Spring naar bijdragen

Aardige collega !


rien1959

Aanbevolen berichten

Kreeg ik vorige week een mailtje van een van de collega's van de tabletten-afdeling met de vraag of ik nog een ultrasoon reiniger wilde hebben in mijn werkplaats ..... Nou, de wet gewetensbezwaren trad gelijk in werking, dat begrijp je wel ! Niet wetende wat voor formaat ik moest verwachten heb ik geantwoord dat ik dat apparaat heel graag wilde hebben. Die middag stond het geheel al in mijn werkplaats te pronken. Het bleek een geheel RVS uitvoering met ingebouwde verwarming en 28 liter inhoud ! Over de prijs zullen we het maar niet hebben. Intussen heb ik al uren gebruik gemaakt van dit super apparaat. Op het moment van de foto liggen er een paar werkstukken in die mee moeten naar huis. Want ja, freesbank op de zaak te klein en geen 4e as, dus dan maar mee nemen en thuis werken. Op de foto zie je twee grote kunststof kegels die voor een ander project zijn. Ze zijn 250 mm in doorsnede en 280 mm hoog. Dat geeft een aardige indicatie van het ultrasoonbad.

Rien, die in zijn nopjes is met zijn badje !

03cb5353dc58002fbe43423af18496bb.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een goede vraag, Juul. Het antwoord is eigenlijk heel simpel : in principe kun je er alles mee reinigen wat maar water bestendig is.

Dus iets wat je normaal met een zeepsopje schoonmaakt kan ook ultrasoon. Ik gebruik gewoon leidingwater maar demi water kan ook, wij maken dat zelf, dus kost niets. Wanneer iets heel vet is zoals een tandwielkast dan doe ik er een scheut afwasmiddel in en wanneer alles schoon is ververs ik het water en laat ik hem nog een keer werken zonder zeep. Je weet niet wat je ziet ! Alles glimt als een spiegel. Ik reinig mijn bril er wel eens mee en hij is dan weer als nieuw. Bij printplaten is het ook zeer effectief. De koperbanen komen er helemaal blank uit en alles harsresten zijn verdwenen. Daarna een half uur in de hetelucht oven en het is weer gereed voor gebruik. Het grappige is ook dat alle vuil zweeft in het water als een wolk. Je ziet geen vet drijven op het water ! Door het ultrasone getril krijg je een emulsie en zweven de vet/olie bolletjes in het water. Voor het schoonmaken van fijnmechanica is het ook een super middel. Geen gedoe met kwastjes en perslucht, gewoon in de bak mieteren en hem een half uur of langer laten werken. Pas wanneer je de bak aftapt zie je wat er is afgekomen.

Rien, die lekker thuis op de bank zit te wachten tot de freesbank gereed is met het eerste werkstuk. Wat een zegen die CNC techniek !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het vorige bericht meldde ik dat ik op de bank zat te wachten tot de freesbank gereed was. Misschien is het leuk om te laten ziet wat de machine aan het maken was. Daarom twee foto's van de twee perfect op elkaar passende schijven (RVS 316L, diameter 100 mm). Ze hebben elk 180 groeven waardoor je ze in stappen van 2 graden ten opzichte van elkaar kunt draaien. Dit is een zogenaamde Hirth vertanding en wordt vaak in vliegtuigmotoren gebruikt om de krukas deelbaar te maken. In dit geval is het om een machinedeel in stappen verstelbaar te maken.

Rien, die het maar weer druk heeft en vanmiddag nog even bij een kennis een storing aan een CNC freesbank moet oplossen.

91f854557f81a5da177ae34b74788ceb.JPG

23f0fe0a6aa99e9eafd11b3e40896f74.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6414
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    robvw
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.