Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

10 september 1985, vandaag 35 jaar geleden vanaf de Noordzee

Featured Replies

Geplaatst

Radio Caroline
Caroline-19850910-1800-1803-Unknown-Jamming963

Radio Monique
Monique-19850910-0500-0600-OttoDeWinter-3om3
Monique-19850910-0600-0630-OttoDeWinter-3om3
Monique-19850910-0700-0744-WalterSimons-OpstaanMetMonique
Monique-19850910-1800-1900-FritsKoning-FritsTegenFrits
https://www.mediafire.com/file/ggk4x15steyunbg/

groet, Hans

Geplaatst
9 uur geleden zei Hans Hendriks:

Radio Caroline
Caroline-19850910-1800-1803-Unknown-Jamming963

Radio Monique
Monique-19850910-0500-0600-OttoDeWinter-3om3
Monique-19850910-0600-0630-OttoDeWinter-3om3
Monique-19850910-0700-0744-WalterSimons-OpstaanMetMonique
Monique-19850910-1800-1900-FritsKoning-FritsTegenFrits
https://www.mediafire.com/file/ggk4x15steyunbg/

groet, Hans

Otto de Winter's echte naam is toch Leendert Vingerling?

Geplaatst

Op 10-9-2020 om 20:54 zei Hans Hendriks:

Dat is juist Thijs.

Op 12 februari 2018 gaf Leendert hierover uitleg in dit draadje:

https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/48469-radio-caroline-december-1984/

Ik meld me weer. Ik heb een hele drukke periode achter de rug met de verkoop van mijn villa en een zoektocht naar een ander. De Côte d'Azur gaan we verruilen voor een mooi stekkie boven op een berg op twee uur rijden.

Zeezender zaken dan maar: Hans geeft het juiste antwoord. Otto de Winter is Leendert Vingerling.

De reden dat ik aan boord zat en programma's deed, kwam doordat het steeds moeilijker werd om te bevoorraden. De Engelsen hadden een observatie schip bij Laser gelegd en dat ging na verloop van tijd tussen de Communicator en de Ross Revenge in liggen. Bevoorraden kon alleen nog maar door slim te zijn: scheepslichten doven en 's ochtends om drie uur aankomen. Dan lag iedereen op het observatieschip nog te 'pitten'.

Het werd steeds risicovoller en daarom had Monique opperhoofd Fred Bolland via scheepsmakelaar Janssen uit Rotterdam  een vrachtschip geregeld dat 50 ton olie zou komen brengen. De aflevering moest wel contant betaald worden.

Ik kreeg 50.000 gulden mee en bleef achter op de Ross Revenge. Niemand wist precies waarom ik daar was. Ik vertelde  dat er een vrachtschip dieselolie zou afleveren en moest toezien of dat ook gebeurde. Van een contante betaling was niemand op de hoogte.

De beloofde boot kwam nooit opdagen. Ik liep bijna een week met een enveloppe met 50.000 gulden in mijn onderbroek en stopte het 's nachts onder mijn kussen. Niemand mocht het weten.

Helaas kwam de beloofde boot niet opdagen en kwam de tender Zeemeeuw uit Nieuwpoort na een week wachten ineens met acht ton diesel langszij.  Ik ging na afgerekend te hebben met Danny weer naar huis. De crisis werd erger, omdat Danny er mee stopte. 

In Bruinisse  hebben we toen een bevoorradingsscheepje(Windy) opgeknapt  en onder Hondurese vlag gebracht. Twee Kaapverdianen zouden als 'bemanning' er permanent op blijven en ons helpen met bevoorraden.(zie foto) 

Dat werd geen succes...

Salut

Leendert

Windy  geschilderd door Daniël in  haven Bruinisse  1985.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst
51 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Ik meld me weer. Ik heb een hele drukke periode achter de rug met de verkoop van mijn villa en een zoektocht naar een ander. De Côte d'Azur gaan we verruilen voor een mooi stekkie boven op een berg op twee uur rijden.

