Spring naar bijdragen

Kwaje klanten bij Radio 5. Format verandering valt slecht


Gast

Aanbevolen berichten

In  het gastenboek van het Max programma Wekker Wakker op R 5 zijn berichten te lezen over klachten van luisteraars dat het format van R 5 de verkeerde kant op gaat, ik reageerde hierop met onderstaande tekst:

"Volgens de muziekredactie van Radio 5 kunnen ze niet iedereen een plezier doen!
Een hooghartig neerbuigend antwoord die de waarheid ook nog eens geweld aan doet. Voor wie het niet begrijpt het volgende:
Als u net als ik liefhebber bent van easylistening uit de 50s en 60s, Sinatra, D Day en Ray Conniff dan behoort u volgens de "formatdocters" tot een generatie luisteraars  die spoedig lettelijk zal uitsterven en zeg nou zelf aan een dood paard ga je niet trekken. Dus verschuift het format van radio 5 naar een oldiesstation met nadruk op 60s en 70s en knipoog naar 80s. Over maximaal drie jaar verschuift het verder naar 70's 80s en knipoog naar 90's. NPO Radio 2 klonk zegmaar 7 jaar geleden zoals Radio 5 nu klinkt. Zo steekt het inelkaar en niet anders, echter wij krijgen via dit gastenboek een antwoord vanuit een ivoren toren, Wij bepalen wel wat goed voor u is, knijp uw neus dicht en in 1 x doorslikken, pepermuntje na.
Goed nieuws is er ook, stem via internet maar eens af op Please login or register to see this link.

Daar vindt u voor 90%  wat u zoekt.

Paul de Haan.  " 

Dit viel natuurlijk niet in goede aarde. Bij mij valt ook niet in goede aarde de opmerking als reactie van de WW redactie dat je "niet iedereen een plezier kunt doen".
Maar das vreemd, zijn het nou niet juist de publieken die als opdracht hebben om vooral NIET iedereen een plezier te doen.
Dat kun je "met een gerust hart" aan de commercielen overlaten.
Het is dus toch niet zo'n slecht idee van Sander Dekker  om de publieken in het gareel te dwingen.
Om het wat meer podium te geven heb ik mijn reactie ook maar geplaatst op het zeer gewaardeerde Internet Radiocafe, tis immers wel een onderwerp.  een actie om de 50s en 60s Crooners terug te krijgen op Radio 5 is broodnodig.
Hier is de link voor het I Radiocafe
Please login or register to see this link.

P.J. de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul de Haan:

Bij mij valt ook niet in goede aarde de opmerking als reactie van de WW redactie dat je "niet iedereen een plezier kunt doen".

Maar das vreemd, zijn het nou niet juist de publieken die als opdracht hebben om vooral NIET iedereen een plezier te doen.

P.J. de Haan

Volgens mij klopt die redenering niet helemaal, Paul. Want dat is toch precies wat ze zeggen?

Niks mis met easy listening uit de jaren vijftig en zestig, natuurlijk. En zo zijn er nog wel meer interessante muzikale genres die helaas nauwelijks aan bod komen bij de NPO.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Paul:

Volgens mij klopt die redenering niet helemaal, Paul. Want dat is toch precies wat ze zeggen?

Niks mis met easy listening uit de jaren vijftig en zestig, natuurlijk. En zo zijn er nog wel meer interessante muzikale genres die helaas nauwelijks aan bod komen bij de NPO.

 

Het is maar hoe je het leest, de publieken dienen juist buiten het pad van "iedereen" te treden zonder zich af te vragen of dat in the ranking niet tot slechte luistercijfers leidt. Aan de commercielen de eer het "iedereen" segment te bedienen. Dat leidt tot eenheidsworst waar ze zo goed in zijn op radio  en op TV tot de walgelijke hersenloze pulp waar men avonden mee vult.

Daar komt bij dat niet alleen de jaren bij R5 verschuiven maar ook de muziekstijl, veel meer upbeat en loud dan waar men mee van start ging. Stones en Animals hoorde je niet, nu wel. Animals , we got to get out of this place was ondenkbaar, wordt nu gedraaid. Het wachten is nu op Stones met Sympathy for the Devil in 1 van de EO programma's op Radio 5 , dan breken de rellen op de Veluwe wel uit.

