Geplaatst 18 juli 20196 jr. Vandaag 40 jaar geleden: MiAmigo-19790718-0653-0700-Nonstop MiAmigo-19790718-0700-0800-JohanVermeer-OokGoeiemorgen MiAmigo-19790718-0800-0900-JohanVermeer-OokGoeiemorgen MiAmigo-19790718-0900-1000-BenVanPraag-SchijvenVoorBedrijven MiAmigo-19790718-1000-1100-WimDeGroot-Keukenpret MiAmigo-19790718-1100-1200-WimDeGroot-Keukenpret MiAmigo-19790718-1200-1205-DanielBoolen-LunchOpZee MiAmigo-19790718-1542-1600-JohanVermeer-Middagpauze MiAmigo-19790718-1600-1606-WimDeGroot-Stuurboord MiAmigo-19790718-1800-1900-BenVanPraag-DeMuziekdoos MiAmigo-19790718-1900-2000-BenVanPraag-Varia MiAmigo-19790718-2000-2100-DanielBoolen MiAmigo-19790718-2100-2108-Nonstop-Testuitzending
Geplaatst 18 juli 20196 jr. Deel 6 Zoals eerder verteld was de Magdalena in feite een vrachtschip. daar waren ook twee masten op van zo'n 15 meter hoog. Daartussen waren 5 draden gespannen van het antenne systeem. Daar was regelmatig wat mee. Al op mijn eerste dag aan boord ( zie 9-7) brak 's morgens een van de antenne draden rond half negen. Aangezien ik nog zeeziek was van de heenreis lieten ze me die ochtend liggen. Zover ik weet heeft Kees Borrel die ochtend alleen de repaeratie uitgevoerd. Maar een week later ging het weer een aantal keren flink mis. Dat kwam doordat we een aantal dagen ruw weer hadden. Ik had al eerder beschreven dat we op een rot plek lagen met veel stroming. Voeg daar een beetje wind bij ( windkracht 6 a 7 )en je ligt dan vaak tweemaal per dag dwars op de golven. Een hoop gewiebel dus. ( Daardoor deed ik 's morgens soms met EEN hand programma. Gewoon met de linkerhand me vasthouden aan de onderkant van het mengpaneel en met de rechterhand de meeste handelingen doen. Als je dat niet deed reed je zo met je stoel zo weg. En steeds de carts en de platen vastleggen natuurlijk want anders ligt e.a. meteen op de grond) De horizontale antenne draden zwiepten dan ook. En braken dan soms af. Kan me herinneren dat ik een nacht met Kees bezig was en na veel moeite eindelijk weer e.a. vastgeknoopt hadden. Na een zeer korte nachtrust viel het me op dat Kees nogal erg laat in de wereld der wakkeren aankwam. Dat was niet zonder reden. Een half uur nadat we die nacht klaar waren brak er weer een andere draad. "ik durfde je niet weer wakker te maken" zei Kees me de volgende ochtend. En had de klus zoveel mogelijk zelf geklaard. En zo ging dat door op die boot! Maar er gebeurde ook leuke dingen. Zo kwam op woensdag 18 Juli een grote boot uit Scheveningen langszij met aan boord een complete TV ploeg van De Veronica Organisatie. Ze maakten een opname van de zeezenders Mi Amigo en Delmare. Aanvankelijk deed Hanna (de kapitein) er erg moeilijk over . Hij was geïnstrueerd om geen vreemdelingen toe te laten. Op zich begrijpelijk natuurlijk. Er was enige overtuigingskracht nodig om hem "om "te krijgen. Met die reis kwam ook Leo van De Goot mee om te bespreken en wat we zouden doen. Dat was knap lastig. We konden uiteindelijk in beeld niets zeggen wat de organisatie in problemen kon brengen. Ik haakte dan ook af. maar Daniel Boolen vond het wel spannend om wat in beeld te zeggen. Kwam ook mooi uit want hij had een hele grote stoere zonnebril mee waardoor de TV crew hem aardig onherkenbaar kon maken.H et werd een kort en weinig zeggend interview. (is ergens op internet te vinden ) Even later stond ik met Leo bij de ingang van de studio. "mijn handen jeuken vreselijk als ik jullie zo bezig zie " Nou wat mij betreft mag je stuurboord doen hoor!" Zei ik nog met een grote glimlach . Heeft ie toch maar niet gedaan
