Spring naar bijdragen

15 augustus 2015, 48 jaar later en de UK radiostilte


Gast

Aanbevolen berichten

 
Op 15 augustus 2015 is het 48 jaar geleden dat het stil was geworden in de ether op diverse middengolffrequenties in the UK, alle Britse zeezenders waren op vakkundige wijze door de pijplurkende prime minister HI Ha Harold Wilson en zijn maatje int geniep Edward Short de Postmaster General de nek omgedraaid.
Caroline zou nog een half jaartje verder spelen in blessure tijd maar the fun was over zonder twijfel.  Hoogste tijd om nog 1 keer terug te keren naar de overkant “vant” Kanaal en nader te bekijken<beluisteren>
die legendarsiche zeezenders vanaf de zendschepen en zeeforten zon’, slordige 4 mijlen buitengaats, in die tijd tussen   64 en 68 begonnen toen de internationale wateren.  De stations waren ongrijpbaar.
Ik heb circa 50 opnames geselecteerd die mbt geluidskwaliteit zeer acceptabel zijn maar die tevens representatief zijn voor the sound van deze Britse zeezenders.
Voorbij komen de Carolines, London,SRE-Britain Radio-355,City,390,Essex 270 en Scotland. Tevens enkele BBC opnames uit de tijd voor de zeezenders en kort na 15-8-67.
Geen laatste uren, die zijn meer dan voldoende bekend. De 50 opnames zal ik vanaf heden met korte toelichting ter download aanbieden op het Internet Radiocafe.
Ik zal per downloadaanbieding steeds gebruik maken van dezelfde posting, maw niet per download een nieuwe posting.
 
Om goed inzicht te krijgen in de Britse radiosituatie voor maart 1964 hier twee programma’s van de inmiddels legendarische BBC Light service, al luisterend bemerken we dat dit zeemijlen ver verwijderd is van the freewheeling sound van de zeezenders. Geen misverstand hierover, ik vind het prima klinken, toegegeven ik heb altijd iets met the Light gehad.
De opnames zijn mogelijk eerder aangeboden, niet door mij gemaakt echter heb ik de meeste bewerkt ivm aging anorak ears.
 
1958 BBC Light 1500 meter langegolf Bob Danver verzoekplaten.  Please login or register to see this link.
 
1963 BBC Light 1500 meter langegolf Brian Matthew Saturdayclub 11-12  Please login or register to see this link.
 
 
Op zaterdag 15-8-2015 in mijn Radio 19 uur tussen 18 en 19 uur ga ik nog wat namijmeren met mijn persoonlijke herinneringen aan deze formidabele radiostations, talk talk dus ipv much more radio oldies.
 
Paul de Haan
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig idee ! Leuk om een programma van Brian Matthew aan te bieden, die nog steeds (!) op zaterdagochtend het onvolprezen Sounds of the Sixties presenteert op BBC Radio 2. Een grote aanrader voor iedereen die eens niet de platgedraaide sixtiesmuziek wil horen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Altijd leuk om terug te horen, Paul, maar het zou me verbazen als dit voor jou de laatste keer was... Oude liefde roest niet.

Tja, mbt de 60's Britse zeezenders raakt de koek nu toch wel op.

Prachtig Paul om dit ter download aan te bieden. Een terugblik aan de radioperiode

die ons allen zo veel luisterplezier gaf.  Ik kijk er met veel belangstelling, ook wat de ''korte

toelichting'', betreft naar uit.

Pierre

Addicted To Music

Ja, de Britse zeezenders is een hele aparte bladzijde in het geheel.

 
 
 
Op 15 augustus 2015 is het 48 jaar geleden dat het stil was geworden in de ether op diverse middengolffrequenties in the UK, alle Britse zeezenders waren op vakkundige wijze door de pijplurkende prime minister HI Ha Harold Wilson en zijn maatje int geniep Edward Short de Postmaster General de nek omgedraaid.
Caroline zou nog een half jaartje verder spelen in blessure tijd maar the fun was over zonder twijfel.  Hoogste tijd om nog 1 keer terug te keren naar de overkant “vant” Kanaal en nader te bekijken<beluisteren>
die legendarsiche zeezenders vanaf de zendschepen en zeeforten zo’n slordige 4 mijlen buitengaats, in die tijd tussen   64 en 68 begonnen toen de internationale wateren.  De stations waren ongrijpbaar.
Ik heb circa 50 opnames geselecteerd die mbt geluidskwaliteit zeer acceptabel zijn maar die tevens representatief zijn voor the sound van deze Britse zeezenders.
Voorbij komen de Carolines, London,SRE-Britain Radio-355,City,390,Essex 270 en Scotland. Tevens enkele BBC opnames uit de tijd voor de zeezenders en kort na 15-8-67.
Geen laatste uren, die zijn meer dan voldoende bekend. De 50 opnames zal ik vanaf heden met korte toelichting ter download aanbieden op het Internet Radiocafe.
Ik zal per downloadaanbieding steeds gebruik maken van dezelfde posting, maw niet per download een nieuwe posting.
 
