Geplaatst 28 mei 20169 jr. In juni 2006 heeft Rijkswaterstaat, vlak voordat het REM-eiland zou worden ontmanteld voor de kust van Noordwijk, een persreis georganiseerd naar het af te breken bouwsel. Op een stralend zonnige ochtend met een vlakke Noordzee vertrokken de persmensen met een schip van Rijkswaterstaat uit de haven van Scheveningen. Na zo'n anderhalf uur varen werd het REM-eiland bereikt, waarna een laatste kijkje op het eiland kon worden genomen. Na enkele uren werd de terugreis naar Scheveningen weer aanvaard. Tijdens deze persreis heb ik de nodige foto's gemaakt. Ik heb ze gepubliceerd bij het onderdeel Fotoalbum op deze website: Naar aanleiding van het bezoek heb ik bijgaand artikel geschreven. Piet. REM HART TABLOID.pdf 28 mei 20169 jr. bewerkt door Piet van der Vooren
Geplaatst 28 mei 20169 jr. Mooie foto's en leuk artikel Piet. Ja, en de grappenmaker die er een radio-zendstation op wilde beginnen dat was ik. Want we (Ray Anderson en ik) zaten met frequenties die de lucht in moesten, en we hadden absoluut geen zin om dat met Nozema te doen die megalomane prijzen vroeg, 2 a 3 keer een meer marktconforme prijs. En Ray wilde richting UK zenden, dus het REM eiland was ideaal. Meerdere zenders erop maakte het ook financieel wat haalbaarder. Dat verhaal van die maatschappelijke verantwoordelijke projecten hebben we nooit gehoord. Dus ook niet dat een radiozender niet kon, wel weer een typisch verzinsel van de rijksoverheid, de lange arm van Nozema?? Wel dat de koper ook even de sloopkosten moest ophoesten als hij er weer vanaf wilde. En die ware astronomisch, dus dat risico wilde we niet lopen, door het te huren. En dat wilde RWS niet. Met als gevolg dat ze nu toch voor alle sloopkosten hebben opgedraaid. Ik ben er nog vlak voor de sloop vlakbij geweest, met het speed rubber bootje van een gemeenteraadslid die het eiland wilde behouden. Ging erg snel, 10 minuten, beetje bumpy dat wel. Maar we zijn er niet opgeklommen want we zagen de camera's meteen al. De andere passagier was een ex-journalist van de Haagsche Courant die er nog over geschreven had. Maar dat niet alleen, hij was zend-amateur en heel handig in zendertjes, en zegt de antenne van de AM zender (1 kW, 1404 kHz ?) te hebben gebouwd. Want daar hadden die TV jongens, gewend aan VHF techniek, geen kaas van gegeten. Zijn bouwactiviteiten mochten niet bekend worden, want dan ben je niet meer onafhankelijk. De bouwtechniek van het platform (jack system) kwam uit het meer van Maracaibo, Venezuela, dat vol staat met deze boorplatforms. Deze kwam via Heeresma naar Noordwijk. Toch jammer dat ie weg is, nu zien we langs de kust die irritant politiek correcte windmolens......
Geplaatst 28 mei 20169 jr. Hoi Piet, mooi artikel ! En………mooie foto's. Historische dat wel. Doet mij denken aan mijn trip met de OR- TROS in 2004. Met de heli, ( uit Belgie )lekker snel, zo'n 10minuten……..en niet zeeziek.We stegen op van het voetbalveld waar Dirk Kuit speelde in Katwijk. Maar wel met overlevingspak, het aantrekken duurde langer dan de vliegtocht. hi
Geplaatst 30 mei 20169 jr. Op 28 mei 2016 om 22:01 zei Vincent: Mooie foto's Piet! Bedankt voor het plaatsen. H
Geplaatst 31 mei 20169 jr. Ja Piet, het staat me allemaal nog helder voor de geest. Het was een prachtige dag tien jaar geleden... Foto: © Harm ten Brink 2006
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.