Posted May 31May 31 Popular Post Erres TR 4636 UHF - een unieke televisietoestel met middengolfontvangst en een Radio Veronica-toets. Dit is een advertentie uit het Algemeen Handelsblad van 14 oktober 1963.Zie ook: This is the hidden content, please Sign In or Sign Up This is the hidden content, please Sign In or Sign Up
May 31May 31 Je kon dus de radio niet zelf afstemmen blijkbaar. De 5 zenders waren door de fabriek gekozen . Aan de Veronica toets had je niets in het oosten en Limburg. Wel al in 63 UHF, Ned 2 begon dacht pas in 64.
May 31May 31 Volgens de beschrijving van deze TV met radio was het wel mogelijk om andere zenders op voorkeur te zetten, zie citaat ; ( bron v d Heem ) Ook kan men een voorkeur hebben voor andere zenders dan die volgens de standaarduitvoering. Met deze situatie is rekening gehouden door de afstemming zo in te richten dat men door een simpele ingreep in de ingebouwde trimmerseenheid aan de persoonlijke wensen kan voldoen.Het radio-ontvanggedeelte is opgebouwd uit 7 moderne transistors en 2 dioden. De voeding wordt verkregen uit vier 1,5 Volt staafbatterijen, die in een koker achter op het toestel zijn aangebracht en snel door iedereen te verwisselen zijn.Vr grJan
May 31May 31 Ik zag het.Het lijkt me toch geen praktische oplossing, Het zijn eigenlijk 2 aparte toestellen in 1.Het enige voordeel dat ik zie is dat je de TV antenne , eigenlijk lintkabel tussen antenne en TV, als radio antenne kan gebruiken.De radio loopt ook op batterijen.Zelf zou ik toch kiezen voor een aparte TV en draagbare radio. Die laatste kan je dan overal neerzetten waar je wil, en ook draaien voor goede ontvangst, ferrietantenne.Het is ook denk ik geen succes geworden, het was met dit model ook daarna afgelopen, ook andere fabrikanten deden het niet. Niet te verwarren met TV consoles waar een echt compleet radio gedeelte in zat, en delen van de schakeling geveeld werden met TV.Er zijn ook geen losse draagbare toestellen op de markt gekomen met de 5 vast ingestelde zenders. Wel had je luxe toestellen met voorkeur zenders zoals de Blaupunkt Riviera met 3 FM toetsen en de ITT International 104/5 met 1 voorkeurtoets voor de AM banden.
June 2Jun 2 Eigenlijk zitten we nu weer een beetje in dezelfde situatie. Via de kabel en digitale ontvangst kun je tegenwoordig met één kastje zowel radio als televisie ontvangen. Maar geen Veronica op de middengolf meer 😢 Edited June 2Jun 2 by SternRadio