Om goed inzicht te krijgen in de Britse radiosituatie voor maart 1964 hier twee programma’s van de inmiddels legendarische BBC Light service, al luisterend bemerken we dat dit zeemijlen ver verwijderd is van the freewheeling sound van de zeezenders. Geen misverstand hierover, ik vind het prima klinken, toegegeven ik heb altijd iets met the Light gehad.
De opnames zijn mogelijk eerder aangeboden, niet door mij gemaakt echter heb ik de meeste bewerkt ivm aging anorak ears.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Radio Caroline op 4 mei 1964 tussen 11 en 12 uur met Carl Conway. Een paar zaken vallen op, Caroline is circa anderhalve maand in de lucht en al luisterend naar Conway horen we bijvoorbeeld dat na the Beatles met I wanna hold your hand de easy listening volgt van Ray Conniff met They can’t take that away, Caroline was in die eerste periode zeker geen POP station, meer middle of the road met blues en jazz invloeden. Had veel te maken met de eerste lichting deejays die geen radio achtergrond hadden maar uit de theater wereld kwamen, bijv Simon Dee en  Carl Conway. Ook valt op dat Dee live vanaf de Fredericia achter de micro zit terwijl Conway vanaf tape komt, er zit ook verschil in kwaliteit in. Dee breekt enkele keren in op de tape met een station ID met de befaamde Caroline DingDing die op de Fredericia is opgenomen en niet op de Mi Amigo. De commercials waren er nog niet. dee is inmiddels overleden en volgens recente info woont Conway nog steeds in Margate waar hij filmavonden organiseert in Old People Homes, nog even wachten en ik kan ook een kaartje kopen. Conway stopte al snel met presenteren en werd de stem in zeer vele commercials op Caroline.
Please login or register to see this link.
 
Radio Caroline 4 juli 1964 Tom Lodge Big Line up. Bijzonder aan deze opname is de trip van de Fredericia van Essex naar the Isle of Man waar Caroline verder zal gaan als Caroline North, in het zuiden blijft de Mi Amigo van Atlanta, omgedoopt in Caroline South. Gedurende de gehele trip wordt van tijd tot tijd door de Nederlandse kapitein de voortgang van de trip gemeld aan de luisteraars, het maakt het tot een bijzondere opname. Zo’n trip langs de kust maar op de Noordzee is prachtig, onlangs gingen we met de mijnenveger Naarden van Delfzijl naar Den Helder, s avonds met het tij mee de Eems af hobbelen vanaf 22.30 uur<spaart diesel> . Om circa 0200 uur lieten we de lichten van de Eemshaven achter ons  en bij Borkum, u weet wel van de Riff, gingen we “linksaf” om op de Noordzee met aan bakboord de Waddeneilanden voorbij te varen. Om 0600 was ik in de weer om in de messroom het ontbijt klaar te zetten, bakboord Ameland Terschelling. Voorbij Texel terhoogte van Julianadorp U bocht en dan op naar Den Helder, wat een prachtige trip met bijna vlakke zee, zo ongeveer moet het ook op de Fredericia zijn geweest tijdens die trip.
Een bijzonder schip die Fredericia, helaas verloren gegaan en gesloopt na 1972. Op weg van de Amsterdamse Houthaven in die tijd naar de sloperij van van de Marel in Zeeland werd gesleept maar de scheepsmotor van de Fredericia liep mee als ondersteuning en er werd vanaf het schip ook meegestuurd.
 
Tom Lodge is hier Please login or register to see this link.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 Op zaterdag 15-8-2015 in mijn Radio 19 uur tussen 18 en 19 uur ga ik nog wat namijmeren met mijn persoonlijke herinneringen aan deze formidabele radiostations, talk talk dus ipv much more radio oldies.
 
Paul de Haan
 
 
 
 
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio Caroline 1965 met Keith Skues en Brian Vaughn, opvallend veel easy listening en vriendelijk geneuzel tussen deze twee heren, het gaat zelfs zover dat ze mee gaan fluiten met een instrumental. Duidelijk is wel dat Caroline South niet strak inelkaar stak en commercieel gezien het moest afleggen tegen Radio London , daar kwam de reclame terecht en niet bij Caroline South, in het noorden deed Caroline North intussen wel goede zaken, Via London en North coverde je met je commercials toch snel 75 % van the UK.
Hier is Keith Skues op Caroline South 1965  Please login or register to see this link.
 
Radio City op 20 augustus 1966, ontstaan uit Radio Sutch, een stel vrijbuiters die ontdekten dat de Shivering Sands Towers goedkope huisvesting was. We horen oa Tom Edwards die “aanboord “ de bijnaam  “Mother” had, hij vond het een geuzentitel. Reclame....jazeker voor grasmaaiers en het beroemde Disc and Music Echo magazine welke zo ongeveer spreekbuis der zeezenders in the 60s was. Edwards vertelt over het diner aanboord in het restaurant deel van de towers. Hilarisch, dat restaurant zal een oude houten keukentafel zijn geweest uit de inboedel van de familie Calvert, met 6 keukenstoelen en in de kast veel corned beef in blik, dat was de realiteit 1 ruimte naast de studio.
Maar wat was het een prima station, als format in alle eenvoud 60 platen uit de City 60 in de studio in een rekje zo voort grijpen. Als die plaat was gedraaid werd hij in rekje 2 gezet en zo werkte men die zestig platen af, allemaal gedraaid? Gewoon op nieuw beginnen en zo hier en daar een ouwe en een instrumental. City bleef een vrijbuiterstation waar ik in 66 meer naar luisterde dan Radio London Big L. Big L ozo voorspelbaar en bij het saaie af, gewoon een commercieel radio stations toevallig op een schip terecht gekomen, geen spoortje marinebroadcasting....wel veel winst voor de shareholders.....belastingvrij via de Bahama’s....daar ging het de al ongekend rijke Texanen om. 
Hier is Radio City the Tower of Power   met Mother   Please login or register to see this link.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Schotten hadden ook hun trots en op 1 januari 1966 kwam op 242 mtrs middengolf Radio Scotland vanaf het voormalige lichtschip Comet in de lucht, 4 mile uit de Schotse kust nabij Dunbar aan de oostkust. Wat heb ik veel naar Scotland geluisterd, volkomen anders dan de zuidelijke stations met hun eigen Northern Sound waar alle kenmerken van Schotland door klonken. Nogal wat Schotse cultuur door speciale muziekprogramma’s vol Scottish music en een prachtige station ID the Black Bear. De ontvangst in Groningen was met name overdag prima, niet geheel vreemd, de lijn Dunbar Groningen gaat vrijwel geheel over de Noordzee, het station had ook vele volgers in Denemarken, Noorwegen en Zweden vanwege dezelfde reden. In Schotland zelf was de ontvangst in de belangrijke stad Glasgow minder goed dan verwacht en besloten werd de Comet rond Scotland te slepen naar een nieuwe ankerplaats aan de Schotse westkust terhoogte van Glasgow, daar bleek men opeens vanuit Britse wateren  te zenden en de Comet moest verder de Ierse zee op om in internationale wateren terecht te komen met als gevolg dat de nieuwe naam werd: Radio Scotland and Ireland. Dit leverde helemaal niets op, erger nog Schotse adverteerders pikten het niet en de Comet werd voor heel veel geld weer teruggesleept naar de oostkust ter hoogte van werderom Dunbar.
Kenmerkend voor de uitzendingen waren het gebruik van een deurbel bij tijdmeldingen en bij het noemen van de artiest werd de nodige echo toegevoegd om dit te benadrukken. Veel commercials werden live on air door de deejays ingesproken voor de meest uiteenlopende zaken. Over deejays gesproken, Tony Allen begon half april 67 op 16 jarige leeftijd aan zijn loopbaan bij Scotland, uit de opname blijkt dat hij op jonge leeftijd al zeer veelbelovend met de presentatie omging.
 
