Spring naar bijdragen

5 assige freesbank i.p.v. 3D printer


rien1959

Aanbevolen berichten

Al vele jaren heb ik computergestuurde freesmachines in huis. Eerst heel klein en stonden ze op zolder, tot heel groot en schuur vullend met een gewicht van 1600 kg.

Op de freesmachine had ik ook al vanaf het begin een zogenaamde verdeeltafel waarmee ik bijvoorbeeld tandwielen maakte.

De werkstukken werden echter steeds groter en zwaarder en toen moest er toch maar een grotere tafel komen.

De eerste versie was 160 mm in doorsnede en de nieuwe is 250 mm. Omdat mijn oude verdeeltafel nog steeds in goede staat verkeerde was het logische gevolg dat ik de twee tafels wilde combineren. De grote tafel komt verticaal te staan en de draai as is evenwijdig aan de X-as. Dat heet dan een A-as volgens de normen en haaks op het draaivlak van deze tafel komt de kleine uitvoering horizontaal te liggen. Dit noem je dan een C-as, omdat de draai-as in het verlengde ligt van de Z-as van de machine. Simpel gezegd liggen de assen als volgt : links-rechts = X-as, voor-achter = Y-as, boven-onder = Z-as.

Alle vijf assen worden vanuit een zogenaamd CNC programma aangestuurd en zijn tijdens het frezen te bedienen.

Op deze manier kun je de meest idiote vormen en curves maken. Het programmeren moet echter meestal vanuit een CAM programma geschieden. Het is anders niet meer te doen om alles te programmeren.

Nou ben ik erg goed in wiskunde wat betreft het maken van speciale dingen, maar zelfs voor mij wordt het een heksentoer om er een programma voor te schrijven. Afgelopen dagen heb ik op de zaak de grote verdeeltafel omgebouwd van handbediening naar een stappenmotor aandrijving. Deze motor wordt dan vanuit de freesmachine aangestuurd.

Het is een motor van 8 Nm (Newtonmeter) en de tafel heeft een vertraging van 1 op 90. Dat levert een theoretisch koppel op van 8 x 90 = 720 Nm ! Dat hou je dus nooit tegen .... Volgende week gaat de grote tafel op de freesmachine om een werkstuk te maken. De kleine verdeeltafel wordt later gekoppeld.

Rien, die zich een breuk tilt aan al dat zware materiaal.

De tafel zoals hij net uit de doos kwam :

426c9ca98931498a324723c106052568.JPG

Vanwege het bezet zijn van de freesmachine dan maar in de draaibank een verloopblok gemaakt :

cc74fc3a768eae2fa24b388c34c9edd5.JPG

Het blok gemonteerd inclusief klauwkoppeling :

362e3fece5fba43dafc9b9c285ca972e.JPG

En het eindresultaat van 45 kg :

019c18bb348afc6fa542e7d4ce6a0e10.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik een asje voor m'n afstemknop op m'n zender nodig heb weet ik je te vinden....(hi).

Tuurlijk, Juul ! Geen probleem ;)

Hier nog een filmpje over een Okuma 5 assige freesmachine, dat geeft een beetje een idee hoe het allemaal werkt.

In deze video wordt de freesmachine ook als draaibank gebruikt. Bij mijn machine gaat dat (nog) niet ....

Rien, die weer mogelijkheden ziet !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog een filmpje over een Okuma 5 assige freesmachine, dat geeft een beetje een idee hoe het allemaal werkt.

Ik kon me niet echt een beeld vormen met je tekst over al die A tot en met Z-assen. (ik zal maar niet zeggen dat ik er niets van begreep ;)) Dat filmpje (vanaf 1 minuut 50) maakt het gelukkig allemaal wel duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er mooi uit zo'n schroef, maar duurt dat echt 2 dagen om te maken?!?

Snotver, heeft ie het weer in de gaten .... tja, de rest van de tijd heb ik in het cafe gezeten ;)

Nee, zonder gekheid ..... wat je niet ziet is de kern die weg is gefreesd. Ik heb geprobeerd daar foto's van te maken maar vanwege al dat wit nauwelijks zichtbaar. Later volgt nog een nieuwe foto. Het probleem was dat hoe verder je de kern weg freest, hoe instabieler het geheel wordt. Plus dat alles in een schroeflijn moest lopen. Kortom, een werkstuk waar menig frezer zich in zal verslikken.

Rien, die nog een neut neemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.