Spring naar bijdragen

De Flevo KG zend locatie


Juul

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Niko:

Maar bij defensie medegebruik vragen voor commerciële doeleinden wordt heel moeilijk, zoniet onmogelijk. 

 

Bedoel je voor uitzendingen op de kortegolf? Er is al een behoorlijke overcapaciteit in Europa. In Duitsland (Nauen) en Frankrijk (Issoudun) is meer dan genoeg ruimte beschikbaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Niko:

Ja klopt . Ik bedoel voor middengolf. 

 

 

Meeste mensen wonen in stedelijke gebieden en daar heb je te maken met enorm veel storingsbronnen. Ik kan de 1008 thuis in de huiskamer wel ontvangen, maar met storing. Welke radio ik ook gebruik. De LPAM zenders (828 bij mijn in de buurt) idem dito. En mijn auto heeft inmiddels DAB+ en FM. AM zit er niet meer op. Nee, AM voor commerciële toepassing is verleden tijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste (auto)radioos hebben nog wel AM, en bij mij thuis worden de AM banden gek genoeg steeds schoner. Komt ondermeer doordat desk top computers vervangen zijn door laptops en natuurlijk smart phones, dat scheelt enorm. Alleen led verlichting wil nog wl eens veel storing veroorzaken als dat verkeerd wordt aangesloten.

MG kan dus nog wel degelijk bruikbaar zijn, niet voor grote mainstream zenders, zelfs niet voor bvb een Radio 10 dat ondanks de status als oldies zenders zich met (slechte) eigentijdse muziek zich op de doelgroep (20-49) richt, maar wel voor doelgroep zenders als religie en zelfs echte oldies zenders. Als je de kosten maar laag hoort, dus geen honderden kW's maar hooguit enkele tientallen. En uiteraard tegelijk een internet stream in de lucht brengt. 

LPAM heeft geen zin voor de luisteraar, maar is leuk op de hogere frequenties, boven 1100 kHz bvb. Zoveel vraag zal er niet zijn voor meer landelijk dus is er met de 675, 747, 828 en 1008 genoeg aanbod.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei ruudam:

De meeste (auto)radioos hebben nog wel AM.

 

Nog wel Ruud. Maar je moet in de toekomst kijken. Inmiddels worden zo'n beetje alle auto's geleverd met een radio waar DAB+ en FM op zit en de AM ontbreekt. Ook de cd-speler zie je niet meer terug. In plaats daarvan moet ik het doen met een sd-kaart of via de 'blauwetant' met een ipod of smartphone. 

54 minuten geleden zei ruudam:

bij mij thuis worden de AM banden gek genoeg steeds schoner. Komt ondermeer doordat desk top computers vervangen zijn door laptops en natuurlijk smart phones, dat scheelt enorm. Alleen led verlichting wil nog wl eens veel storing veroorzaken als dat verkeerd wordt aangesloten

 

Nou woon ik in de stad en er komt veel troep binnen uit onder andere China. Zelf alle stoorbronnen in huis uitgezocht, maar bij de buren is dat niet uitvoerbaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

Ruud je schrijft:

 

"Alleen led verlichting wil nog wl eens veel storing veroorzaken als dat verkeerd wordt aangesloten."

 

Hoe bedoel je "verkeerd wordt aan gesloten?"

 

Het is toch gewoon lamp d'r in draaien ?

Nee, ledverlichting, vooral de strings met aparte voeding kunnen veel ellende veroorzaken. Ik heb dat meegemaakt met een winkeltje bij mij om de hoek die zo ongeveer alle AM banden platgooide. Op eens was de storing weg en bleek die string niet aan te staan, later zetten ze m toch weer aan en was er vrijwel niets te horen op de AM radio, toch zeker 50 meter verder op. Met een zakradiootje er naar toe gestapt en aangetoond dat zij de oorzaak waren, ze keken verbaasd maar waren wel overtuigd. Sindsdien niet meer aangezet en kan ik weer luisteren. 

Opvallend was dat in een andere etalage nog een string hing en die was helemaal stil, zelfs met de radio op een meter afstand. Kortom, een verkeerde combinatie van voeding en string.

 

In een andere nieuwsgroep werd uitgelegd dat de voedingen icm met leds heel veel ellende kunnen veroorzaken als het niet goed is aangepast.

 

De moraal is dus dat je niet zomaar een losse voeding van bvb een andere led aan kan sluiten op ledverlichting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Word er niet vrolijk van. 

Gek dat defensie wel KG als Back Up gebruikt, maar dat dit voor omroep kennelijk niet nodig is.

Als Internet het (ergens) niet doet heb je internationaal niets meer.

De koude oorlog is terug (zie draad over MG - Oost Europa) maar wij slopen alle MG en KG. 

Als hier de boel helemaal uitvalt moeten we met hangende pootjes bij een oost Europees land bedelen om MG zendtijd, werkt dan alleen s avonds. De mastbranden met de huur van een UK zender zijn natuurlijk vergeten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Rene,

 

"prachtige" foto's.