Hier is Tony Allen met een opname die ik opnieuw op snelheid heb gezet en qua hoog/laag ook opnieuw bewerkte.
 
10 juli 1967 22-23 uur Tony Allen Radio Scotland
Please login or register to see this link.
 
Op 14 augustus 1967  om   middernacht kwam er ook een einde aan het niet winstgevende bestaan van Radio Scotland, alle sleep avonturen rondom Scholtland resulteerden in een financieel verlies gedurende de 20 maandan op 242 middengolf. Initiatiefnemer en directeur Tommy Shields kwam een half jaar na het stoppen van zijn droom te overlijden. De Comet werd ontdaan van haar zendmast, die net als de zendmasten van Caroline North&South en 270 ontworpen en gebouwd waren door wijlen Harry Spencer van the Isle of Wight. Spencer verbeterde ook in Santander in 1983 de 84 meter hoge mast aanboord van the Ross. De Comet werd wederom op sleeptouw genomen, nu naar Vlissingen waar het een tijd als woonboot fungeerde om later bij vd Marel in Zeeland te worden gesloopt.
 
In het voorlaatste uur van Scotland kijkt Tony Allen samen met ex Radio Essex man Mark West in een live broadcast vanaf the Comet terug op 20 maanden 242 Radio.
Please login or register to see this link.
 
Paul de Haan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Paul,

Met belangstelling heb ik je uploads en prima uitleg  gelezen!

Zeer waardevol. Het gaat nl over een aantal zenders waar ik niet veel van af weet. Ja, ik weet dat ze er waren maar da's dan ook alles.

Ik ga het nodige downloaden om op een later moment te gaan beluisteren. Met je voortreffelijk geschiedschrijving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Paul,

Met belangstelling heb ik je uploads en prima uitleg  gelezen!

Zeer waardevol. Het gaat nl over een aantal zenders waar ik niet veel van af weet. Ja, ik weet dat ze er waren maar da's dan ook alles.

Ik ga het nodige downloaden om op een later moment te gaan beluisteren. Met je voortreffelijk geschiedschrijving.

Bedankt Juul. 48 jaar geleden, een halve eeuw? Waar blijft de tijd?

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • The two classiest stations of them all.
    Zonder twijfel Radio London en Radio 390. De overeenkomst tussen beide stations is de vastberaden koers die men vanaf dag 1 aanhield en nimmer van afweek  en de winstgevendheid van deze radiostations. Groot verschil.....Big L was top 40, 390 Mantovani! Big L liep over van de PAMS Jingles en upbeat deejays, 390 gebruikte een xilofoon met hamertje als enige live “jingleuitspatting” en had geen deejays maar presentatoren.
     
