Geplaatst 15 september 20232 jr. Populair bericht Ik ben een blije Bosschenaar, en deze Bosschenaar neemt de geïnteresseerde lezer graag even mee zijn herinneringen in (Opa vertelt...). Toen ik nog jong was, en dan ook echt piepjong, had je hier de lokale omroep 'Boschtion', met een radiozender op 95.2 FM en op de kabel, en daarnaast een TV-zender (Een veredelde kabelkrant met eigen programma's, maar die wel om 20:00u stipt het NOS Journaal doorgaf). Tot en met 2015 hebben deze zenders met horten en stoten uitgezonden. Na drie faillissementen en doorstarten (De bodemloze put die Boschtion heette, elke keer was het geld weer op) stapte het toenmalige bestuur op en was het avontuur Boschtion definitief over en voorbij. Rondvragen naar die jingles van toen leverde bij niemand iets op, ook niet toen ik later zelf voor een Brabantse lokale omroep aan de slag ging. Eigenlijk ging het me niet eens om het gehele pakket (Behalve de ingezongen stukken van de bekende sessiezangers, ik herken daarin een Edward Reekers en volgens mij ook Jody Pijper), maar vooral om één track: de station-jingle. De heerlijk kneuterige teksten, met typisch Bossche herkenningspunten en de legendarische rijm "De grote draak komt nooit tot bedaren / Hij houdt ons in z'n greep, want we zijn Bosschenaren". Nou, afgelopen week had ik eindelijk beet. Een radio-DJ van een lokale zender hier in de buurt had blijkbaar nog een mapje met een berg tracks. En dus ook mijn 'white whale', deze lange jingle van "Altijd Bovenop Den Bosch". Hier dus, met grote trots, allereerst de tune waar het voor mij allemaal om te doen was: 'Altijd Bovenop Den Bosch' (Station Song, 1996) Swing Jingle (Korte versie van bovenstaande tune, 1996) Ik ga niet alle 96 tunes hier neerknallen (Zo'n sadist ben ik niet, plus er zijn veel doublures) dus daarom een kleine bloemlezing. De kwaliteit is drama (veelal 128kbps en, nog gekker, veelal slécht gemonteerd met suffe hoorbare herhaalknipjes aan het eind, zoals je hierboven al hoort), en het is ongetwijfeld zo door elkaar als de pest, maar man man, wat zit er een hoop... TROEP tussen! Ik speculeer nu, en het is pure theorie, maar ik denk dat er bij aanvang van de zender in 1996 een jinglepakket is gemaakt door TopFormat, op basis van een Amerikaans pakket (En als hier kenners zitten die dit horen en precies weten welk pakket, ik hou me warm aanbevolen). Dit werd ingezongen door een groep bekende sessiezangers (De eerder genoemde Edward Reekers, Jody Pijper, enzovoort). Later, zo rond 2004 (Aldus de filenaam van de mappen en bestanden), moet er iemand geweest zijn die dacht 'ik fris het wel even op' en die... Heeft er een zooi van gemaakt. Maar echt. Puinzooi. De shouts zijn af-schu-we-lijk buiten de toon op bumpers en jingles gezet, het is serieus ernstig. Dit kan met gemak het allerslechtste zijn wat ooit een radiozender, een lokale omroep, heeft uitgezonden. De edits zijn dramatisch, maar de haast beangstigende tunes zijn al helemaal om te janken zo misplaatst. Voordat we daar aan toe komen, eerst nog wat opmerkelijke stukken uit het eerste, opzich best wel geslaagde eerste jinglepakket: Fast Opener Fast Slow Medium Thuis, Op Het Werk, En In De Auto Kopje Thee Altijd Bovenop Den Bosch (Slow Swing) Vanuit De Hoofdstad Van Noord-Brabant Zit Het Even Tegen Voor Het Brabants Publiek (Nieuws en Veel Muziek) Elke Dag, Altijd, Meer Gezelligheid Dan nog even een soort Alfred Lagarde-ripoff (Noem het gerust 'Aldi-fred Lagarde'): Je keuze is geweldig! En dan nu begin ik met het perfecte vergelijkingsmateriaal. Hier hebben we 'Muziek die nooit verveelt' in de originele versie: Muziek Die Nooit Verveelt ('Swing', 1996) En dan nu dezelfde tune uit de 2004-restyle, in een compleet door de mangel getrokken 'horror'-versie. Berg je maar vast. Vooral de misplaatste muziek eronder maakt het zeker niet 'Vrolijk Slow', zoals de file het noemt. Muziek Die Nooit Verveelt ('Vrolijk Slow', 2004) Ik vervolg met deze twee versies: Altijd Bovenop Den Bosch (Kracht, 1996) Altijd Bovenop Den Bosch (95.2, 2004?) < even voor de goede orde, deze kwam op het eind echt 500 keer per dag voorbij. Ik begon op een gegeven moment te denken dat ze alleen nog deze jingle hadden liggen in de studio. Tot slot een bonusje, de wachtmuziek bij aanvang van 'Boschtion TV' (Met zo'n heerlijk kitscherig tekstscherm met een tekst als 'Over een paar minuten begint Boschtion TV... Zorg dat je klaar zit!' op het beeld). Starter Boschtion TV En tot slot ook bij TV weer een vreselijke edit, deze schijnt uit 2007 te komen. En ja, dit is destijds écht zo uitgezonden. Je keuze is geweldig (Echt?) Tot zover even mijn bijdrage omtrent Boschtion, mocht iemand in het hoogst uitzonderlijke geval nog meer hebben (of in betere kwaliteit), ik hou me aanbevolen 15 september 20232 jr. bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 15 september 20232 jr. Hier in Breda was het niet veel beter. Misschien wel erger. 😉 Leuk om eens wat te lezen over en horen van Boschtion. Je zou bijna vergeten dat er een tijd was, dat je om een bepaalde zender te beluisteren 'gewoon' naar de stad moest waar die uitzond. Ik had wel van Boschtion gehoord, maar er nooit iets van beluisterd. Dank daarvoor! Nb. Liever trok ik voor de eeuwwisseling naar Londen, om daar naar Capital FM en Capital Gold te luisteren. Tja, de tijd vóór het internet...
Geplaatst 27 september 20232 jr. Auteur Toch nog wat nieuws gevonden. Heel kort en incompleet, maar een hoogst primitief reclamebumpertje in (Out was nét de laatste tonen nagenoeg omgekeerd) voor Boschtion TV. Helemaal aan het einde van een voor/door Boschtion gefilmde documentaire uit 2006, over 20 jaar lokale omroep in Den Bosch (Maar helaas wel met voor het overgrote deel beelden van de voorloper BLOS - het lijkt erop dat er toen al amper beeldmateriaal meer bewaard was van Boschtion zelf). Het gaat gruwelijk offtopic zo, maar ach. Met meteen hier ook de 'TV-versie' van de Boschtion Station Jingle. 27 september 20232 jr. bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 18 oktober 20232 jr. Op 15-9-2023 om 22:56 zei Samba-boy: Ik ben een blije Bosschenaar, en deze Bosschenaar neemt de geïnteresseerde lezer graag even mee zijn herinneringen in (Opa vertelt...). Thuis, Op Het Werk, En In De Auto Heel erg bedankt, Samba-opa eh ... Samba-boy. Veronica gebruikte het jingletje 'Thuis op het werk en in de auto' ook op Radio 3: Op zaterdag gaan we dwars door de radioooooo (gesproken: keihard de lekkerste) Veronicaaaaa
Geplaatst 5 januari 20241 jr. Auteur Op 18-10-2023 om 15:45 zei Justin: Veronica gebruikte het jingletje 'Thuis op het werk en in de auto' ook op Radio 3: Op zaterdag gaan we dwars door de radioooooo (gesproken: keihard de lekkerste) Veronicaaaaa Sorry, late reactie maar gaaf! Heb je hier misschien een opname van? Kan het me bijna niet voorstellen en ben nu benieuwd geworden.