Overigens slagen de publieken er ook niet in Radio 5 landelijk DAB+ dekkend te krijgen op de autoradio. Op verzoek van mijn vrouw kocht ik een DAB+ autoradio maar circa 5 km boven en ten oosten vd stad Groningen geen R5 meer  op DAB +.

Lachen is het wel want Radio M Utrecht is hier vlekkeloos op DAB+ autoradio te ontvangen. Overigens een prima muziek station, niks mis mee. Ook 10 Gold DAB + hier vlekkeloos te ontvangen, is de non stop tak van Radio 10 met die Hyperdepieper deejays. Mijn advies aan Vrouw Marre is zodra ze in oostelijke richting vanaf de stad rijdt Radio M of 10 Gold en zodra ze in de stad is of vanuit de stad in westelijke of zuidelijke rijdt NPO Radio 5.

Gelukkig zit op deze radio een USB poort, ik stop er wel een stick in met AFN of Caroline uit lang vervlogen tijden.

Dan nog een tip voor een ieder die in zijn auto ook een DAB+ autoradio wenst, schaf meteen een andere speciale DAB+ geschikte autoantenne aan en ga niet knoeien met antenne versterkers.

Er zit zelfs nog middengolf op, maar daar hoor je niets meer op, het is er niet meer en/of het is niet te ontvangen, maar daar treuren we niet mee over.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul de Haan:

Overigens slagen de publieken er ook niet in Radio 5 landelijk DAB+ dekkend te krijgen op de autoradio. Op verzoek van mijn vrouw kocht ik een DAB+ autoradio maar circa 5 km boven en ten oosten vd stad Groningen geen R5 meer  op DAB +.

Dan heb je iets niet goed met je antenne/ontvangst. Ik heb een simpele plakantenne op de voorruit en heb nog geen enkel probleem ervaren met de zenders van de NPO buiten Stad. Zou dus echt eens naar je ontvangst kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Harmen:

Dan heb je iets niet goed met je antenne/ontvangst. Ik heb een simpele plakantenne op de voorruit en heb nog geen enkel probleem ervaren met de zenders van de NPO buiten Stad. Zou dus echt eens naar je ontvangst kijken.

 

58 minuten geleden zei Harmen:

Dan heb je iets niet goed met je antenne/ontvangst. Ik heb een simpele plakantenne op de voorruit en heb nog geen enkel probleem ervaren met de zenders van de NPO buiten Stad. Zou dus echt eens naar je ontvangst kijken.

Die plakantenne vond ik geen optie. Deze antenne achterop heeft twee draden, 1 voor DAB+ deel en 1 voor FM. Een splitter met antenne versterker gaf zeer tegenvallende ontvangst.... let wel.... vanuit de stad Groningen naar de richting Delfzijl en het noorden van de provincie, dus richting Lauwersoog.

Ik heb al wat briefwisseling gehad met NPO en zij geven ook aan dat de ontvangst in de bovengenoemde delen van de provincie niet goed is of geheel niet. Hopelijk voorjaar 2016 meer zenders aldaar. Het nadeel van DAB+ is dat je niet een ruisend signaal krijgt, tis alles of geheel niets.

De stad uit richting zuid en west, zeg maar Assen Drachten gaat wel goed.  Met andere woorden  "Boven Groningen" is een witte vlek qua DAB+, dat geeft de dekkingskaart DAB ook aan.

Het doet me wel terugdenken aan de 70s toen ik mijn leaseautos zelf voorzag van aparte hoge antennes die je in een achterzijraam  goed hoog  de lucht in kreeg voor middengolf zeezender ontvangst alhier en ik bracht zelf zogeheten "ontstoorde bougiedoppen" aan met als gevolg dat de auto s winters moeilijker aan de praat was te krijgen.

Het blijft een avontuurlijke hobby dat ":geradio" maar voorlopig laat ik het voor wat het is. Mijn vrouw moet maar in Haren boodschappen gaan doen ipv Appingedam en Delfzijl, kan ze naar haar Radio 5 luisteren. De boodschappen zullen dan iets duurder worden.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook een plakantenne naar de NPO  zenders is niet naar te luisteren valt iedere keer weg , zeg nu niet dat mijn antenne niet goed is want ik kan wel door half nederland rijden met radio continu zonder uitval 

Ook als ik mijn dab ontvanger in de kamer zet kan ik de npo zenders niet ontvangen en de rest wel