    De aanloop van het eerste idee voor Big L en de eerste tests op 266 rond kerst 64 was maar 5 maanden. De investeerders werden gevonden in Texas, oliegeld, veel oliegeld. Don Pierson was de initiatiefnemer nadat hij over Radio Caroline had gelezen en geluisterd.Caroline klonk saai vond Don, tijd voor some real radio the American way. Voorbeeld was KLIF Dallas Texas.
    Voor het einde van 64 was er heibel in de tent, Pierson wilde geen concessies doen aan de sound van London<toen nog niet in de lucht> het hamburgerniveau moest er vanaf druipen. The board of directors in the UK zag dat niet zitten en wilden een aangepaste watered down version, geen humbug, bombarie etc. Top 40 radio.....prima maar dan wel ingetogen en met klasse.
    De Englesen kregen hun zin, Pierson trok zich terug uit de directie en zinde op wraak, die wraak kwam in mei 66, daar over later meer. Rond de kerst van 64 klonken de eerste tests op 266 en bleken de deejays niet geheel te begrijpen hoe je met het format en al die jingles om moest gaan, in februari 65 hadden ze het licht gezien en Big L klonk zoals gewenst was tot de laatste dag op 14-8-67, gepolijst maar oooozoooo voorspelbaar en vaak saai. Het klopte te goed, maar aan het einde van de dag was alleen belangrijk wat onder de streep aan winst over bleef......heel heel veel. De roemruchte World Tomorrow uitzendingen van Garner Ted Armstrong leverde 50000 Britse Ponden per jaar op, de opbrengst uit commercials was the icing on the cake. De Amerikaanse investeerders zagen hun belastingvrije Dollars binnen lopen op de bank in de Bahama’s. Texanen hebben een hekel aan belasting betalen!
    De mijnenveger Galaxy was voor niet teveel geld gekocht van twee helemaal niet snuggere Grieken die er een vrachtschip van wilden maken. Ik weet hoe mijnenvegers er van binnen uitzien, ik kan u verzekeren dat er geen ruimen zijn voor vracht muv wat handbagage. Er was zelfs geen ruimte om de zender benedendeks plaats te geven, bovendeks werd een metalen hut gebouwd voor de zender. De studio was gesitueerd helemaal achter onder in het schip, rommelshop waaronder de schroefas liep en bij storm ging je op en neer....op en neer...op en neer........! Toen in augustus 67 het avontuur voorbij was voer de Galaxy op eigen kracht onder gezag van Kapitein Buninga naar Hamburg, einde oefening. Na een mislukte poging het geheel te verkopen bleek dat nimmer meer te gebeuren, de deuren gingen op slot, de sleutel ging “over de muur” en men keek er nooit meer naar om. De rest is bekend.
    Nee, dan Radio 390, vanaf de Red Sands Towers zo’n 7 mijl uit de kust van Whitstable, niks duur schip en bemanning, de forten werden gekraakt, de Britse overheid keek ingetogen met gefronste wenkbrouwen en stiff upperlip toe, not amused. Radio Invicta en KING waren semi easy listening voorlopers op the Red Sands, beetje houtje touwtje piraterij. Toen in 64 Tom Pepper met Invicta begon was de zender een oude bakenzender en de antenne een lang draad dat niet verticaal omhoog ging maar verticaal naar beneden, net niet het water in. Pepper zette de zaak aan en bemerkte dat hij aanboord van the Red Sands zijn zender op 306 meter middengolf hoorde......niet gek...... maar dat bleek de spiegel vd zender te zijn. Een zendamateur met diploma in de buurt ontdekte dat de hoofdfrequentie in de 120 meterband kortegolf zat en contacte Pepper. Peppers reactie was dat de man maar moest komen om de zaak te regelen en dat is wat hij deed. Iedereen gelukkig tot het moment dat Pepper verzoop tijdens een bevoorrading. Deze escapades leidden tot niets en in september 65 kwamen er serieuze investeerders en een strak plan mbt doelgroep en format. Huisvrouwen alleen in de keuken en achter het fornuis kregen de gehele dag een Mantovani dieet opgediend afgewisseld met Great Oldies from the 20 and 30’s. Alhoewel ik niet tot de doelgroep behoorde luisterde ik vanaf het eerste moment naar 390, een superstation zonder gelijke, met klasse en stijl. Een 10 kw midengolfzender, een 80 meter hoge zendmast boven op die towers die al 20 meter boven de zee uitkwamen, twee goed uitgeruste studio’s met oa spotmasters voor de commercials en een xilofoon met hamertje voor live gehamerde intervalpingels, vloerbedekking in de messroom, eetzaal en recreatie ruimte< darts> en voor de presentatoren als ondersteuning 2 producers. Salaris voor een ieder aanboord 25 pond per week. 390 was een doorslaand succes zowel bij de luisteraars als bij de adverteerders. Helaas helaas was het station genoodzaakt op 28 juli 1967 te stoppen, het fort lag in Britse wateren en niet in internationale wateren. De BBc mocht dan een antwoord hebben op Big L dmv BBc Radio One, voor 390 zou er helaas geen legaal vervolg zijn. De Galaxy is al zeer lang geleden gesloopt, de Red Sands tower staat, hoewel gehavend, nog steeds trots overeind en is enkele jaren geleden door Red Sands Radio als tribute gebruikt.
     
    Hoe klonk Radio London, hier is Mike Lennox uit 1967  Please login or register to see this link.
                                                     Tony Blackburn uit 1967  Please login or register to see this link.
     
    En zo klonk Jonathan Hall op Radio 390 in 1967             Please login or register to see this link.
     
    Paul de Haan
     
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In deze aflevering opnames van Radio Essex-Radio 270 en Radio City, opnames van derden,  door ondergetekende gecleande opnames voor liefhebbers en  eigenaren van webradiostations met een zeezender retro format  , hoorde zondag jl al zo’n door PdH gecleaned uurtje SRE voorbijkomen bij een webradiostation met zeezenderretroinslageninvloedenmeteenneigingtotlijstjesradioinhetweekend. < hoeveel punten levert dit op het plankje op> . Now we are going places.
City en Essex waren gevestigd op de towers in de Thames monding, nogal avontuurlijk ging het er aan toe om aan boord te komen.
 
Bij City werd je op een plankje van 50 bij 50 centimeter circa 20 meter omhoog gehesen om aanboord van het fort te komen, zeg nou zelf op welk duf oersaai Nl commercieel station kom je zo op je werkplek. De lui die daar hun “ding doen” maken zich meer bezorgd over het feit of hun biznizsuit wel past bij de schoenen met veel te lange punten die ze dragen.<schoenen met van die te lange punten compenseren in zo’n geval iets dat elders als te klein omschreven kan worden> De sidekicks werden geheel per ongeluk van het plankje afgeduwd, nooit meer iets van gehoord, Lodewijk op de Veluwe kan rustig verder slapen, het nieuws zal dmv een U bocht verder naar hem worden geleid. < de gasten aan de stamtafel in deze kroeg knikken  instemmend en steken nog een sigaar op en lezen vervolgens verder in de Volkskrant.>
 
