Spring naar bijdragen

Wat levert een nummer nou op en vooral voor wie?


Harmen

Aanbevolen berichten

Het is alleen maar erger geworden, want artiesten worden tegenwoordig ook nog eens uitgebuit door al die illegale dowloaders...

In de Volkskrant stond dit weekend een interview met zangeres Danya Kurtz, van wie ik afgelopen zaterdag een prachtig concert heb bijgewoond in Tivoli Vredenburg. Als er een miljoen keer via Spotify naar een liedje van haar wordt geluisterd, vertelde ze, verdient ze daar 20 dollar aan.

Een paar wereldsterren (Rihanna e.d.) verdienen nog altijd goed aan de platenverkoop en de streaming, eenvoudig door de enorme volumes die ze omzetten, maar voor verreweg de meeste artiesten is dat allang niet meer het geval. Ze moeten het puur hebben van concerten geven.

Het feit dat er nauwelijks meer platen worden verkocht, heeft ook consequenties voor de ontwikkelingen in de popmuziek zelf. Toen The Beatles zich begin jaren zestig aandienden, was er een enorme honger bij platenmaatschappijen naar nieuw talent. Er was immers een jeugdig publiek dat bereid was in de buidel te tasten voor goede muziek. En toen The Beatles eenmaal een verkoopsucces bleken, werd stad en land afgezocht naar andere goede bandjes. Zo maakten we een kennis met talloze beatgroepen, waarvan een deel niet lang daarna Amerika veroverde: The British Invasion was geboren.

Ik vraag me af of zo'n scenario nu nog denkbaar zou zijn. In de huidige karige marktomstandigheden willen platenmaatschappijen immers vooral op safe spelen.

Goeie website trouwens, De Correspondent.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Paul:

Het is alleen maar erger geworden, want artiesten worden tegenwoordig ook nog eens uitgebuit door al die illegale dowloaders...

Tot op zekere hoogte. Ik vraag me af of de illegale downloaders als dat downloaden niet mogelijk zou zijn überhaupt het album zouden hebben gekocht. Dat de, min of meer vergelijkbare, filmbranche Please login or register to see this link. ., de zogenaamde geleden schade vanwege illegaal downloaden, lijkt me in ieder geval zwaar overtrokken.

4 uur geleden zei Paul:

Goeie website trouwens, De Correspondent.

Klopt. Een paar maand terug een proefabonnement gehad en toen deze afgelopen was gelijk omgezet in een daadwerkelijk abonnement.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Paul:

 

Ik vraag me af of zo'n scenario nu nog denkbaar zou zijn.

 

 

 

Nee, omdat er (nu) veel meer aanbod is van vermaak, dan tijdens onze jeugd.

22 minuten geleden zei Harmen:

 Een paar maand terug een proefabonnement gehad en toen deze afgelopen was gelijk omgezet in een daadwerkelijk abonnement.

Het leuke van die (betaal) site is natuurlijk, dat jij als abonnee, voor ons interessante artikelen, hier kunt delen. :-)

Uit onderzoek blijkt trouwens, dat mensen die veel illegaal downloaden, meer naar concerten gaan en dat levert de artiesten (meestal) het meeste geld op.

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Robin Westhof:

Uit onderzoek blijkt trouwens, dat mensen die veel illegaal downloaden, meer naar concerten gaan en dat levert de artiesten (meestal) het meeste geld op.

Hmm interessant. Heb je toevallig de bron van dat onderzoek ergens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd maar. Bij de concerten die ik bezoek, zie ik juist veelal echte fans die graag nog steeds cd's en grammofoonplaten verzamelen. Die worden vaak ook ter plekke verkocht, al dan niet gesigneerd door de artiest.

Wat mij persoonlijk betreft, ik download om allerlei redenen vrijwel alleen radioprogramma's en zeker geen hele albums, maar via Spotify heb ik wel verschillende artiesten ontdekt, waar ik dan vervolgens een concert van heb bezocht.