Zeezender zaken dan maar: Hans geeft het juiste antwoord. Otto de Winter is Leendert Vingerling.

De reden dat ik aan boord zat en programma's deed, kwam doordat het steeds moeilijker werd om te bevoorraden. De Engelsen hadden een observatie schip bij Laser gelegd en dat ging na verloop van tijd tussen de Communicator en de Ross Revenge in liggen. Bevoorraden kon alleen nog maar door slim te zijn: scheepslichten doven en 's ochtends om drie uur aankomen. Dan lag iedereen op het observatieschip nog te 'pitten'.

Het werd steeds risicovoller en daarom had Monique opperhoofd Fred Bolland via scheepsmakelaar Janssen uit Rotterdam  een vrachtschip geregeld dat 50 ton olie zou komen brengen. De aflevering moest wel contant betaald worden.

Ik kreeg 50.000 gulden mee en bleef achter op de Ross Revenge. Niemand wist precies waarom ik daar was. Ik vertelde  dat er een vrachtschip dieselolie zou afleveren en moest toezien of dat ook gebeurde. Van een contante betaling was niemand op de hoogte.

De beloofde boot kwam nooit opdagen. Ik liep bijna een week met een enveloppe met 50.000 gulden in mijn onderbroek en stopte het 's nachts onder mijn kussen. Niemand mocht het weten.

Helaas kwam de beloofde boot niet opdagen en kwam de tender Zeemeeuw uit Nieuwpoort na een week wachten ineens met acht ton diesel langszij.  Ik ging na afgerekend te hebben met Danny weer naar huis. De crisis werd erger, omdat Danny er mee stopte. 

In Bruinisse  hebben we toen een bevoorradingsscheepje(Windy) opgeknapt  en onder Hondurese vlag gebracht. Twee Kaapverdianen zouden als 'bemanning' er permanent op blijven en ons helpen met  zou gaan bevoorraden.(zie foto) 

Dat werd geen succes...

Salut

Leendert

Windy  geschilderd door Daniël in  haven Bruinisse  1985.jpg

Jan Olienood, toch altijd nood aan olie.

Geplaatst

Gefeliciteerd Leendert met de verkoop. Snel gegaan denk ik dan maar.

Ik ga in februari naar 8256TC, dus ook mega druk. En af en toe even wat anders dus hier lezen. 

Ook jou uitgebreide verhalen je weet hoe ik over die jaren denk maar toch respect voor alles.

Waren er maar meer uitgebreide verhalen. Het is vaak zo "hap snap".

Maar er zijn hier natuurlijk niet zo veel mensen die "het echt meegemaakt" hebben. Da's ook weer waar.

Enfin,

Wij samen dan maar, met rechts op de achtergrond "mijn held" Dave Hawkins de BIG L technicus , hij was het die de zender uitzette op 14 augustus 1967.

screen 412.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst

Dag Juul,

Niet verkeerd om naar Biddinghuizen te verkassen. Lijkt me te liggen in het redelijk authentieke  Nederland. Datgene wat nog overblijft en bewoonbaar is buiten de overvolle Randstad.

Mijn huis is binnen 24 uur verkocht en binnen een maand een mooi stekkie gevonden in 83560(postcode) Saint Julien le Montagnier op 540 meter.

De zeezenders blijven me boeien en na drukke tijden is het een soort ontspanning. Weer even denken aan vervlogen en roerige tijden. De tijd gaat erg snel. Ik koop nog één keer een huis en dan zal het wel enkele  reis kist worden, of nog een verzorgingsinstelling.

Het is zaak om  daarvoor alles te hebben verteld en opgeschreven. Niet dat iemand dat over 50 jaar nog zal interesseren, maar er zal maar eens een zeezender activist opstaan en veel aandacht krijgen...

Salut

Leendert

Geplaatst

Ja Leen, het was toen reuze gezellig met jou erbij. En jij maar pannenkoeken bakken.