Bij Essex kwam je nog avontuurlijker op je werkplek, als je op de tender stond om aanboord te gaan van the Knock John tower kwam er een lang stuk touw naar beneden, circa 20 meter naar beneden, de bedoeling was dat je dat touw om je middel bond om vervolgens door je collega’s die boven op het fort stonden naar boven gehesen te worden, bij groentjes stopten ze halverwege de hijs om binnen in het fort een cuppa tea te gaan drinken, het groentje bleef dan circa een kwartier halverwege aan het touw
bungelen . Those were the days.
Even een kort zijlijntje naar de kwestie van slechte en goeie deejays, inderdaad wie bepaald dat? Mbt de 60s zeezenders wordt met regelmaat de loftrompet getetterd over de kwaliteit van de Radio London en SRE deejays, welnu muv een enkeling zoals Kenny Everret, Keith Skues, Lorne King, Mike Lennox kwamen velen niet verder dan onder de middelmaat maar ze werden gered door de hoeveelheid commercial script, commercials en jingles op deze stations. Haal deze elementen weg en er bleef maar bitter weinig over van hun creativiteit. De creatievelingen zaten veelal op de kleinere stations, neem nu Dick Palmer van Radio Essex in 1966. Dick vervulde aanboord van the Knock John de functie van dieselgeneratorengineer, kapitein van het fort, en deejay. Dat laatste vervulde hij met de nodige zelfhumor, veel van zijn presentatie vulde hij met uitleg geven dat hij op zoek was naar de juiste platen, juiste knoppen in de toch niet al te moeilijke Essex studio, Dick was het voorbeeld van een “antiheld-antideejay”. Jaren later bespeurde ik dat ook bij Hans the Hooghe op RNI, Hans kon ook met veel plezier zichzelf in de zelfspot zetten. Vaak ook nu zijn er dus discussies over wat een goed en niet goede deejay is. Gisteren luisterde ik naar Dick Palmer op het retro station Radio  Mi Amigo dat dezer dagen van the Lightvessel 18 in Harwich gedurende een week uitzend op FM en internet, Dick heeft al decennia geen programma’s meer gemaakt en gisteravond liep hij geheel vast toen het hem niet lukte om muziek vanaf de CD speler te draaien , er kwam geen geluid uit terwijl hij toch duidelijk op play had gedrukt. Wat restte was talkradio maken, mede gezien het feit dat geen der mede MiAmigoers in de studio aanwezig was, sterker nog ze luisterden nergens op het schip naar de noodkreten van poor old Dick. Plots hoorde Dick op enige afstand van de studio een stem die in gesprek was met een ander, Dick deed wat hem zou redden, hij riep: HELP HELP!!
En er kwam hulp, wat bleek, Dick had de fader van de CD speler niet opengezet. Kijk, zo’n man verdient een standbeeld omdat hij met kop en schouder uitsteekt boven die mannekes die hedentendage op commerciele radiostations los worden gelaten. Hulde Dick. O ja, en voor niet weet wat de verdienste van Dick Palmer is, in het najaar van 1972 toen de Mi Amigo voor de kust van Scheveningen lag was hij de man die feitelijk alleen weer een werkbare machine van the Lady maakte, de rest van het volk toen aanboord was goed in het over de muur gooien van rommel door zwervers achter gelaten die de Mi Amigo hadden uitgewoond tussen 68 en 72. Hier is de betreffende uitzending van Dick Palmer gisteravond op Radio Mi Amigo Harwich, met dank aan JEP voor het maken van de opname   Please login or register to see this link.
Vanachter de stamtafel in deze kroeg hoor ik wederom  instemmend geknor van de daar aanwezigen die rustig verder lezen in de Volkskrant en nog maar eens een sigaar opsteken. U merkt het , ook dit onderwerp wordt hier behandeld en wordt ook weer  via een U bocht verder naar u geleid.
 
Terug naar ons onderwerp, de 60s Britse zeezenders en opnames die een representatief beeld geven van the sound van deze legendarische radiostations tussen 1964 en 1968, 10 in totaal.
 
Als eerste opname die van David Sinclair op Radio Essex vanaf the Knock John Tower zo’n 9 mijl ten noorden van Whitstable Kent, the brainchild van een voormalige legermajor en visserman  Roy Bates die met een investering van enkele duizenden ponden een uniek radiostation<netje> neerzette op the Knock John, de eerste die 24/7 in de lucht was, althans probeerde te zijn. Er was 1 studio aanboord en als er productiewerk gedaan moest worden of reparatie aan de circa 50 to 200 watt middengolfzender dan ging de zaak weldegelijk s nacht uit. Het is me 1 x gelukt dit stationekke te ontvangen , des nachts om 0300 uur nadat ik de wekker had gezet, overdag in Grunn niet hoorbaar en s avonds overwoekerd door een Fransoos.
Het format was overdag easylistening met specialist programs als Big Band en Jazz en s avonds en s nachts popmusic. Een waarachtig lokaal station gezien het feit dat men niet echt ver landinwaarts kwam, dus de kustplaatsen in Essex en Kent. Deejay David Sinclair schreef een formidabel boek over Radio Essex, een aanrader.
Radio Essex 21-10-1966 David Sinclair 1959-2101.  Please login or register to see this link.
 
Radio City the Tower of Power vanaf the Shivering Sands was een vrijbuiterstation dat commercieel gezien gered werd door reliuitzendingen, commercials zo af en toe voor kleine middenstanders maar City had wel twee zeer goed beluisterde programma’s te weten the Five by Four show, Stones en Beatles  request elke dag gedurende een half uur en 1 x per week een uitstekend satirisch programma the Aunti Mabel hour. Hier een opname van de Five by Four  show en nog een opname van Ian Mac Rae die na de sluiting van City in februari 67 nog een periode bij Caroline South werkte.
Radio City 22-8-1966 Ian Mac Rae 1540-1630          Please login or register to see this link.
 
Radio City 8-8-1966 Alan Clarcke<Five by Four show> Paul Kramer 1710-1830   Please login or register to see this link.
 