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3 december 2015 23:10:26 zei janjan38:

Ik heb ook een plakantenne naar de NPO  zenders is niet naar te luisteren valt iedere keer weg , zeg nu niet dat mijn antenne niet goed is want ik kan wel door half nederland rijden met radio continu zonder uitval 

Ook als ik mijn dab ontvanger in de kamer zet kan ik de npo zenders niet ontvangen en de rest wel

Jan

Er staan nog NPO-steunzenders gepland in Delfzijl, Stadskanaal, Winschoten en Westkapelle. (Mediamagazine)

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei thijs5326:

Er staan nog NPO-steunzenders gepland in Delfzijl, Stadskanaal, Winschoten en Westkapelle. (Mediamagazine)

gr.thijs

Okay Thijs, had ik nog nergens gelezen.

 

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-12-2015 22:32:51 zei Paul de Haan:

 

Die plakantenne vond ik geen optie. Deze antenne achterop heeft twee draden, 1 voor DAB+ deel en 1 voor FM. Een splitter met antenne versterker gaf zeer tegenvallende ontvangst.... let wel.... vanuit de stad Groningen naar de richting Delfzijl en het noorden van de provincie, dus richting Lauwersoog.

Ten oosten van Stad ben ik nog niet geweest geloof ik met mn DAB radio. Ten noorden wel richting Winsum en Warfhuizen. Dat ging probleemloos.

Ik had geen idee hoe ik mijn bestaande antenne op de auto moest vervangen en heb toen voor zo'n plakding gekozen al wist ik dat daar ook mindere verhalen over waren. Tot nu toe valt me dat plakding alleszins mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Harmen:

Ten oosten van Stad ben ik nog niet geweest geloof ik met mn DAB radio. Ten noorden wel richting Winsum en Warfhuizen. Dat ging probleemloos.

Ik had geen idee hoe ik mijn bestaande antenne op de auto moest vervangen en heb toen voor zo'n plakding gekozen al wist ik dat daar ook mindere verhalen over waren. Tot nu toe valt me dat plakding alleszins mee.

Nou ja, daar gaat het ook om, als het maar werkt. Volgend voorjaar zullen de blinde vlekken dus wel zijn weggwerkt.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-12-2015 13:38:46 zei Paul de Haan:

In  het gastenboek van het Max programma Wekker Wakker op R 5 zijn berichten te lezen over klachten van luisteraars dat het format van R 5 de verkeerde kant op gaat, ik reageerde hierop met onderstaande tekst:

"Volgens de muziekredactie van Radio 5 kunnen ze niet iedereen een plezier doen!
Een hooghartig neerbuigend antwoord die de waarheid ook nog eens geweld aan doet. Voor wie het niet begrijpt het volgende:
Als u net als ik liefhebber bent van easylistening uit de 50s en 60s, Sinatra, D Day en Ray Conniff dan behoort u volgens de "formatdocters" tot een generatie luisteraars  die spoedig lettelijk zal uitsterven en zeg nou zelf aan een dood paard ga je niet trekken. Dus verschuift het format van radio 5 naar een oldiesstation met nadruk op 60s en 70s en knipoog naar 80s. Over maximaal drie jaar verschuift het verder naar 70's 80s en knipoog naar 90's. NPO Radio 2 klonk zegmaar 7 jaar geleden zoals Radio 5 nu klinkt. Zo steekt het inelkaar en niet anders, echter wij krijgen via dit gastenboek een antwoord vanuit een ivoren toren, Wij bepalen wel wat goed voor u is, knijp uw neus dicht en in 1 x doorslikken, pepermuntje na.
Goed nieuws is er ook, stem via internet maar eens af op Please login or register to see this link.

Daar vindt u voor 90%  wat u zoekt.

Paul de Haan.  " 

Dit viel natuurlijk niet in goede aarde. Bij mij valt ook niet in goede aarde de opmerking als reactie van de WW redactie dat je "niet iedereen een plezier kunt doen".
Maar das vreemd, zijn het nou niet juist de publieken die als opdracht hebben om vooral NIET iedereen een plezier te doen.
Dat kun je "met een gerust hart" aan de commercielen overlaten.
Het is dus toch niet zo'n slecht idee van Sander Dekker  om de publieken in het gareel te dwingen.
Om het wat meer podium te geven heb ik mijn reactie ook maar geplaatst op het zeer gewaardeerde Internet Radiocafe, tis immers wel een onderwerp.  een actie om de 50s en 60s Crooners terug te krijgen op Radio 5 is broodnodig.
Hier is de link voor het I Radiocafe
Please login or register to see this link.

