Spring naar bijdragen

Hoe cassettes digitaliseren op nieuwe laptop zonder line-in?


melle

Aanbevolen berichten

Mijn HP laptop is na 5 jaar helemaal op en heb deze daarom vervangen door een nieuwe aesus.

Een mooi apparaat maar probleem is echter dat er in tegenstelling tot mijn oude HP geen line-in toegang op zit waardoor ik er geen tulplug op kan aansluiten.

Er zit alleen een uitgang op voor hoofdtelefoon/microfoonuitgang.

Bestaat er soms een andere methode bij de nieuwe generatie laptops om daarmee muziek van audiocassttes te kunnen digitaliseren? Wellicht een kastje of draadje tussen tulplug en usb-poort???

 

 

Alvast hartelijk dank!

 

Groet. Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je antwoord Juul. Als het niet lukt laat ik mijn oude hp wel opknappen.

Nog even een toevoeging op mijn vraag ; bij OPNAMEAPPARATEN staat behalve ' mricophone'(deze opname werkt via de ingebouwde microfoon) ook  ;  Sterio Mix'  als opnameoptie vermeld.. Er moet dus blijkbaar wel een methode zijn om opnames via de sterio mix te kunnen doen, maar hoe??? 

 

Groet, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Melle,

Ik had hetzelfde probleem toen ik mijn laptop verving.

Heb dat opgelost door een externe geluidskaart met USB te gaan gebruiken.

Voordeel : de geluidskwaliteit is beter dan wanneer je opneemt via een standaard

microfoon ingang waar je werkt met een verzwakker.

Ik maak gebruik van een kaart van ESI : MAYA44 USB+

Deze heeft 4 ingangen en 4 uitgangen voorzien van RCA(Cinch) aansluitingen.

Eventueel kun je ook de MAYA22 USB met 2-in en 2 uitgangen gebruiken.

Bijzonderheden vind je op Please login or register to see this link.

Later toen ik behoefte had aan meer uitgangen kocht ik een ESI Gigaport HD+.

Deze geluidskaart met 8 uitgangen en 2 koptelefoon aansluitingen kocht ik om

comfortabel te kunnen werken met RadioDJ als automatsering op mijn laptop.

Zodoende kan ik PFL gebruiken met een normale koptelefoon op 1 van de 2 aansluitingen.

verder kan ik het hoofdgeluid via een van de 8 uitgangen toewijzen aan een fader

van mijn BCS50.

Ook iedere cartplayer heeft een eigen uitgang op de geluidskaar en daarmee een

eigen fader op de mixer. Dit kun je allemaal regelen binnen RADIODJ door middel van

het stuurprogramma van de geluidskaart.

MAYA22 USB kost ca. € 69,00

MAYA44 USB+ kost ca. € 75,00

GIGAPORT HD+ kost ca € 130,00

Hoop dat je met deze info wat kunt.

Groet,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doet dit probleem zich alleen voor bij laptops en heeft the good old desktop altijd een line-in?

 

Paul de Haan.

Volgens mij alleen bij laptops. Ben nog geen PC tegengekomen waar geen line-in aansluiting opzit.

En tegenwoordig is de kwaliteit van de ingebouwde geluidskaart van het moederbord absoluut niet slecht,

maar ook daar valt nog steeds meer geluidskwaliteit halen door een aparte geluidskaart in te bouwen. In aanmerking komen bijvoorbeeld de 2496 van M-Audio of de Delta 1010. Deze kaarten hebben ook Cinch aansluitingen of maken gebruik van een breakout box met XLR.

Heb je echt geld teveel dan kun je bijvoorbeeld een geluids kaart van Digigram nemen zoals die ook

in professionele radio systemen bij de omroep worden gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij alleen bij laptops. Ben nog geen PC tegengekomen waar geen line-in aansluiting opzit.

En tegenwoordig is de kwaliteit van de ingebouwde geluidskaart van het moederbord absoluut niet slecht,

maar ook daar valt nog steeds meer geluidskwaliteit halen door een aparte geluidskaart in te bouwen. In aanmerking komen bijvoorbeeld de 2496 van M-Audio of de Delta 1010. Deze kaarten hebben ook Cinch aansluitingen of maken gebruik van een breakout box met XLR.

Heb je echt geld teveel dan kun je bijvoorbeeld een geluids kaart van Digigram nemen zoals die ook

in professionele radio systemen bij de omroep worden gebruikt.

 

Bedankt, ik neem nog steeds op via een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer oude desktop, binnenkort een nieuw 2ehandsje, zal er op letten.  Gebruik het alleen om uurtjes op te nemen vanuit mijn "studio".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer bedankt Jan en Vincent voor jullie goede advies. Hier kan ik zeker wat mee!  Ik ben erg gelukkig dat er goede en qua geluidskwaliteit zelfs betere oplossingen voor dit probleem bestaan.

Ik denk dat de nieuwe generatie laptops qua marketing meer gericht is op de jeugd. iedere scholier heeft tegenwoordig een eigen laptop en zij hebben totaal geen interesse in het digitaliseren van audiocassettes, wat geheel logisch is want de meesten weten niet eens wat dat zijn......