Radio 270, een laatbloeier die van start ging in juni 1966, geld bijeengebracht door lokale investeerders oa supermarket keten Proudfoot en generatorfabrikant Dale en vele andere kleine aandeelhouders. Ze kochten een zeewaardig scheepje van 160 ton, een ouwe scheveninger Haringlogger de Oceaan 7, natuurlijk zeewaardig zolang je er mee vaart maar stil liggend aan een anker zonder goede balast een kurk op het water, een soort metalen wentelteef die al slingerend de bewoners langzaam gek maakt. Dit verklaart ook een beetje de hoge omzetsnelheid mbt deejays, het schip was veel te klein voor de hoeveelheid mensen aanboord en men was min of meer tijdens de periode aanboord continue tegen het zeezieke aan.
Er gaan ook verhalen dat het salaris van de deejays voor de helft bestond uit waardebonnen te besteden bij de supermarkt van Proudfoot, of die andere helft bestond uit zware metalen onderdelen uit een Dale generator werd niet onthuld. Veel reclame was inhouse van de investeerders, 270 verkocht als een soort postorderbedrijf op de middengolf bijna alles wat los en vast zat, horloges, pruiken, kruiken,panties, t shirts, gorgelwater etc etc. het station klonk echter vriendelijk, wij zouden het hier kunnen vergelijken met de niet zo geslaagde pogingen van Delmare. Paul Burnett begon er zijn loopbaan, hij zou doorgroeien naar Lux 208 en vele ILR commerciele stations, hier is een “vroege” Burnett  :
 
Radio 270 augustus 1966 Paul Burnett 1900-1945  Please login or register to see this link.
 
 
Paul de Haan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
bewerkt door Gast
schgreitfvoudent, zeufen in tootal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • The Texans....they came....they saw.....the conquered! Well, not really.
    Don Pierson, Texaan in hart en nieren was de motor achter het ontstaan van Radio London geweest in het najaar van 1964, zijn bedoeling was die arme Britten iets te luisteren te geven dat werkelijk de moeite waard was op radiogebied, immers tijdens een bezoek aan London in mei 1964 was hij op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk van Caroline en al helemaal niet van the BBC Light. Don, uitzonderlijk rijk in de olie en car handel geworden, luisterde in zijn Dallas dag en nacht naar het super top 40 station KLIF, ja dat verdienden die poor British souls ook. Zijn plan was om KLIF uitzendingen op tape te zetten en uit te zenden voor de Engelse luisteraars onder de naam KLIF London, jingles en commercials van de engelse markt er tussen monteren, een krankzinnig idee. Don maakte deel uit van een trio directors en kon zijn gelijk niet bij de andere twee verkrijgen, gelukkig maar zo bleek. Radio London werd enerzijds USA top 40 anderzijds aangepast aan de smaak en het tempo van de Britten. Don bleef aandeelhouder maar zinde op genoegdoening en ging opnieuw van start met een project dat Big L zou moeten verbleken, niet 1 maar 2 stations vanaf een schip, top 40 Radio England en easy listening Britain Radio.
     
     
     
     
    Op 3 mei 1966 hoorde ik in de loop van de dag op 355 mtrs middengolf gedurende langere tijd testtonen en een knap sterk signaal, plots de eerste klanken, the Yellow Rose of Texas, de eerste platen en jingles en ook de stem van Ron O Quinn, de eerste testuitzendingen van Swinging Radio England, de legendarische PAMS jingles uit het PAMS 27 pakket waren fabelachtig mooi! Hier is die eerste testuitzending van dit legendarische station.  Please login or register to see this link.
     
    Het tweede station aanboord van de Olga Patricia was Britain Radio , het easy listening station met veel Peggy Lee, Frank Sinatra en Ray Conniff, ook hier luisterde ik vanaf dag 1 naar.
    Hier een Br Radio test op 355 mtrs middengolf, SRE was inmiddels verkast naar 227 mtrs middengolf, niet zo’n goede beslissing.
    Please login or register to see this link.
     
    Over het schip Olga Patricia, een voormalige vrachtvaarder met twee aparte ruimen. De eerdere inrichting van de Galaxy voor Radio London was moeilijk ivm de geringe toegankelijkheid die je op mijnenvegers aantreft, zo beschikt een mijnenveger niet over een ruim, best makkelijk als je zenders, generatoren en studios en plek wil geven, voor London moest dus zelfs aan dek een nieuwe constructie worden gelast om de 50 kw zender en randapparatuur plek te geven. Geen mijnenveger meer maar een coaster met ruimen. 
    Om het inbouwen gemakkelijker en minder timeconsuming te maken werden twee portacabins aangeschaft die aan land werden gevuld met enerzijds zenders en anderzijds studio’s. Toen de zaak op zijn plaats stond werden de portacabins in de ruimen geladen en zeevast gezet, wat volgde was de zendmast en de overtocht naar de Engelse kust ter hoogte van Harwich kon beginnen. Een zeer , bijna extreem uitgebreide site over SRE en het zendschip vind je hier  Please login or register to see this link.
    Alles wat je ooit over dit project wilde weten is hier te vinden, koop wel even een VERGROOTGLAS want er is een zeer klein lettertype gebruikt!.
     