P.J. de Haan

Het lijkt erop dat je naar Paradijs wilt luisteren.

Daar zit Sinatra, Ray Conniff, Andy Williams, ja zelfs Take 5 van Brubeck en Glenn Miller in de playlist. Maar wel naast Jimmy Hendrix, King Crimson Uriah Heep en ander prog-rock spul. Als we op DAB zouden zitten (vergunning is er) zijn we beter te ontvangen in jouw gebied dan R5. Liefst ook nog op 50 kW MG erbij en iedereen is gelukkig. Dus je (en iedereen) moet je geld zetten op Paradijs (of ClassicRadio). Veel beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Het lijkt erop dat je naar Paradijs wilt luisteren.

Daar zit Sinatra, Ray Conniff, Andy Williams, ja zelfs Take 5 van Brubeck en Glenn Miller in de playlist. Maar wel naast Jimmy Hendrix, King Crimson Uriah Heep en ander prog-rock spul. Als we op DAB zouden zitten (vergunning is er) zijn we beter te ontvangen in jouw gebied dan R5. Liefst ook nog op 50 kW MG erbij en iedereen is gelukkig. Dus je (en iedereen) moet je geld zetten op Paradijs (of ClassicRadio). Veel beter.

Die mix die je voorsteld klinkt me bekend in de oren, al in 2008 heb ik 24 uur " op tape gezet" waarin deze mix voorbij komt , inderdaad je kunt Hendrix na Sinatra draaien en vervolgen met een goed gekozen werkje van bijv Connif. Heb het gegoten in een format  bedoeld om een radiostation tussen 7 en 19 uur in de lucht te hebben op een geheel afwijkende manier, ontdaan van doorgedraaide productieelementen  en vormgeving en hyperdepieperdeejays die zich vooral laten horen vanwege hun ozogrote ego. Het is echter geen non stop station. Deels heb ik dit zelf ontwikkeld en deels vond ik het bij toeval tijdens mijn zoektocht naar stations die afwijken van het gebruikelijke en terugdenkend naar 1966 kwam het al vanaf zee tot ons. Het station dat nu zo te werk gaat wijkt al meer dan 20 jaar niet van het format af en is zeer succesvol in een regionale buitenlandse markt.

Ze beschikken niet over een 50 kw middengolfzender en, hoewel ik altijd een middengolf man ben geweest, zelf heb ik deze spullen inmiddels ook opgeruimd, De enige restanten liggen nog in mijn tuin maar dan onder de zoden. Het rust in vrede.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het let kennelijk heel nauw met het ontvangst van dab-kanalen.

Ik slaap op zolder en op mijn sangean dab-wekkerradio kan ik meer dan 80 zenders ontvangen.

Een verdieping lager, op mijn werkkamer, kan ik met mijn Philips dab-ontvanger 55 zenders ontvangen. 'Go figure...'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De grote en bekende commerciele zenders heb ik allemaal wel, hier onder de rook van Amsterdam. Maar op zolder kan ik bijvoorbeeld radio Paradijs ontvangen en heel veel regionale stations, tot radio Drenthe aan toe. Een verdieping lager mis ik die dan weer.

De genoemde aantallen zijn gebaseerd op een 'automatische scan'. Maar eerlijk gezegd zijn er maar vier of vijf zenders waar ik echt naar luister. Ik hoop wel dat ik in het nieuwe jaar die nieuw aangekondigde NPO-kanalen kan binnenhalen.

Of misschien was je vraag bedoeld voor de andere Paul. Dan hou ik verder mijn mond...

bewerkt door Paul
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

De grote en bekende commerciele zenders heb ik allemaal wel, hier onder de rook van Amsterdam. Maar op zolder kan ik bijvoorbeeld radio Paradijs ontvangen en heel veel regionale stations, tot radio Drenthe aan toe. Een verdieping lager mis ik die dan weer.

De genoemde aantallen zijn gebaseerd op een 'automatische scan'. Maar eerlijk gezegd zijn er maar vier of vijf zenders waar ik echt naar luister. Ik hoop wel dat ik in het nieuwe jaar die nieuw aangekondigde NPO-kanalen kan binnenhalen.