Spotify bevordert dat ook door afspeellijsten aan te bieden als 'Discover Weekly', waarin ze op grond van je 'luistergeschiedenis' met adviezen komen, in de zin van: misschien moet je hier ook eens naar luisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

David Guetta:" piracy zorgt voor uitverkochte concerten"

Please login or register to see this link.

 

"People who pay for content but also infringe copyright spend more"

"In the case of music, this primarily consisted of concerts and gigs"

Please login or register to see this link.

 

"A comprehensive report published by the Dutch Institution for Information Law and CentERdata reveals that compared to the rest of the population, file-sharers are more likely to pay for movies, books, games, concerts and box office tickets."

Please login or register to see this link.

 

"Last month, research from the Columbia University affiliated American Assembly Please login or register to see this link. that U.S. file-sharers buy 30% more music than their non-sharing counterparts."

Please login or register to see this link.

 

"Verder ontdekten Poort en Leenheer dat respondenten die in 2012 weleens muziek, films, series, games en boeken illegaal hadden gedownload, vaker en meer gebruik maakten van legale kanalen, meer merchandise aanschaften en vaker bioscopen en concerten bezochten."

Please login or register to see this link.

 

"Cd gratis downloaden, maar wel betalen voor live-optreden"

Please login or register to see this link.

 

"Fans Aren’t Going To Pay For Music Anymore. And That’s Ok.

Please login or register to see this link.

 

"illegal downloaders going more to concerts"

Please login or register to see this link.

 

 

Robin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De woorden van David Guetta laat ik maar even voor wat het is; daar hecht ik geen waarde aan.

De andere onderzoeken spreken - zo snel scannend, ik heb het nog niet uitvoerig gelezen - dat downloaders ook meer naar concerten gaan. Echter, zijn downloaders niet sowieso meer geïnteresseerd in muziek dan niet downloaders? Ik weet niet of daar in die onderzoeken rekening mee is gehouden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Harmen:

 

De andere onderzoeken spreken - zo snel scannend, ik heb het nog niet uitvoerig gelezen - dat downloaders ook meer naar concerten gaan. Echter, zijn downloaders niet sowieso meer geïnteresseerd in muziek dan niet downloaders? Ik weet niet of daar in die onderzoeken rekening mee is gehouden

Dat legale downloaders al meer naar concerten gingen ( dan mensen die nooit downloaden) was eigenlijk wel te verwachten, maar zoals hierboven al kort geciteerd, volgens de onderzoeken blijken illegale downloaders ( muziek/series/films, boeken, spelletjes ect...) nog vaker concerten te bezoeken dan legale downloaders en ook b.v. meer naar de bioscoop te gaan, boeken te kopen ect....

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Robin, 9 links… Je hebt er dit keer werk van gemaakt. Mijn complimenten. :)

Ik lees trouwens ook, op Please login or register to see this link. : ‘De afgelopen vier jaar is het aantal mensen dat muziek downloadt uit illegale bron gedaald, terwijl dat aantal bij films, series en games gelijk is gebleven.’ Een artikel uit 2012, maar Spotify wordt daar al als factor genoemd.

Ook het aanbod aan legale streaming van films en series neemt nu gestaag toe, dus als pleitbezorger van auteursrechten put ik daar weer een zweem van hoop uit. Het argument ‘anders is het niet te zien’ gaat steeds minder vaak op.

Voor mij blijft het stelen, hoeveel geld mensen ook uitgeven aan concerten e.d. In de supermarkt zeg je immers ook niet: 'Ik koop een kratje pils bij jou, en dus heb ik het recht om een pot pindakaas mee te jatten.'

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul:

 

Ook het aanbod aan legale streaming van films en series neemt nu gestaag toe, dus als pleitbezorger van auteursrechten put ik daar weer een zweem van hoop uit. Het argument ‘anders is het niet te zien’ gaat steeds minder vaak op.

 

 

Het aanbod via de legale weg is (nog steeds) te beperkt en de nieuwe releases laten (veel) te lang op zich wachten.

Het gaat voor vrijwel alles, nog steeds veel beter, via b.v. BitTorrent en Popcorn Time.

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.