    Zoals geschreven Radio England startte op 3 mei 1966 op 355 meter middengolf en in Frankrijk-Belgie- Nederland-Duitsland-Denemarken en Zweden was het een doorslaand succes, wij “vraten” het superstation met zijn non stop hits in TGV tempo met de mooiste jingles , veel reverb en deejays die het als visverkopers op de markt goed hadden gedaan, SRE was LOUD in de overtreffende trap. Helaas de doelgroep waar SRE voor bestemd was, Engeland en haar luisteraars were not amused, de humbug en bombarie was te grotesk voor menig Brit. Daar komt bij dat in mei 66 de commerciele koek eigenlijk al verdeeld was onder Caroline London en 390. De goede golflengte 355 werd gegeven aan het zusterstation Britain Radio welke laatste  s avonds op “verzoek” van de Italianen het vermogen terug schroefde, zij wilden graag hun station “Rome nogwat” beluisteren, dank u. SRE kwam op 227 meter terecht en met name na zonsondergang platgewalst door die verfoeide communisten uit het oostblok. In Groningen was het station s avonds niet meer te horen. SRE zou op 13 november 1966 sluiten , diep in de rode cijfers. Op 227 werden de NL talige Radio Dolfijn en Radio 227 kortstondige opvolgers maar flopten ook.
     
    Britain Radio verging het iets beter en slaagde erin adverteerders binnen te halen op de klanken van Frank Sinatra en Peggy Lee, in het voorjaar werd Britain radio omgedoopt in Radio 355, een prima easy listening station maar die schitterende Br Radio jingles konden niet meer worden gebruikt. Op 5 augustus 1967 sloot ook radio 355, Olga voer terug naar de VS en zou worden omgebouwd tot visserschip , wat het hedentendage in 2015 nog steeds is. Zie genoemde website voor alle info omtrent het schip, toen en nu.
     
    Veel opnames zijn er niet van de zenders aanboord van de Olga Patricia, hieronder een lijst met opnames die ik het aangepast aan aging anorak ears en zeezenderretrointernetstations.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    En tenslotte de opvolger van Britain Radio : Radio 355  
     
    Please login or register to see this link.
     
    De volgende en tevens laatste in deze serie UK Offshore radio in the 60s behandelt Radio Caroline.
     
    Paul de Haan.
     
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  •  Een zeer , bijna extreem uitgebreide site over SRE en het zendschip vind je hier  Please login or register to see this link.
    Alles wat je ooit over dit project wilde weten is hier te vinden, koop wel even een VERGROOTGLAS want er is een zeer klein lettertype gebruikt!.
     
     

Valt wel mee en je kunt eventueel je zoomniveau wijzigen.  Wat een werk moet het trouwens geweest zijn om die SRE site op te zetten.

Leuk van je Paul om zo'n overzicht van de Engelse jaren 60 zeezenders  (qua info en opnames) hier te plaatsen! :-)

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valt wel mee en je kunt eventueel je zoomniveau wijzigen.  Wat een werk moet het trouwens geweest zijn om die SRE site op te zetten.

Leuk van je Paul om zo'n overzicht van de Engelse jaren 60 zeezenders  (qua info en opnames) hier te plaatsen! :-)

 

Robin

Zoom, had ik niet aan gedacht, bedankt voor de tip.

Ja, de Engelse 60er jaren verdienen het om nog 1 keer boven water gehaald te worden, laatste deel volgt, louter Caroline krid krad door de diverse stadia van het station tussen 64 en 68.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • In dit laatste onderdeel van the UK offshoreradio stations Radio Caroline. Radio Caroline 1964-  ..........,  “de moeder aller zeezenders?  Wie zal het zeggen, feit is dat een in 1964 jonge Ier nog een appeltje te schillen had met de “Engelsen”.  Het mooiste verhaal is natuurlijk Ronan O’Rahilly’s wens om voor zijn popgroepen airplay mogelijk te maken op zijn eigen radiostation, immers de BBC en Lux weigerden zijn producten te draaien. Zal ongetwijfeld een rol hebben meegspeeld maar begin hieronder maar eens te lezen en verbanden te zoeken.
     
    Uit Wiki:
    Michael Joseph O'Rahilly (Please login or register to see this link. : Mícheál Seosamh Ó Rathaille or Ua Rathghaille; (22 April 1875 –29 April 1916) known as The O'Rahilly, was an Please login or register to see this link. republican and nationalist; he was a founding member of the Please login or register to see this link. in 1913 and served as Director of Arms. Despite opposing the action, he took part in the Please login or register to see this link. in Dublin and was killed in a charge on a British machine gun post covering the retreat from the GPO during the fighting.
     
    Aodogan O’Rahilly 1904-2000, Ronans vader weigerde te praten met Engelsen, wilde niet met ze aantafel. Tijdens de voorbereiding van het plaatsen van de zendmast op de Fredericia was constructeur en bouwer van de mast  Harry Specner bij the O’Rahillys thuis, ze woonden in een huis met de naam Moreen, Clondalkin, Co.Dublin (junction of Belgard Rd and Naas Rd, opposite Newlands golf course, townland of Mooreenaruggan . Aodogan wilde details en stelde vragen, maar niet rechtstreeks aan Spencer, de vragen werden gesteld aan zoon Ronan die de vraag doorspeelde naar Spencer, het antwoord ging via dezelfde route.
     
    Ronan O'Rahilly (born 21 May 1940) is an Please login or register to see this link. businessman best known for the creation of the offshore radio station, Please login or register to see this link. .
    The Fredericia was renamed MV Caroline and anchored off Please login or register to see this link. , where it began test transmissions on Friday, 27 March 1964. On Saturday, 28 March, it began regular broadcasting at noon on 197 metres (1520 kHz, announced as 199 metres) with the opening conducted by Please login or register to see this link.
     
