Geplaatst 9 februari 20205 jr. Vandaag raast de storm Ciara ( windkracht 11)over ons gedeelte van Europa , ook Engeland heeft er behoorlijk last van , hoe zou het met de Ross Revenge zijn en haar bemanning op dit moment zijn ???en is haar ankersysteen en mast tegenwoordig wel opgewassen tegen dit zeer slechte weer , doet me terugdenken aan 31 januari 1986. In een speciaal programma dagen later meld Ferry dat er dank uit gaat aan de kapitein van de Blauwe welke constant paraat was, wie was dit en welk schip was dat ?? 9 februari 20205 jr. bewerkt door Revenge85
Geplaatst 9 februari 20205 jr. Vandaag brachten we in RadioVisie het verhaal over deze storm in 1986, via https://radiovisie.eu/het-is-vandaag-9-februari-1986-audio/ Het programma kun je downloaden via: https://pixeldrain.com/u/2DWyB6xw
Geplaatst 9 februari 20205 jr. De Ross kan wel een stootje hebben ze is er op gebouwd om stormen te trotseren. Overigens ligt ze in binnenwateren en daar spookt het aanzienlijk minder als op de Noordzee. De huidige mast is niet zo hoog en zou dit ook aan moeten kunnen. De ankers en ankerketting zou ook geen probleem moeten zijn. Het wordt pas een probleem als ze rond de ankerketting draait als gevolg van wind en stroming. Rob V.
Geplaatst 9 februari 20205 jr. 54 minuten geleden zei Rob Veld: De Ross kan wel een stootje hebben ze is er op gebouwd om stormen te trotseren. Overigens ligt ze in binnenwateren en daar spookt het aanzienlijk minder als op de Noordzee. De huidige mast is niet zo hoog en zou dit ook aan moeten kunnen. De ankers en ankerketting zou ook geen probleem moeten zijn. Het wordt pas een probleem als ze rond de ankerketting draait als gevolg van wind en stroming. Rob V. Ze draait rond de ankerketting, heeft ze zolang ze aan een ankerketting ligt gedaan, behalve die keer in november 1991 toen het rond de eigen ankerketting niet meer ging omdat de zaak in de knoop was gedraaid.
Geplaatst 10 februari 20205 jr. 15 uur geleden zei Paul de Haan: Ze draait rond de ankerketting, heeft ze zolang ze aan een ankerketting ligt gedaan, behalve die keer in november 1991 toen het rond de eigen ankerketting niet meer ging omdat de zaak in de knoop was gedraaid. Voor de duidelijkheid: Ik bedoelde 360 of meer graden draaien. Ik dacht dat je dat wel begreep Paul. Het gevolg daarvan vermeld je in bovenstaande. Rob V. 10 februari 20205 jr. bewerkt door Rob Veld
Geplaatst 10 februari 20205 jr. Dat draaien aan een anker hoeft niet rampzalig te zijn zolang er maar ruim ruim voldoende ketting voorhanden is. Schip wordt niet zozeer door het feitelijke anker in positie gehouden maar hoofdzakelijk door de ketting, dan moet er zoals gezegd ruimhartig met de lengte vd ketting zijn omgesprongen. Althans als we praten over een schip dat permanent aan het anker ligt zoals zendschepen en lichtschepen. 21 uur geleden zei RobKi: [start American Breed, Bend me shape me] Amen Corner mag ook.
Geplaatst 11 februari 20205 jr. Normaliter zal elke schuit wel om zijn anker draaien en leverd dat geen probleem op, ze draait ook wel weer terug. Maar een draai in de ketting zorgt er wel voor dat de ketting minder belasting aan kan. Meerdere draaien en een storm kunnen dan voldoende zijn om de zwakste schakel te laten breken.Een slippend anker houdt een schip ook niet in positie. En ook daarvan zijn voorbeelden te noemen. Er was op dit forum al ooit eens en draadje over ankeren waar dit soort zaken al eens aan de orde zijn geweest. Rob V.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.