Of misschien was je vraag bedoeld voor de andere Paul. Dan hou ik verder mijn mond...

Ik heb niet het gevoel dat ik zenders mis, op scan kom je alle zenders tegen die hier op DAB zitten, feit is dat ik maar enkele beluister. Dat komt neer op !0Gold nonstop, R5, Radio M Utrecht. De laatste lijkt wel een toevluchtsoord voor ex RNi en Ex radio 10 Gold medewerkers. Classic FM zet ik ook wel met enige regelmaat op. Sublime heb ik afgezworen, daar is teveel muziek te horen ten gehore gebracht door lieden die te veel en te vaak "JOOO" zeggen en de wijs en middenvinger naar beneden wijzen. Mij is niet duidelijk wat ze hiermee uit willen drukken en beelden.

Mijn WIFI radio draait meer uren aangezien ik tegenwoordig nog nauwelijk tussen 4 wielen zit. DAB voor de auto aangevuld met USB stick gebruik , WIFi altijd thuis aan. Daarop beluister ik zeer vele buitenlandse stations, er zijn pareltjes bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Paul:

Het let kennelijk heel nauw met het ontvangst van dab-kanalen.

Ik slaap op zolder en op mijn sangean dab-wekkerradio kan ik meer dan 80 zenders ontvangen.

Een verdieping lager, op mijn werkkamer, kan ik met mijn Philips dab-ontvanger 55 zenders ontvangen. 'Go figure...'

80? 55? Ik kom niet verder dan 47 zenders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net nog even gecheckt. Excuus, ik had niet de goede cijfers in mijn hoofd. :(:s (Ik mis de emoticon met de rode koontjes.)

Op mijn werkkamer kom ik tot 44, maar boven op zolder toch maar liefst tot 71. Of kan het ding niet goed tellen? Ik heb nooit een handmatige telling gedaan.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

Ik heb net nog even gecheckt. Excuus, ik had niet de goede cijfers in mijn hoofd. :(:s (Ik mis de emoticon met de rode koontjes.)

Op mijn werkkamer kom ik tot 44, maar boven op zolder toch maar liefst tot 71. Of kan het ding niet goed tellen? Ik heb nooit een handmatige telling gedaan.

Paul

Ik heb alleen maar de automatische scan beneden in de woonkamer gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat er op m'n zolder meer zenders zijn te ontvangen. Maar ik ga het eens proberen.

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha. Ik ontvang hier in het midden des lands, bovenin mijn huis, niet alleen veel uit de randstad, maar bijvoorbeeld ook radio Gelderland, radio Drenthe, radio Noord-Holland (logisch), radio Noord, radio Flevoland. Radio Seagull ben ik nog niet tegengekomen, helaas.

Je zou verwachten dat de Grunnigers ook iets uit Duitsland ontvangen, maar dat lijkt dus niet het geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom hier onder de rook van Stad (Groningen dus voor de Hollanders :cool:) tot ergens in de 40+ zenders. Heb ze niet precies geteld. Duitse zenders krijg ik hier inderdaad niet binnen. Geen idee hoe dat zit richting Winschoten bijv. De kwaliteit van m'n plakantenne in de auto zal daar ongetwijfeld bij meespelen. Als ik op fmscan.org kijk zou ik met een klein stukje rijden in oostelijke richting ontvangst moeten krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in de buurt van het Schildmeer geen Duitse zenders. Wel zie je na het scannen van de DAB vele namen  van inderdaad Duitse zenders en ook Vlaamse zenders. Dit alles op mijn WIFI DAB radio die ik thuis heb staan. De Vlaamse zenders blijven genoemd omdat deze radio altijd meegaat naar onze tweede  "vaderprovincie" Zeeland. Klaarblijkelijk houdt de radio die gegevens vast. Op de keper beschouwd blijf ik dat hele DAB maar een vreemde bedoening vinden zo rond de 220 en meer mhz. Enige voordeel is dat we 2 amateurs met zo'n slordige 65 mhz aftroeven. Die hebben echter voldoende repeaters ter beschikking, wat tevens van dat hele 2 meter zenden een grap maakt, maar das een ander verhaal.

Mijn zoon woont 3 km van de Duitse grens, als ik daar ben ga ik een kijken of de autoradio Duitsers oppikt.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6413
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    San
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.