Geplaatst 18 juli 20196 jr. Louis, Erg leuk en interessant deze verhalen. Zo terugkijkend zijn het toch wel barre omstandigheden waaronder jullie de programma's maakten. Alle lof voor de doorzetters! Grtz, Leen1956
Geplaatst 18 juli 20196 jr. Heb later eens gelezen dat Radio Delmare bij het sloopbedrijf van den Marel in Vianne er het een en ander van de Magdalena heeft meegenomen om te gebruiken voor De Morgenster. Misschien kan Leen Vingerling hier wat over zeggen. Grt Rieni Lokerse
Geplaatst 18 juli 20196 jr. 4 uur geleden zei Louis Stuster: Zo kwam op woensdag 18 Juli een grote boot uit Scheveningen langszij met aan boord een complete TV ploeg van De Veronica Organisatie. Ze maakten een opname van de zeezenders Mi Amigo en Delmare. Ze kwamen eerst bij Delmare langs. Schrokken van de 'ouwe troep en viezigheid aan boord. Ze begrepen niet dat er onder deze omstandigheden mensen radio wilde maken. Tijdens het filmen klapte de zender er tot overmaat van ramp uit. De limiter had het al begeven en Kees Kaas Mulder sprak op dat moment net iets te hard. Het aan boord filmen was al besproken en bekend .Gerard van Dam vond het prima. Des te meer mensen op de hoogte van het station waren, des te beter. Het pakte in de vertoonde reportage niet zo positief uit als gedacht. Salut Leendert 18 juli 20196 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Geplaatst 18 juli 20196 jr. 12 uur geleden zei Lokeend: Heb later eens gelezen dat Radio Delmare bij het sloopbedrijf van den Marel in Vianne er het een en ander van de Magdalena heeft meegenomen om te gebruiken voor De Morgenster. Misschien kan Leen Vingerling hier wat over zeggen. Grt Rieni Lokerse Dat klopt. Van de Maarel in Ouwerkerk sloopte de Magdalena. De twee hijsbomen van de Magdalena zijn op de Morgenster als zendmasten geplaatst. Ook hebben we daar een anker gekocht, maar dat was niet van de Magdalena. Zie de foto's. In de zomer van 1982 zijn Gerard en ik nog eens langs geweest bij Rinus van de Maarel. Gerard was naar Kapelle verhuisd en we hadden een bevoorradingsbootje van Justitie teruggekregen. Daarmee maakten we tochtjes op de Oosterschelde en deden soms een barbecue op een zandbank. Op een van deze tochtjes deden we Ouwerkerk aan. Daar troffen we nog de bodemplaat van de Magdalena aan. Rinus van der Maarel was geweldig kleurrijk figuur. Kon zeer geanimeerd vertellen. Ik hing aan zijn lippen. Een type zoals je ze soms zag in Showroom. Het ging slecht met zijn scheepssloperij, omdat de Oosterschelde begon dicht te slibben en de grote schepen er niet meer konden aanmeren. Hij is een jaar later naar Durban in Zuid-Afrika vertrokken. De hele middag spraken (en dronken) we met hem. Mooi was die tijd... Salut Leendert 19 juli 20196 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Geplaatst 18 juli 20196 jr. Rinus was inmiddels weer terug in Nederland, maar is inmiddels gestorven. Zijn dochter woont nog wel op Schouwen Duiveland. Grt Rieni Lokerse
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.