Spring naar bijdragen

Omroep Friesland ( TV ) en "Maarten"


Juul

Aanbevolen berichten

Het gaat hier eigenlijk over De radio maar toch er moet mij iets van het hart.

Ik kijk regelmatig naar Omroep Friesland en zeker dit weekend hoe ze  "de 11 steden van Maarten" verslaan.

Ook omdat ik 3 jaar in Friesland heb gewoond tot volle tevredenheid. En veel van de steden die Maarten aandoet ken ik, vooral in de buurt ten Noorden van Harlingen.

Want na Piaam werd Sint Annaprochie onze woonplaats voor 3 jaar. Dar spreken ze trouwens geen Fries maar Bildts. En da's een beetje mengeling tussen Fries en Zuid Hollands.

 

Please login or register to see this link.

 

Terug naar Omroep Friesland. Ik heb mij enorm "gestoord" aan het feit dat ze vrijwel alles uitzenden, zeker zondag maar niet even bij alle belangrijke plaatsen even in het beeld de namen van de plaatsen. In het Fries en Hollands. De meeste plaatsen kan ik wel thuis brengen maar, juist nu veel mensen in de rest van ons land denk ik ook naar Omroep Friesland  kijken. Bij de KPN kan dat zeker en dan anere aanbieders weet ik niet. Want bij de KPN zit het wel omdat de provincie Friesland de doorgeef kosten betaald die de Omroep zou moeten betalen. En bij de provincie Friesland vinden ze de Fries cultuur belangrijk en omdat het Fries onze tweede taal is.

 

En dan wordt toch de programmamaker in mij weer "wakker" en denk dan, "jonge,jonge, denk nou effe door."  Ook zijn de beelden een geweldige promotie  voor Friesland.

Toch herken ik dat wel in de Friezen, beetje eigenwijs en ook trots op hun taal maar hier slaan ze de plank mis.

 

Gelukkig heeft "de Omrop"  zoals ze daar zeggen ook een pagina in het Nederlands.......

Please login or register to see this link.

 

Vlak bij m'n oude woonplaats.

Inmiddels woon ik weer, zoals mijn Friese buren steeds zeiden, In Holland, op de Veluwe, midden in de Biblebelt maar dat is "another story". En.......nog steeds geen wolf gezien.

 

Juul

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Het gaat hier eigenlijk over De radio maar toch er moet mij iets van het hart.

Ik kijk regelmatig naar Omroep Friesland en zeker dit weekend hoe ze  "de 11 steden van Maarten" verslaan.

Ook omdat ik 3 jaar in Friesland heb gewoond tot volle tevredenheid. En veel van de steden die Maarten aandoet ken ik, vooral in de buurt ten Noorden van Harlingen.

Want na Piaam werd Sint Annaprochie onze woonplaats voor 3 jaar. Dar spreken ze trouwens geen Fries maar Bildts. En da's een beetje mengeling tussen Fries en Zuid Hollands.

 

Please login or register to see this link.

 

Terug naar Omroep Friesland. Ik heb mij enorm "gestoord" aan het feit dat ze vrijwel alles uitzenden, zeker zondag maar niet even bij alle belangrijke plaatsen even in het beeld de namen van de plaatsen. In het Fries en Hollands. De meeste plaatsen kan ik wel thuis brengen maar, juist nu veel mensen in de rest van ons land denk ik ook naar Omroep Friesland  kijken. Bij de KPN kan dat zeker en dan anere aanbieders weet ik niet. Want bij de KPN zit het wel omdat de provincie Friesland de doorgeef kosten betaald die de Omroep zou moeten betalen. En bij de provincie Friesland vinden ze de Fries cultuur belangrijk en omdat het Fries onze tweede taal is.

 

En dan wordt toch de programmamaker in mij weer "wakker" en denk dan, "jonge,jonge, denk nou effe door."  Ook zijn de beelden een geweldige promotie  voor Friesland.

Toch herken ik dat wel in de Friezen, beetje eigenwijs en ook trots op hun taal maar hier slaan ze de plank mis.

 

Gelukkig heeft "de Omrop"  zoals ze daar zeggen ook een pagina in het Nederlands.......

Please login or register to see this link.

 

Vlak bij m'n oude woonplaats.

Inmiddels woon ik weer, zoals mijn Friese buren steeds zeiden, In Holland, op de Veluwe, midden in de Biblebelt maar dat is "another story". En.......nog steeds geen wolf gezien.

 

Juul

 

Hier in Rusland ook nog geen wolf gezien (Drs. P)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Juul:

OK Douwe leuk om te weten. Ga op de kaart kijken.

 

PS. Mijn opa is geboren in Zelenogradsk  vlak bij Kaliningrad, maar da's de andere kant uit. NW van Moskou.

 

Veel plezier !!!!

Niet alleen de andere kant uit, maar eigenlijk een apart gebied, een Russische enclave naast de Baltische staten.

Omrop Fryslan is via Ziggo (kan 702) in heel NL te zien.

De TV van OF heeft voor mij 2 problemen.

 

1) De taal, Fries is buiten de provincie nauwelijks te verstaan

2) De slechte beeldkwaliteit als je HDTV gewend ben. Helaas worden de Regio omroepen in SD doorgegeven wat echt veel minder is.

 

Maar die taal is beetje gemiste kans inderdaad.

Waarom s nachts niet OF op Ned 3 gezet, met NL commentaar .....beetje vooruitlopen op de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.