Geplaatst 1 februari 20241 jr. Op 18-10-2023 om 15:45 zei Justin: Veronica gebruikte het jingletje 'Thuis op het werk en in de auto' ook op Radio 3: Op zaterdag gaan we dwars door de radioooooo (gesproken: keihard de lekkerste) Veronicaaaaa Klopt. Veronica gebruikte die jingle vanaf 25 juni 1994 als uuropener. Oorspronkelijk kwam deze jingle uit een custom jinglepakket dat Top Format voor Radio Regenbogen in Duitsland heeft gemaakt. Dit pakket werd daarna in een demo als Rainbow Colours aangeboden. Boschtion FM heeft jaren later een paar jingles uit dat pakket laten inzingen. 1 februari 20241 jr. bewerkt door pvanklei
Geplaatst 2 februari 20241 jr. Auteur Inmiddels via PB ook een paar opnames ervan gekregen (waarvoor dank), hoogst bizar. Te meer ook omdat, eerlijk... Ik vind het eigenlijk helemaal niet lekker passen bij Veronica, en de zin 'Op zaterdag gaan we dwars door je radio' teveel lettergrepen voor de melodie is. Maar goed, dat is mijn mening ervan Op 1-2-2024 om 16:27 zei pvanklei: Klopt. Veronica gebruikte die jingle vanaf 25 juni 1994 als uuropener. Oorspronkelijk kwam deze jingle uit een custom jinglepakket dat Top Format voor Radio Regenbogen in Duitsland heeft gemaakt. Dit pakket werd daarna in een demo als Rainbow Colours aangeboden. Boschtion FM heeft jaren later een paar jingles uit dat pakket laten inzingen. Dit is de informatie die ik wilde weten, gaaf! Dank je
Geplaatst 2 februari 20241 jr. 3 uur geleden zei Samba-boy: Inmiddels via PB ook een paar opnames ervan gekregen (waarvoor dank), hoogst bizar. Te meer ook omdat, eerlijk... Ik vind het eigenlijk helemaal niet lekker passen bij Veronica, en de zin 'Op zaterdag gaan we dwars door je radio' teveel lettergrepen voor de melodie is. Maar goed, dat is mijn mening ervan Ik vond het wel een lekkere uuropener die past bij Veronica in die tijd. 1994-06-25 - VOO - R3 - Fragment begin Mega Top 50 met Gijs Staverman 2 februari 20241 jr. bewerkt door pvanklei
Geplaatst 2 februari 20241 jr. Op 1-2-2024 om 16:27 zei pvanklei: Oorspronkelijk kwam deze jingle uit een custom jinglepakket dat Top Format voor Radio Regenbogen in Duitsland heeft gemaakt. https://rowindreef.nl/wp-content/uploads/Radio-Regenbogen-cut-10.mp3
Geplaatst 26 juli 20241 jr. Op 2-2-2024 om 21:55 zei pvanklei: Ik vond het wel een lekkere uuropener die past bij Veronica in die tijd. 1994-06-25 - VOO - R3 - Fragment begin Mega Top 50 met Gijs Staverman Heb je toevallig deze Mega Top 50 nog? En wellicht compleet?
Geplaatst 15 januari15 jan Auteur Oh wow. Ik zocht even dit topic op in de hoop op dingen die ik het afgelopen jaar gemist had, en uiteindelijk eens wild gaan googelen en YouTuben. Misschien een enorme lekenvraag, maar is er hier wellicht iemand die het Top Format-pakket 'Rainbow Colours' in zijn of haar collectie heeft, of kan vertellen hoe er aan zulke pakketten te komen is? 😅 15 januari15 jan bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 17 januari17 jan Auteur Op 15-1-2025 om 18:37 zei Justin: https://web.templeoftune.com/Web_JI_Originals/AC_09_07.mp3 Groots! Is er ook een instrumental cut of ben ik dan te veeleisend? 🤭
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.