Ik heb nog een zo'n 500 van die cassettes liggen op zolder dus ik kan aan de slag........

 

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer bedankt Jan en Vincent voor jullie goede advies. Hier kan ik zeker wat mee!  Ik ben erg gelukkig dat er goede en qua geluidskwaliteit zelfs betere oplossingen voor dit probleem bestaan.

Ik denk dat de nieuwe generatie laptops qua marketing meer gericht is op de jeugd. iedere scholier heeft tegenwoordig een eigen laptop en zij hebben totaal geen interesse in het digitaliseren van audiocassettes, wat geheel logisch is want de meesten weten niet eens wat dat zijn......

Ik heb nog een zo'n 500 van die cassettes liggen op zolder dus ik kan aan de slag........

 

Gr, Melle

Misschien wil Vincent het wel voor je doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zoiets? Zit vaak ook nog een programmatje bij.

 

CMP-USBVG6_2.JPG

Hier kan ik helaas niets over zeggen. Ik ken het apparaatje maar ik heb er geen ervaring mee.

Koenig staat over het algemeen bekend om de redelijke kwaliteit van de hardware en gezien de prijs kan je je eigenlijk geen buil vallen.

Ook dat apparaatje dat Vincent aanraadt van Behringer kan goede diensten bewijzen. En jij hebt gezien de werkzaamheden die je er mee wilt doen genoeg aan dit aantal in en uitgangen.

Zo zie je maar weer er zijn verschillende oplossingen denkbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, ik neem nog steeds op via een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer oude desktop, binnenkort een nieuw 2ehandsje, zal er op letten.  Gebruik het alleen om uurtjes op te nemen vanuit mijn "studio".

Tipje Paul : De M-Audio 2496 zijn iedere dag te koop op Marktplaats en Ebay. Kosten dan rond € 25-30.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En goeie, goedkope en simpele oplossing: Please login or register to see this link.

 

Ik heb uiteindelijk gekozen voor het apparaatje wat Vincent adviseerde. Een simpel en efficient ding. Deze besteld bij Conrad, waar die direct uit voorraad leverbaar is en 29.95 euro kost. Verder ben ik geen verzendkoaten verschuldigd omdat het bedrag hoger is dan 25 euro en via ideal is betaald. 

 

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Melle,

 

Ik snap het niet helemaal. Hoe werkt het?

Je hebt toch geen "ingang" op je computer?

En ik lees in de spec's iets van 48kHz. Ik weet dat wij in de studio ook eerst alles deden in 48kHz ( EBU norm ) maar de platenmaatschappijen werken alle met 44.1 kHz dus van die 48kHz zijn we gauw in het dagelijkse gebruik afgestapt.

 

Misschien kan iemand mij de werking uitleggen.

 

Ziet er trouwens wel erg mooi uit.

 

Ik "stamp" hier alles al jaren in een iMAC lijningang en het komt er mooi uit.

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Melle,

 

Ik snap het niet helemaal. Hoe werkt het?

Je hebt toch geen "ingang" op je computer?

En ik lees in de spec's iets van 48kHz. Ik weet dat wij in de studio ook eerst alles deden in 48kHz ( EBU norm ) maar de platenmaatschappijen werken alle met 44.1 kHz dus van die 48kHz zijn we gauw in het dagelijkse gebruik afgestapt.

 

Misschien kan iemand mij de werking uitleggen.

 

Ziet er trouwens wel erg mooi uit.

 

Ik "stamp" hier alles al jaren in een iMAC lijningang en het komt er mooi uit.

 

Juul

 

Ik ben niet echt een techneut. maar je gebruikt gewoon een draadje met rode en zwarte stekker vanaf de output van je cassetterecorder (zoals bij een stereo-installatie je die op de verstreker aansluit) en die sluit je vervolgens aan op dat nieuwe apparaatje. Vervolgens sluit je de usb-stekker aan op je laptop en kun je dat via de recordersoftware op je pc (ik heb het programma replay music 6 daarvoor gekocht). opnemen. Met Replay Music kun je bijv ook opnemen vanaf spotify of rechstreeks vanaf een website (zoals de terugluistersite van BBC*radio), in het geval dus dat je niet rechtstreeks via de url-stream iets kunt opnemen. Nadeel is wel dat de opname (zoals bij het digitaliseren) altijd realtime moet plaatsvinden. 

 

 

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Mijn ervaringen met een extra soundcard zijn beter dan met de onboard soundcard. Een veel beter en zuiverder geluid. Kosten ongeveer 25 euro. Kan zo op het moederbord gezet worden in een vrije slot. Je kunt het volume regelen via Configuratie - Geluiden en apparaten - Geavanceerd - OK. Er komt dan een mengpaneel op het scherm waarmee je het volume van de line-in kunt regelen. Line-in kun je soms vervangen door 'Wat u hoort' en dergelijke. Hangt van je soundcard af wat je moet kiezen.