    Kijk naar de data,beide Goede Vrijdag 29 en 28 april, de eerste voor de dood van zijn grootvader door Engels machinegeweervuur de tweede <28e> de eerste test van Carolien op 199 meter.
    De O’Rahillys hadden weldegelijk nog een appeltje met die Engelsen te schillen.
    Hedentendage lijkt het er soms op of Ronan een heiligverklaarde is, de realiteit is dat hij een zeer gekwiekste sjacheraar was in de Caroline offshoredays tussen 1964 en 1990.
    In de boeken en publicaties geschreven door ex Caroline medewerkers uit de zeezenderperiode komt vaak de omschrijving “Big Blagger” naar voren , geschreven als een compliment, de betekenis van to blag en blagger is:  to Please login or register to see this link. someone in a Please login or register to see this link. or Please login or register to see this link. Please login or register to see this link. way to Please login or register to see this link. you to do something or to give you something.
    Op het randje dus. Twee van Ronans prioriteiten mbt Caroline in the 60s waren enerzijd investeerders vinden om Caroline op te starten en anderzijds zorgen dat vanuit die investeringen er voldoende overbleef om zijn Kensington lifestyle te onderhouden.
    Return on investment, de ratio tussen winst en geinvesteerd kapitaal door investeerders boeide hem niet , net zo min als kostenbeheersing. 6 Chesterfieldgardens werd een playground voor vijbuiters,bohemians en zelfbenoemde experts om van Caroline iets te maken, dat faalde volledig en in begin1966 moest Philip Solomon, < Ier en platenbaas>  Caroline van de ondergang redden met een forse investering waarmee hij ook het volledige zeggenschap over het station kreeg en het als promotieplatform voor zijn platenlabels ging gebruiken, Ronan mocht het boegbeeld blijven. Tussen ongeveer mei 66 en 14 augustus 67 brak de gouden tijd aan, enderzijds door Solomons bemoeienissen,anderzijds door het toevoegen van een aantal zeer succesvolle moneygames zoals Caroline Cash Cassino.
     
    Na 14 augustus 1967 ging Caroline als enige Britse zeezender door met als gedachte a Pan European commercialradiostation. Echter de grote transEuropese adverteerders bleven weg, de commercials gehoord na 14-8-67 waren of uit de periode voor 14-8 of met een microphoon aanboord van de tv opgenomen commercials van de Britse commerciele tv. Je hoort het in opnames van na die tijd aan de modulatie van deze commercials. Wel moet er stevig verdiend zijn aan de promotie van LP’s uitgebracht op het Major Minor label van Solomons, dat moet van Minor naar Major zijn gegaan, jammer genoeg vergat iemand in de organisatie de rekening voor bevoorrading van beide schepen te betalen, de uitkomst was het weg slepen naar Amsterdam. Einde oefening? Nee, in 1972 brak de tweede periode aan tot 1980, in 1983 de derde zeezenderperiode tot november 1990. Hedentendage is Caroline in rustig en legaal vaarwater, in alle opzichten, the Ross Revenge in the river Black water in prima zendklare staat, of het schip nog weer daadwerkelijk zal uitzenden weet niemand, wel is er nu al decennia lang Radio Caroline, als albumstation en als sinds kort een tweede service teweten een oldiesstation via internet. Shopkeeper Peter Moore wordt in fora in the Uk nog steeds belachelijk gemaakt, volkomen onterecht, zonder Moore en a shipload  of vrijwilligers geen Caroline en/of Ross Revenge.
     
    Hoe klonk Caroline in die tijd?   Luister maar.......
     
    Don Allen, 1966 Caroline North. In tegenstelling tot Caroline South, de laatste had Big City pretenties, was North meer het station voor de “plattelanders en provincieaaltjes”. Daarom waarschijnlijk ook mijn voorkeur station als het om Caroline gaat. Hier is Don  
     Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    De Britten en wij Continentals maakten in de zomer van 66 kennis met ene Rosko, dat hebben we geweten, gelukkig is hij anno nu een beetje bedaard en enigszins bejaard, dat scheelt.
     
     Please login or register to see this link.
     
    Vanaf het voorjaar 1966 begon Caroline South geld te verdienen en veel. In die tijd was Mike Ahern zeer populair bij met name Britse huisvrouwen, die had je toen nog. 3 uur lang de successtory van South in april 1967, de ochtend show met Mike.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    In augustus 1967 naderde een nieuwe fase voor Caroline waarin vele oudgedienden ivm de wetgeving het station hadden verlaten Zo ook Dave Lee travis op 13-8-67 op Caroline North.
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Twee weken na de wetgeving tegen Britse zeenders horen we Robbie Dale op Caroline South, samen met J Walker besloot Dale Caroline trouw te blijven.
    Please login or register to see this link.
     
    De ontvangst van zowel North als South was in de herfst en winter met name s avonds niet te best, Oosteuropeanen zaten beide Caroline’s dwars op “259”. Tussen beide Carolines op de middengolf wel elke zaterdagavond een prima show op Radio Sweden, ik luisterde vrijwel elke zaterdagavond.
     
    Please login or register to see this link.
     
     
    In de nacht van 29-9-67 op 30-9-67 sloot de BBC light voor het laatst op 247 midden en 1500 meter langegolf, de volgende ochtend startten BBC Radio One and Two, pop en easy listening als vervangers van de zeezenders. Zeezenders met hun geheel eigen sound kun je niet vervangen maar beide BBc stations deden het goed.
    Twee BBC radio One  shows met ex Caroliners teweten Tony Blackburn en Rosko uit september 1967
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Tijdens kerst 1967 een programma van Caroline North met ex Radio Essex man Martin Kayne, de laatste kerst voor de prachtige Fredericia van Caroline North.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Uit februari 1968 3 uren met Andy Archer, de enige Britse zeezenderdeejay die alle drie Britse zeezendereriodes voor Caroline werkte, 64-68, 72-80, 83-90. Niet de volledige periodes maar delen ervan, maar wel een record op naam van deze uitstekende radiopresentator.
     
    Please login or register to see this link.
     
    Please login or register to see this link.
     
     
     
    Tot zover dit overzicht van the Sound of British Offshore radio 1964-1968.
     
    Paul de Haan. Augustus 2015.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6423
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    rynnus
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.