Spring naar bijdragen

Lex als watervaste zendschip anorak in 1973


Gast

Aanbevolen berichten

Ooit al willen weten hoe de Noordzee klonk in 1973 rondom de Norderney of hoe de bel aanboord van de Norderney klonk in 1973.

Een uur Lex met een , in kringen bekende en gewaardeerde , roundtour aanboord van de Mi Ami<oops sorry> Norderney. Het bewijs dat zeezendermedewerkers in hun vrije tijd ook maar eenvoudige anoraks waren. We zijn dus in goed gezelschap.

Watertand en schuimbek bij het horen van dit moois.

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel met oude radio programma's maar hier doe je me een groot plezier mee.

En kwalitatief nog verrassend goed ook, bedankt!

​Voor "aging anorak ears" knutsel ik meestal een beetje aan de kwaliteit. Het "poetsen" werd eerder veel gedaan door een andere Harm die we kennen als Oldies 45.

Maar je kunt van middengolf natuurlijk nooit "FM" maken.

Het is een bijzonder leuk uur omdat je met de ogen dicht als het ware met hem meeloopt over de Norderney en de plekken aandoet die hij beschrijft, af en toe even richting Den Haag/Scheveningen kijken en hij zag toen natuurlijk duidelijk de kustlijn. Op de Ross 15 of meer mijlen buitengaats lukte dat natuurlijk niet.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, het is voor mij dan ook een 'feest' der herkenning.

De mooiste herinnering die ik heb aan de Norderney is het moment dat machinist Maarten de Reus in augustus '77 de generatoren na 3 jaar weer startte en al het licht aan boord weer ging branden.

De boordstudio was toen nog vrijwel in tact en een dag later gingen we buitengaats voor de TV registratie van "The day the music died".

 

Aan boord van de Ross vonden we trouwens ook regelmatig uitgeputte vogels aan boord, vooral als het mistig was.

Ze vlogen 's nachts natuurlijk op het licht af, zich niet bewust van de zee.

Overigens, bij noordenwind als de lucht helder was kon je de kust wel degelijk zien, ook 's nachts.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is het filmgeluid van de cameraploeg zelf. Het nieuwsfragment met Hans en Cees komt in allerlei overzichten voor.

Je hoort ook het opzettelijk uitzetten van de zender, het bekende fragment met de meters die uitvallen. Overdag?

Allemaal na 31-8-74 opgenomen. Toen bleek dat er van een aantal dingen aan boord geen film was zijn ze nog een dagje wezen filmen.

 

bewerkt door Niels Zack
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ik dacht direct aan DVD37-24:

De uitzendingen kwamen live van boord en het is het Pinkster weekend.  Ad heeft UHER bandrecorder meegenomen en hem zo af en toe laten lopen. Dus  sfeer geluiden vanaf de Ger Anna en Norderney."

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat er nog van over is ligt bij de Vereniging Veronica, Radio Veronica en het Genootschap.

Op het Genootschap na is er bij die partijen weinig animo om dat te conserveren gelet op de lakse houding in het verleden.

Op een paar verzamelaars na, die toevallig ook dit forum frequenteren, wordt er denk ik weinig mee gedaan.

Ik hoop eind dit jaar klaar te zijn met de database en wellicht is dat een mooi moment om het te schenken aan boven genoemde partijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, het is voor mij dan ook een 'feest' der herkenning.

De mooiste herinnering die ik heb aan de Norderney is het moment dat machinist Maarten de Reus in augustus '77 de generatoren na 3 jaar weer startte en al het licht aan boord weer ging branden.

De boordstudio was toen nog vrijwel in tact en een dag later gingen we buitengaats voor de TV registratie van "The day the music died".

 

Aan boord van de Ross vonden we trouwens ook regelmatig uitgeputte vogels aan boord, vooral als het mistig was.

Ze vlogen 's nachts natuurlijk op het licht af, zich niet bewust van de zee.

Overigens, bij noordenwind als de lucht helder was kon je de kust wel degelijk zien, ook 's nachts.

 

 

​Harm, heb je toen aanboord van de Norderney ook foto's gemaakt die je hier zou willen delen?

Mbt de Ross, Toen jij aan boord was lag de Ross toen nog in the Knock Deep of al op de Falls Head?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Géén idee, ik ben in 1986 en 1987 een paar keer aan boord geweest.

​86 was the Knock Deep, 87 vanaf circa juni South Falls. Vanaf de laatste kon je de Franse kust zien en kwam de Olau 2x per dag langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit al willen weten hoe de Noordzee klonk in 1973 rondom de Norderney of hoe de bel aanboord van de Norderney klonk in 1973.

Een uur Lex met een , in kringen bekende en gewaardeerde , roundtour aanboord van de Mi Ami<oops sorry> Norderney. Het bewijs dat zeezendermedewerkers in hun vrije tijd ook maar eenvoudige anoraks waren. We zijn dus in goed gezelschap.

Watertand en schuimbek bij het horen van dit moois.

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

 

​Geluk dat ik deze dag 27-6-73 bijna geheel hier kan beluisteren van 00:12 tot 19:00 uur .Soms met weemoed maar ook met vele herinneringen aan die tijd .

 

Gr Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb genoten van deze opname. Ook erg gelachen om de opmerking van Lex : "Ik hang hem nu overboord" en verder verteld hij dat Veronica al 12 of 13 (?) jaar van dit schip uitzendt en dat hij dacht dat dit een lichtschip was geweest ...... Nou, nou, nou ..... even bij de les blijven, Lex ! Maar het blijft een heel leuk programma en zal dit nog vaak beluisteren.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6430
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    AppieK
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.