Ik heb overigens al een desktop zonder line-in gezien bij de Mediamarkt. Let er op dat je ook kijkt naar de mogelijkheden voor USB aansluitingen, want op goedkope desktops zitten vaak maar 2 USB poorten waar je dan de muis en het toetsenbord op moet aansluiten. Dan moet je toch weer een card met USB poorten kopen. Koop dan liever een iets duurdere PC. Wel denk ik dat een zwaardere processor, b.v. Quadcore, i5 of i7 veel stabieler is dan een Celeron, vooral als je van internet opneemt (als je b.v. een radioprogramma laat spelen en via de Mp3 recorder opneemt of via StreamWriter). Dan zijn er minder streambreaks. 

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet echt een techneut. maar je gebruikt gewoon een draadje met rode en zwarte stekker vanaf de output van je cassetterecorder (zoals bij een stereo-installatie je die op de verstreker aansluit) en die sluit je vervolgens aan op dat nieuwe apparaatje. Vervolgens sluit je de usb-stekker aan op je laptop en kun je dat via de recordersoftware op je pc (ik heb het programma replay music 6 daarvoor gekocht). opnemen. Met Replay Music kun je bijv ook opnemen vanaf spotify of rechstreeks vanaf een website (zoals de terugluistersite van BBC*radio), in het geval dus dat je niet rechtstreeks via de url-stream iets kunt opnemen. Nadeel is wel dat de opname (zoals bij het digitaliseren) altijd realtime moet plaatsvinden. 

 

 

Gr, Melle

Als je de cassetterecorder eerst via de versterker laat lopen dan heb je geen invloed op de toonregeling. Tenminste hier is dat zo. Let er ook op dat je uitgangsspanning voldoende is voor de ingang van je computer. Zelf zet ik de oortelefoonaansluiting van de cassetterecorder direct op de line-in van de computer. Werkt goed. Het volume kun je dan regelen via de computer of via de cassetterecorder. Zo kun je ook van radio opnemen, voor zover je geen opname maakt via URL. Vanaf platenspeler heb je vaak een voorversterker nodig, die dan weer in de versterker zit achter de grammofoonaansluiting, maar ook hier geen invloed op de toonregeling. Bovendien moet de versterker voldoende Milliwatts afgeven om opgepakt te worden door de computerrecorder. Daarom liet ik vaak het geluid lopen via de koptelefoonaansluiting op de versterker. Voordeel is dat je dan het opnamevolume via de versterker kunt regelen, nadeel is dat je geen invloed hebt op de toonregeling en hij dus alleen de instelling in de versterker meeneemt. Niet wat er op de plaat in zijn geheel aan tonen staat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn "studio" gaat alles eerst door een tandy EQ, daarna door een Behringer Lim/Comp, daarna door een Plate Reverb en tenslotte door een platte analoge LimCompr, dan naar de versterker en ten slotte de line in van mijn zeeeeeeer oude desktop, aldaar een audio opnemer. Cass deck gebruik ik niet meer, maar kan er zo aan worden gezet. Dus toonregeling van ouwe zeezenderoipnames vanuit een cassette geen probleem. Cas deck nu door mijn vrouw in haar werkplaats in gebruik. Verder zijn we redelijk bij de tijd, onze auto's hebben al massieve rubberbanden ipv ijzeren hoepels.<zat toch iets te weinig vering in, tegenwoordig wil je iets meer comfort>

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "toonregeling" kun je toch in de computer doen?

Ik ben een voorstander van overschrijven - "as it is".

Zo doe ik het tenminste, en soms verander ik helemaal niks.

 

Kun je lekker testen of het OK is wat je doet..........

Als je de toonzetting al gemaakt hebt, b.v. veel lichte tonen, dan kun je dat achteraf niet herstellen. Het gaat nl. niet buiten de versterker om van de radio (zoals normaal het geval is), maar via de versterker zelf. Daarom kun je het geluid ook harder of zachter zetten. Normaal gesproken kun je alles in de computer regelen, maar wat er niet in komt (door de toonregeling vooraf) kun je er achteraf niet meer inbrengen.

 

Gr. Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kopen oortelefoon uitgangen geven extra ruis, je kan toch beter de line out gebruiken, in de computer jkan je het opname niveau van de geluidskaart instellen.

Doordat de versterker onvoldoende signaal afgeeft als het buiten het versterkerdeel omgaat, waardoor er inderdaad minder ruis ontstaat, kun je onvoldoende volume in de computer instellen via de geluidskaart. Dan ontstaat daar te laag opnameniveau en dus ruis. Daarom liever via de oortelefoonuitgang. Op veel (portable) cassetterecorders zit namelijk geen line-out. Voor zeezenderopnamen waar toch al de nodige ruis in zit, maakt het geen verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn laptop heeft ook alleen mic in en headphone out..

Maar... Druk een 3,5mm jackplug in de mic ingang en het ding wordt een lijn in! Ik kan dus gewoon m'n deck's op de mic ingang aansluiten.

 

Ook bij mijn nieuwe Acer werkt dat zo!

 

Of dat ding de weerstand meet? Hoe dan ook: Het werkt prima!

( Wanneer je de filmbeelden die Alex Hoek op 28 en 29 augustus in Rockart maakte bekijkt, hoor je het geluid uit mijn laptop dat op deze manier met Audacity opgenomen is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6407
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    strichacht
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.