Anderhalve  maand later zat je er weer na die eerste fatale tocht met de Windy. Daar komen we later vast nog op terug...

Geplaatst
6 uur geleden zei Harm ten Brink:

Fataal?

Fataal impliceert vaak een ongeluk met letsel . Dat heeft gelukkig niet plaatsgevonden. Wel een schip dat niet meer kon varen en dat had fataal kunnen aflopen.

Na twee maanden werken op de werf in Bruinisse was de Windy omgebouwd van een kleine viskotter naar een bevoorradingsscheepje. De visruimen werden  gesloopt en metalen platen waren gelast voor diesel en water tanks.

Er kon nu 16 ton diesel en 8 ton water vervoerd worden.

Begin november vertrokken we en dat verliep al niet goed. We wilden binnendoor via Middelburg naar Vlissingen en dan de Noordzee op.  Op deze manier bestond niet het risico dat we vast gehouden konden worden in de sluis van de Oosterschelde. 

In het kanaal van Walcheren was er ineens een stremming. Een brug kon niet open. Dus weer helemaal terug naar de Oosterschelde en via de sluizen de zee op. Bij de Ross Revenge aangekomen gooide een Kaapverdiaans bemanningslid  een touw omhoog om vast te leggen achter de Ross.

Niet gespeend van enige intelligentie dat een tros zwaar is en er tegenwind stond, viel de tros in het water. De Engelsen konden aan boord net niet het touw pakken  en zo belandde  het in de schroef van de Windy. Die kon niet meer varen. 

Nog snel werd de boot langzij gelegd om de diesel over te pompen, maar daarna zat het touw muurvast in de schroef.

De boot is op sleeptouw naar Engeland genomen door de kustwacht. Ik bleef achter aan boord . Een paar dagen later voer de Communicator voorbij.  Het waren opwindende tijden.

Salut

Leendert

Windy slaapvertrek.jpg

Windy vertrekt uit Duinkerken naar de Ross Revenge.jpg

Geplaatst

Ja, dat weet ik ook wel maar dit verhaal kende ik niet.

Zal een flinke duit gekost hebben...

Geplaatst
9 uur geleden zei Walter:

Ja Leen, het was toen reuze gezellig met jou erbij. En jij maar pannenkoeken bakken.

Walter,

En dat pannenkoeken bakken ben ik niet verleerd.  Ze waren toen  wel erg dik. Ik herinner het nog me levendig. Alsof het gisteren was.

Het was inderdaad oer gezellig aan boord .De Ross Revenge vormde de basis voor onze langdurige vriendschap.  

Salut

Leendert

Geplaatst

Als de dag van gisteren.

In de boordbrief schreef Gerda: "Leen is voor een paar dagen aan boord, maar ik wil hem niet op de radio horen".

Dus jij ging 5 half 7 doen(!)

Ondanks de permanente bewaking van de Engelse overheid zat de stemming er goed in.

De financiers hadden zich in het voorjaar dan wel teruggetrokken, we hadden inmiddels een hoop adverteerders om de boel draaiende te houden.

Dit met ondersteuning van de religieuze uitzendingen.

Geplaatst
3 uur geleden zei Walter:

n de boordbrief schreef Gerda: "Leen is voor een paar dagen aan boord, maar ik wil hem niet op de radio horen".

Dus jij ging 5 half 7 doen(!)

Begrijpelijk, de opmerking  van 'tante Gerda' was ingegeven vanuit veiligheidsoverwegingen.  We konden toen moeilijk inschatten wat de opsporingsdiensten van ons wisten en dan moet je geen slapende honden wakker maken.

Mart Roumen van de RCD had al veel in kaart gebracht, maar mocht van hogerhand nog niet ingrijpen.

Dat wisten we toen natuurlijk niet, maar het toont aan dat Justitie al in een vroeg stadium plannen had om de organisatie op te rollen. Dat gebeurde pas in augustus 1989.

Salut

Leendert

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.