Mocht je wel zo dichtbij komen?

Ik weet het nog allemaal goed, kwam er vaak langs toen ik nog in Zeewolde woonde. En we als zendamateurs ook nog een keer mochten "spelen" met onze zenders en hun antennes……..die nu afgebroken worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Rene Verstraten:

Juul, naar aanleiding van de sloop kreeg de (plaatselijke) pers toestemming om het terrein op te komen om wat foto's en filmpjes te maken.
Over een poosje wordt het weer 24 uur per dag bewaakt door defensie en komt er geen hond meer in (of bij).

 

 

Aha, ik snap het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei ruudam:

Word er niet vrolijk van. 

Gek dat defensie wel KG als Back Up gebruikt, maar dat dit voor omroep kennelijk niet nodig is.

Als Internet het (ergens) niet doet heb je internationaal niets meer.

De koude oorlog is terug (zie draad over MG - Oost Europa) maar wij slopen alle MG en KG. 

Als hier de boel helemaal uitvalt moeten we met hangende pootjes bij een oost Europees land bedelen om MG zendtijd, werkt dan alleen s avonds. De mastbranden met de huur van een UK zender zijn natuurlijk vergeten. 

Inderdaad! 

Men maakt onderscheid tussen omroep en defensie !

Lijkt wel op overheid blind vertrouwen in Internet en digitaal heeft .

Behoorlijk kortzichtig imo.

Er zijn ook al weer plannen om de kort geleden Siemens alarmpalen weer te slopen .

Omdat iedereen wel gsm smartphone heeft ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie heeft er nog een radio met korte golf thuis staan, behalve die paar gekken zoals wij? Er is nog voldoende capaciteit in Europa voor de KG die je kunt huren. In Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk bijvoorbeeld. 

 

En middengolf? Verleden tijd. Zonder een goede buitenantenne is het in de huismaker met alle electro smog niet meer te doen. En in de auto? Die worden tegenwoordig met DAB+ geleverd ipv AM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei ruudam:

 

Als Internet het (ergens) niet doet heb je internationaal niets meer.

 

 

Even een gedachte-experiment. Stel dat het internet en alle aangesloten computers worden getroffen door een wereldwijd virus. Dan kunnen radiostations op MG en FM toch ook niet meer functioneren? De programmamakers zijn tegenwoordig allemaal afhankelijk van internet en computers. Het grootste deel van hun infrastructuur is allang digitaal.

 

Als je praat over 'analoge radio' (AM, FM), dan heb je het feitelijk alleen nog over de 'eindtrap'. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Vincent:

Wie heeft er nog een radio met korte golf thuis staan, behalve die paar gekken zoals wij? Er is nog voldoende capaciteit in Europa voor de KG die je kunt huren. In Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk bijvoorbeeld. 

 

En middengolf? Verleden tijd. Zonder een goede buitenantenne is het in de huismaker met alle electro smog niet meer te doen. En in de auto? Die worden tegenwoordig met DAB+ geleverd ipv AM.

 

Sterker nog, ik heb nog een autoradio met KG……………………..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een (auto) radio is een stand alone ding, dat al dan niet digitaal gestuurd wordt.

Valt Internet helemaal uit, en FM en DAB, dan doet je MG radio het nog gewoon.

Alles moet wel analoog aangeleverd worden aan de zender, maar dat kan met een (analoge) studio op de site.

Redactioneel wordt het even behelpen zonder Internet maar dat gebeurde vroeger ook, dus het kan. Waar ik bang voor ben dat dan ook de telefoon niet meer werkt, ja en dan wordt het een primitieve toestand. 

Wat radio stations vergeten is dat bij zware calamiteiten hun distributie weg valt.  DAB doet het dan echt niet meer.

 

Ik heb het zelf al een keer meegemaakt, lang geleden s ochtends bij Radio Noord Holland. Kwam toen nog uit Haarlem en er was een grote stroomstoring in de kop van Noord Holland. Bediend door de zender Wieringen 93.9FM. Maar die zond ons programma niet uit, en stond op Ball ontvangst (Radio 1) - De zender zelf had een noodgenerator, maar het signaal uit Haarlem bereikte de zender niet omdat de tussenversterkers van de muzieklijnen stroomloos waren geworden. Daar had de leiding van R NH nooit bij stil gestaan. 

2 minuten geleden zei Juul:

 

Sterker nog, ik heb nog een autoradio met KG……………………..

Mooi, blijf je wel op de weg letten bij zoeken ......

 

Mensen gooien veel te veel weg, als ze het even niet nodig hebben dan moet het weg, al dan niet via marktplaats. Zonder er bij na te denken.

Kopen ze een nieuwe flatscreen, de oude (beeldbuis) TV weg.

Gaat die flatscreen stuk, he geen TV vanavond.

 

Ik heb nog alle TV's van mn ouders en mij zelf, voorzover niet onherstelbaar stuk.

 

Maar als je leuke oude radioos wil, genoeg aanbod op Marktplaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.