Geplaatst 20 juli 20196 jr. Hallo leden. Ik heb hier weer een fijne Top 40 uitzending uit het verleden voor jullie. En niet zomaar eentje, dit is de eerste keer dat deze uitzending gedeeld dus een primeur. Afkomstig uit het archief van Evert Stolman, alle dank naar hem. Dit is één van de eerste Top 40 uitzendingen op Radio 538. Ik weet niet precies wanneer het station begon met de Top 40, naar mijn weten was dat juni '93 maar misschien weet iemand daar meer over. Dit is de Top 40 van 24 juli 1993, uitgezonden op de 23ste. Ook de dancesmash bestond nog niet. Men koos voor de nieuwe alarmschijf en de Hollandse hittip. Op nummer 1 een reggaeband die toen hoogtijdagen vierden maar waar nu bijna niets meer van over is. Ik heb het over UB40. Toen op 1 met een oud Elvis nummer. Can't Help Falling In Love. Het werd op basis van punten hun grootste hit. Tegenwoordig zijn er zelfs twee UB40's en is er al een jarenlange rechtszaak gaande over wie de naam mag gebruiken. Kortom, haad en nijd tussen beide kampen. Jammer want ze maakten toen goede muziek. Verder in de Top 40 hits van Culture Beat, de Zweedse hitmachine Ace Of Base, R.E.M. met het mooie Everybody Hurts en de 4 Non Blondes die op weg waren om de hit van het jaar te worden met What's Up. De single zou maar liefst 10 weken op nummer 1 staan. Verder broer en zus Michael en Janet die ieder afzonderlijk een hit hadden, fijne Nederlandstalige muziek van de Jazzpolitie en een oudje van Clannad met Theme From Harry's Game werd opnieuw een hit. De klapper van de week kwam op naam van OMD (oftewel Orchestral Manoeuvres In The Dark die alleen nog onder leiding van Andy McCluskey een hit scoorden met Dream Of Me. Het jaar 1993 was voor de Top 40 een turbulent jaar. De VOO zondt 'em uit (met veel tegenzin) en later dat jaar zou daar Happy RTL bijkomen met presentatie van Bart van Leeuwen. Veronica wilde stoppen met de Top 40 om ruim baan te maken voor de Mega Top 50 maar de Stichting Nederlandse Top 40 stak daar een stokje voor door naar de rechter te stappen. Als 1 van jullie wanneer precies 538 met de Top 40 begon dan hoor ik het graag. Geniet van één van de eerste uitzendingen op Radio 538. Presentatie in handen van Erik de Zwart. Hij is op Ace Of Base na helemaal compleet en de kwaliteit is prima. Enjoy! Radio 538 Top 40 23-07-1993 1400-1600 https://pixeldrain.com/u/J04KDc8j Radio 538 Top 40 23-07-1993 1600-1800 https://pixeldrain.com/u/D5osCast
Geplaatst 20 juli 20196 jr. Gaaf Dave. Ik heb ook veel geluisterd naar de eerste jaren Top 40 op Radio 538! De eerste uitzending van de Top 40 op Radio 538 was op 18 juni 1993.
Geplaatst 20 juli 20196 jr. Auteur Dank je voor de info. Hopelijk komt die ooit nog eens boven water.
Geplaatst 21 juli 20196 jr. Ja dat was de eerste. Ik weet nog goed dat Erik de Zwar zei dat dat een mooi verjaardagscadeau wassen, dat hij de top 40 weer mocht presenteren. Ik heb nog mee gedaan aan dat spel toen, die top 40 toto. En ik had toen gewonnen, als prijs mocht ik toen naar de studio komen in Bussum om de winnaars voor te lezen. Dat was toen op 2 juli 1993. Ik weet alles nog precies, ik was zo zenuwachtig om op de radio te komen. Ik hadden zelfs toen geloof ik de verkeerde oplossing opgelezen. Ik heb het toen niet opgenomen. Maar wat er in de studio gebeurde, en de liedjes ik weet het allemaal nog precies.
Geplaatst 17 oktober 20196 jr. Fijn dat dat zelfs nu nog te downloaden is - dit heb ik gemist toen. Bedankt. Groetje, Martin
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.