Spring naar bijdragen

Veiligheid op het werk


rien1959

Aanbevolen berichten

ik heb er weer wat bijgeleerd :-)

erger dan de electricien in engeland is het niet, ik pakte een schilderij van de muur.. kom ik een fase draad tegen met een kroonsteen er in :-(

net zo erg als 117v op het water omdat meneer van de meter tot de groepen kast geen aarde had gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit vond ik op mijn werk een aangestripte 5 aderige pvc kabel met daarin 3 fase 400 Volt waarbij één fase en de nul was afgetakt met behulp van een kroonsteen om een 230 Volt wcd (stopcontact noemen ze dat vaak) te voeden. Het knustelwerkje lag boven op een systeemplafond. :(

Rien, die zich echt nergens meer van op kijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goed begin is het halve werk en daarom maar even een filmpje over het veilig omgaan met elektriciteit .....

Een filmpje uit Albanië over mijnwerkers.

Rien, die het allemaal hoofdschuddend aanziet.

Dit is een aandoenlijk filmpje, en wenselijk lijkt mij niet, maar het zegt niets over het gevaar, als het een voor de mens als veilig beschouwde aanraak spanning betreft, is er niet zoveel aan de hand (50 volt wissel en 120 volt gelijk), het kan b.v. 24 volt gelijk spanning zijn, het voordeel is dat er in die trein geen zware accu's die opgeladen en in die trein moeten worden meegenomen.

Het werken met vonktrekkende gereedschappen in een mijn lijkt mij een probleem, al weet ik niet of dat hier een probleem is.

Als plus punt zie ik wel dat er "beschermende kleding en handschoenen worden gedragen"

Een veilig 2014, Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is 40V ofzo.

Maar de inductie wekt natuurlijk véél hogere spanningen op!

Maar de elektra sh*t daar is slechts een deel van de onveiligheid.. Die wissel, de op nekhoogte hangende rijdraad, mannen die met de voeten vlak naast de karretjes staan..

Ik schat het aantal bedrijfsongevallen daar toch redelijk hoog in. :)

Inmiddels zijn we 19 jaar verder, dus er zal inmiddels wel verbetering opgetreden zijn.. Betere helmen ofzo.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ach Rien, je kan je mijn electra perikelen nog herrineren? als beginner in een krachtstroom kast van een kas, kleuren klopte niets van en ik kreeg 400V op de stopcontacten. wat de nul draad moest zijn was ook een fase.

ik vermoed dat het net na de oorlog is aangebracht, met een andere aansluit schema dan dat ik hier kan vinden. kracht stroom met 4 draden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ach Rien, je kan je mijn electra perikelen nog herrineren? als beginner in een krachtstroom kast van een kas, kleuren klopte niets van en ik kreeg 400V op de stopcontacten. wat de nul draad moest zijn was ook een fase.

ik vermoed dat het net na de oorlog is aangebracht, met een andere aansluit schema dan dat ik hier kan vinden. kracht stroom met 4 draden.

Ja, dat kan ik me nog herinneren !

Arjan, ik heb het een jaar of drie geleden meegemaakt met een machine die uit China kwam ..... kleurcodes klopten niet en ik heb flink zitten puzzelen wat die prutsers nou eigenlijk hadden zitten rommelen. Groen/geel voor massa kenden ze niet ! We hebben twee van die rommelbakken staan en we zullen ze nooit meer kopen. Laatst nog een leuke :( storing gehad met die bewuste gehaktmolens. Bediener meldde dat wanneer hij de machine wilde "joggen" (kortstondig laten draaien) dat de machine op tilt ging en alleen de noodstop gaf uitkomst ! Kortom, prutswerk van de bovenste plank. Door een schroefconnector niet tegen draaien te beveiligen raakten de aders elkaar en werd een gedeelte van de 24 Volt stuurspanning kortgesloten en ging het touchscreen uit en de machine vol gas aan ! Gelukkig hoef ik me daar vanaf vandaag niet meer mee bezig te houden aangezien ik geen t.d.er meer ben en alleen nog projecten doe (ontwikkelen en aanpassen) Eindelijk na 7 1/2 jaar rust in de tent ;)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleurcoderingen.... Brrrr...

Ik heb ooit, in '83 dacht ik, een paar installatiedelen moeten koppelen. In een vooroorlogse fabriek te Rheden.

Daar had je vooroorlogse fabriekscodering, vooroorlogse PGEM codering, beiden ook na-oorlogs en moderne codering..

Jongens wat een lol heb ik daarmee gehad... -NOT-

Wat eerst een aarde was, en bij de ander de aarde, was nu weer de nul... En omgekeerd..

En dat dan 5x per buis/kabel... Brrrrr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6422
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    cafereindonk
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.