Spring naar bijdragen

Microfoon opnemen op iMac


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

Om een XLR-microfoon op mijn Mac aan te sluiten heb ik een Shure X2U gekocht. Dat stukje hardware verbind je via usb met je computer.

Nu lijkt het er op dat het bij zowel Sound Studio als Amadeus Pro als Audacity niet mogelijk is om dan de gain te wijzigen met als gevolg dat het opnamevolume onbruikbaar laag is.

Kent iemand een oplossing voor dit probleem?

Groot boel dank voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Juul en Harm,

de link van Harm voert inderdaad naar dat apparaatje. Levert dus blijkbaar zelfs fantoom.

Er zit zo'n klassieke, oude Sennheiser op aangesloten. Ding doet het prima. Kabel is in orde.

In de voorkeuren uiteraard de Shure Digital aangevinkt als bron, kan niet missen. 'Gain' blijft niet aanklikbaar en is dus niet in te stellen.

 

Met dat Sound Studio trouwens op mijn andere Mac een heel vreemd probleem: als ik een gemaakt opname wil afspelen, moet ik eerst weer naar voorkeursinstellingen, wat anders klikken en dan weer op Sound Studio klikken en dan is er geluid. Zodra ik stop met afspelen is die instelling weer verdwenen en moet ik opnieuw kiezen. Heel eigenaardig. Snap niet wat daar de oorzaak van kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hij maakt zelfs van de 5volt uit de USB aansluiting, het mogelijk 48volt fantoom aan de microfoon te leveren maar dan moet de microfoon wel een condensator zijn die fantoom spanning nodig heeft.

 

groet Nico.

Okééé... dus die microfoon is daar dan waarschijnlijk niet geschikt voor. Gezellig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van Sound studio vindt ik merkwaardig. Ik gebruik 'em ook en dat heb ik dus niet.  Ik gebruik 3.6.1  op m'n iMAC met OSX 10.5.8 (Leo ). En ik heb in de 10 jaar dat ik SS gebruik dit nog niet meegemaakt.

 

Zo maar een vraag, heb je wel eens geprobeerd om de micro op de lijningang te doen?

 

Het moet werken want het staat bij de specs. ( hoger dan OSX 10.1 )

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okééé... dus die microfoon is daar dan waarschijnlijk niet geschikt voor. Gezellig!

Rene,

 

Elke microfoon moet het erop doen, dynamisch, electred (met batterij) en condensator dan de fantoom aanzetten,die spanning is nodig om de versterker in die condensator van spanning te voorzien.

 

Groet Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andere usb-kabel, rechtstreeks de Mac in... maakt geen verschil. 'Gain is niet in te stellen. En hetzelfde rare gedoe met dat er in de systeemvoorkeuren telkens weer Pro Tools als input is gekozen. Terwijl ik dat programma helemaal niet meer op de machine heb staan! Zou er ergens iets 'vervuild' zijn, waardoor het kiezen van een andere bron niet goed gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou z`o maar kunnen, zoek ik via spotlight naar sys. dingen van pro tools.

 

Maar "waar" kun je de gain niet instellen/

 

Maak eens wat screendumps, is veel makkelijker om te beoordelen.

Want ik zit nu maar te denken zonder iets te zien.

Welk sys werke je mee? welke MAC ?   etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken wel dat je je instelling van het geluid soms niet kunt wijzigen. Hier heb ik dat als ik met SuperMp3Recorder opneem en het geluid instel via Configuratiescherm-Geluiden en Audioapparaten-Geavanceerd-OK. Je krijgt dan een panel voor de soundcard, line-in e.d. Maar niks werkt. Wat je ook doet of schuift, de input verandert niks. Mogelijk ligt dat aan de soundcard. Ik heb veel verschillende soundcards en ze werken allemaal anders.

Misschien is het een idee om de microfoon op een klein versterkertje aan te sluiten, vandaar op de Mac en daarmee de input in de Mac te regelen. Doe ik hier ook bij opnemen van grammofoonplaten via mijn versterker. Die geeft te weinig volts af voor de input van de line-in van de computer of CD-recorder. En dat werkt goed. Kun je ook doen als je van MW radio opneemt (volumeknop regelt input).

 

Ben benieuwd hoe het afloopt.

 

Groeten, Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Mac is een 3,4 Ghz Intel core i7 met 16 GB geheugen, die onder 10.9.5 draait.

Sound Studio is 4.7.0, Amadeus Pro 2.1.7.

 

Pro Tools is verwijderd maar duikt dus toch op.

 

Zowel bij Sound Studio als Amadeus is het niet mogelijk harder op te nemen.

 

Resulteert dus in zeer zachte opnames die zonder uitzondering achteraf moeten worden opgekrikt, wat niet de bedoeling kan zijn, lijkt mij.

 

 

 

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Mac is een 3,4 Ghz Intel core i7 met 16 GB geheugen, die onder 10.9.5 draait.

Sound Studio is 4.7.0, Amadeus Pro 2.1.7.

 

Pro Tools is verwijderd maar duikt dus toch op.

 

Zowel bij Sound Studio als Amadeus is het niet mogelijk harder op te nemen.

 

Resulteert dus in zeer zachte opnames die zonder uitzondering achteraf moeten worden opgekrikt, wat niet de bedoeling kan zijn, lijkt mij.

 

 

Dag René,

Ik zie dat de systeemstandaard is aan gevinkt. Klopt dat ?

 

ik zie ook inderdaad nog iets van ProTools. Zou wel eens een systeem ext. kunnen zuijn. als dat zo is zou ie in de systeem voorkeuren kunnen zitten.

Bij mij kan ik dat eenvoudig zien. ( ik heb geen Protools meer ). Onder Appel > sys voorkeuren > en dan onderaan. ( zie afb )

als dat zo is, selecteer ProTools en dan klikken op "ctrl"  en dan kun je dat verwijderen.

 

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank! Ik ga zoeken in die sys toestand.

 

Ik wilde juist even op de simpele manier een paar tekstjes opnemen op mijn 'gewone' Mac terwijl de 'studio-set' bezig was met het omzetten van een hele lading FLAC in WAV, zodat ze de database in kunnen. Zodoende.

In de namiddag heb ik overigens voor het eerst sinds de grote beurt van de Dateq-tafel een proefuurtje gemaakt. Alles werkt netjes; heerlijk, die nieuwe faders! Ik slaag er alleen nog niet in die voiceprocessing echt mooi te krijgen op die Yellowtec Vip 1. En dat moet komende week toch echt voor elkaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.