Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

RNI laatste uur top 30 Alan West 5 Juli 1970 met "jamming"

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Het was in Europa sinds WO-2 niet meer voorgekomen dat een radiostation gestoord werd zodat men het niet kon beluisteren, toch zette de Engelse regering dit wapen in om de uitzendingen van RNI te dwarsbomen. De stoorzender werd pas uit de lucht gehaald toen de Mebo-2 op 23 Juli 1970 haar uitzendingen voor de Engelse kust staakte en opnieuw positie koos voor de kust van Scheveningen.

Toch weerhield het er mij niet van om toch te blijven luisteren naar RNI, ondanks dat gejengel er tussendoor, wat mijn moeder deed opmerken, op zijn Brabants "Jonguh, wordde ur nouw nie hilemol gek van?"...  :)  Radiofans zijn soms net wezens van een andere planeet.....

Radio NorthSea International  -  5 Juli 1970 - 14:00-15:00uur  - Laatste uur Top 30 met Alan West

https://pixeldrain.com/u/EGa8JbcP

RNI, The voice of Europe and the sound of The World.... mooie kreet vond ik dat toen in 1970

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Toen RNI op 13 Juni 1970 voor de Conservatieve Partij verkiezingscampagne ging voeren en de Conservatieven ook nog wonnen dacht RNI dat na die verkiezingen de stoorzender zou stoppen, helaas was dit niet het geval en gingen de storingen gewoon door, ze wilden de Mebo-2 eigenlijk gewoon weg van de Engelse kust. Later, toen de "painted lady" weer naar Nederland ging, toen stopte de stoorzender pas.

Ik heb die stoorzender altijd een rare beslissing gevonden, wel de mond vol hebben over "vrije wereld" en "recht van menings uiting" maar je past wel ondemocratische beslissingen toe om iets anders de mond te snoeren. Terecht dat er in Engeland toen posters werden gemaakt van premier Harold Wilson als een soort Mao-Tse-Tung. Persoonlijk denk ik ook dat ze met het storen van RNI ook 1 stap te ver gingen en dat ze dit later bij Caroline/Mi Amigo/Laser ook niet meer aandurfden. Toch gebeurde het in een "verkapte" manier door Caroline van de 558 te jagen door Spectrum Radio, de uiteindelijk rechtmatige gebruiker van 558 in de UK, versneld op die frequentie te laten uitzenden en Caroline zo naar de 819kHz te "verbannen"

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Nee, Rob,

Volgens de gegevens van het boek "Offshore Radio" van Gerry Bishop begon de storingszender op 15 April 1970, net nadat de mebo-2 voor de Engelse kust voor anker was gegaan.

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

" on April 15th, 1970, the first jamming transmitter was put on the air, starting the so-called "jamming period" for RNI.

I do remember it very well: the first jamming could be heard right in the middle of the record "Spirit In The Sky" by Norman Greenbaum.

The Ministry of Posts and Telecommunications started jamming the medium wave transmitter with a 800 c/s tone from a naval radio station at Rochester.

In the newspapers it was stated that it was done on request of Italian and Norway radio stations."

https://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/RNI/rni05.shtml

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Hallo Robin,

Dan is dit het fragment dat jij bedoeld, de stoorzender schakelt in tijdens "Spirit in the sky" van Norman Greenbaum.

Dit fragment komt van een band die ik met Hans Knot ruilde in 1972... 50 jaar geleden alweer....

Groet

Henk Kruize

https://pixeldrain.com/u/RWMZU6Bc

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Ik heb eerder het idee dat het Juni moet zijn i.p.v. Juli, want op 30 Juli lag de Mebo-2 weer voor Scheveningen. Volgens "Offshore Radio" van Gerry Bishop ging RNI op 30-7 om 01:45pm uit de lucht i.v.m. storing Hilversum 3 en kwamen ze pas op 3 Augustus weer in de lucht.

Dus ik ga er van uit dat het uitgezonden is toen onze painted lady nog voor de UK lag, want de stoorzender stopte nadat de Mebo-2 bij de UK wegvoer...

Kijk, het is al weer 52 jaar geleden en in die tijd hoeft men maar een keer 1 cijfertje verkeerd op een band doos te zetten en het geeft later "problemen" om het juist te kunnen catalogiseren. 

Wordt vervolgd.... :) 

Henk Kruize

O ja, ik hoorde ook dat Man of Action op 18 stond in de hitlijst...  dus die de lijsten van 1970 heeft... effe kieke..

Henk

Nog even snel gezocht, op de lijst van 5 Juli 1970 staat man of action op nr.18.., dus ik ga er van uit dat de opname ergens tussen 5 en 12 JULI is gemaakt.

Henk Kruize

Schermopname (8).png

bewerkt door Henk-Anna Loog
up to date maken

Geplaatst
  • Populair bericht
12 hours ago, RobMesander said:

Ik heb hier een opname van RNI van 30-07-1970 met heel zacht nog jamming.

Het is te horen tijdens de DJ.

Vreemd, de jamming zou toen al gestopt moeten zijn, of is de datum verkeerd?

https://pixeldrain.com/u/ASuycjzo

Rob

Beste Rob,

I have this recording dated Friday 10th July 1970.

Mvg,

John C

Geplaatst
Op 10-8-2022 om 20:17 zei Henk-Anna Loog:

Dan is dit het fragment dat jij bedoeld, de stoorzender schakelt in tijdens "Spirit in the sky" van Norman Greenbaum.

Dit fragment komt van een band die ik met Hans Knot ruilde in 1972... 50 jaar geleden alweer....

Groet

Nee Henk, dit is de zelfde opname als die van Rob Mesander met datum 10-07-70.

Geplaatst
  • Auteur
Op 10-8-2022 om 20:34 zei RobMesander:

Ik heb hier een opname van RNI van 30-07-1970 met heel zacht nog jamming.

Het is te horen tijdens de DJ.

Vreemd, de jamming zou toen al gestopt moeten zijn, of is de datum verkeerd?

https://pixeldrain.com/u/ASuycjzo

Ik hoor hier geen Spirit in the sky in........

Op 9-8-2022 om 21:15 zei Robin Westhof:

I do remember it very well: the first jamming could be heard right in the middle of the record "Spirit In The Sky" by Norman Greenbaum.

en dit is wat ik toen poste...

Op 10-8-2022 om 20:17 zei Henk-Anna Loog:

Groet

Henk Kruize

https://pixeldrain.com/u/RWMZU6Bc

Henk Kruize

Geplaatst
9 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Ik hoor hier geen Spirit in the sky in........

Ik ook niet.

9 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

en dit is wat ik toen poste...

En dan kan ik je niet meer volgen, zal wel aan het warme weer liggen. :-)

bewerkt door Robin Westhof

Geplaatst
  • Auteur

:)  zeker!!!!! Dat warmje weer...

Weet je, ik denk dat die stoorzender regelmatig on en off was en dat er diverse opnamen zijn waar het ding aan dan wel uit gaat. Weet je wat Robin, we pakken er een lekker koud biertje op en gaan gewoon lekker genieten van het mooie weer, lekker warme avond, en de leuke opnames die hier aangeboden worden.

proost Robin

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
6 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Weet je, ik denk dat die stoorzender regelmatig on en off was

Als RNI weer eens op een andere frequentie zat, duurde het even voor dat de stoorzender volgde, ook was er een periode dat er regelmatig licht van frequentie (heen en weer) werd gewisseld om de stoorzender (tijdelijk) te ontlopen.

Er waren trouwens ook verschillende stoortonen die gebruikt werden.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.