veronica%202/Veronica%202.htm

Oja, en hier zie je de derde foto, de knik in de gang benedendeks, na de hutten dus de doorgang naar de zenderkamer en studio?

Paul de Haan.

Klopt Paul!

D.w.z. je loopt eerst de werkplaats in, (je moet eerst over een waterschot stappen) dan heb je rechts een rode deur naar de zenderruimte.

Zou je rechtdoor lopen dan kom je in de studio (in mijn herinnering óók een waterschot en één trede omhoog.

Ik heb de foto die je bedoelde even ge-download en nabewerkt.

Als je goed kijkt, en ik weet dat hij daar staat, zie je de 'zuurstok' staan in het gele kader.

De grijze kast met draaiwiel bovenop werd gebruikt om de netfrequentie op 50Hz te houden.

Dit is NIET de plaats waar hij hoorde te staan maar waar dan wel dat weet ik niet meer.

De meest logische plaats is de zenderruimte want daar stonden ook 3 grote trafo's van ongeveer 25 x 25cm.

1ff195a50540c95dacce0d1c378a15f0.jpg


De tekening is deze week gemaakt op basis van het originele verbouwingsplan. Er zal in werkelijkheid verschil gemaakt kunnen zijn in de uitvoering van dat plan uiteraard. Zoals bijvoorbeeld die toiletten met douches wisselen. Zou kunnen. Dat willen we graag eerst een beetje boven water hebben. Het idee is om na voldoende input een duidelijke overzicht te kunnen maken van alle ruimtes het schip in 3D. Dus opmerkingen en afbeeldingen zijn van harte welkom. Het is daarbij handig om de verschillende vertrekken een apart draadje te geven. Vincent heeft een speciaal (dit) Please login or register to see this link. hiervoor aangemaakt. Annerob heeft al 2 ruimtes aangemaakt. En voorzien van inzichtelijke commentaren! Dit kan inderdaad heel leuk worden ...

Per,

Just a thought, maar ik denk dat je met een paar mensen die vroeger aan boord gewerkt hebben gewoon een middagje naar de Norderney moet.

Stapeltje foto's en tekeningen meenemen en Bob's your uncle.

Dat zet méér zoden aan de dijk dan hier een forum vol te kalken met zin en onzin.

Tijdens de eerste preview van de 3D animatie kun je met dezelfde betrokkenen nog een review doen.

Nu kan het nog! (...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante foto!

Waar dienen die rode pijpen voor? Om brandslangen aan te koppelen?


Dat is op zich ook een goed idee natuurlijk. Maar op het forum kan er toch prachtige informatie op tafel komen. Dat is voor de liefhebbers erg leuk lijkt me. Die groeiende berg plaatjes en info en misschien verhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de foto die je bedoelde even ge-download en nabewerkt.

Als je goed kijkt, en ik weet dat hij daar staat, zie je de 'zuurstok' staan in het gele kader.

Gezien!

Het zou zomaar een doodnormale stut kunnen zijn. Al is 20cm dan wel wat dik. Dat zie ik er op de foto ook niet aan af trouwens.

Op de tekeningen uit '64 kan ik er nog niets over terugvinden.

Wat die kast met dat wiel betreft:

De frequentie wordt bepaald door het generatortoerental. De diesels liepen 1500 toeren, wat met een 4 polige generator 50Hz op het net oplevert. De motoren waren voorzien van een speciale regulateur die het toerental altijd exact op 1500 hielden, ongeacht de belasting. Maar een bewegend schip zou er invloed op kunnen hebben!

Wil je de frequentie verderop in het net regelen, dan moet je een roterende omvormer toe gaan passen.

Voor alleen de boordstudio, met zijn netfrequentie-afhankelijke bandrecorders en draaitafels, zou dit zo'n ding kunnen zijn. Voor de studio was de frequentie kritisch: Schommelingen van een paar hertz hoor je absoluut terug als jengel!

Maar ik dwaal af... Een goed gesprek met een bemanningslid zou veel kunnen ophelderen, inderdaad.

Bijkomend voordeel van dit topic: Je kunt de vragen bundelen.. ;)


Waar dienen die rode pijpen voor? Om brandslangen aan te koppelen?

Dat vroeg ik me ook al af...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Een leuk weetje, voor de freaks, welke ik recent vernam van een oud boordtechnicus:

De Akai recorders waren niet geschikt om aan boord te gebruiken, ze konden niet tegen de bewegingen die het schip maakte. Dit was vooral in het begin goed te merken toen de recorders nog horizontaal gemonteerd waren. Dat is ook de reden dat de tafels later zijn aangepast en de recorders onder een hoek zijn geplaatst."

De bouwer van het studiomeubel was trouwens Ruud Doets, volgens diezelfde techneut!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6405
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    arie3000
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.