July 5Jul 5 Op die lijst staan niet alleen Amerikaanse stations maar ook daarbuiten zoals die van de Antillen.Zo mag oo Aruba op 4 frequenties met 10 kW worden gezonden.Daarmee bereik je CuraƧao.Voor het eiland zelf is 1 kW voldoende, zoals gebeurde in de jaren 60, muv de religieuze zender met 10.
July 6Jul 6 Ruud,Als ik de link van Juul open, kan ik alleen USA staten selecteren, of "All States" (ook alleen USA).Waar zie jij Arubaanse stations?Rink
July 6Jul 6 Dat is een andere database, deze geeft inderdaad alleen maar de USA stations.Ik heb even geen link.
July 7Jul 7 En de link This is the hidden content, please Sign In or Sign Up De Aruba stations staan daar voor 5 kW, de Curacao stations voor 10 kW.Aruba = PJA 5, 6. 8 en 10, Op 1440, 960,1270 en 1320 Curacao PJC 2, 7 en 9 en PJL 3Op 860, 1010 en 1500 en 1100
July 7Jul 7 Beste Juul,Toen ik in Nederland kwam in 1968 was ik stom verbaasd dat er in Nederland maar 3 en een halve zender was, Veronica telde maar half mee want niet in het hele land te ontvangen en niet officieel, terwijl er op Aruba wel 4 zenders waren. Ook op CuraƧao 4 zenders, allemaal op AM, er was toen geen FM aldaar.Eilanden met resp 60.000 en ca 100.000 inwoners. In Nederland 12 miljoen.Bovendien waren de Antilliaanse zenders vrijwel allemaal commerciƫle muziek zenders, tot grote vreugde van de bevolking.Aruba is net zo groot als Tessel, CuraƧao wat groter.Voor Aruba was 1 kW voldoende, Kelkboom had een 1 kW RCA buizen zender.Op CuraƧao hadden de Hoyer zenders elk 3 kW, volgens het WRTH in 1988.De Curom gebruikte 10 kW op 860 kHz en was op alle 3 eilanden te ontvangen, dus ook op Bonaire.Geen van de zenders deed aan filtering, dus het hele audio spectrum werd gezonden, FM kwaliteit dus.Op Bonaire stond en staat de sterkste zender van het Koninkrijk, 500 kW toen, 400 nu.Op de eilanden staan nu minstens 20 FM zenders elk, per hoofd vd bevolking nog steeds veel meer dan in Nederland.Nederland was en is in mijn ogen Radio ontwikkeling s land.
July 8Jul 8 Op 7-7-2025 om 01:43 zei ruudam:En de link This is the hidden content, please Sign In or Sign Up De Aruba stations staan daar voor 5 kW, de Curacao stations voor 10 kW.Aruba = PJA 5, 6. 8 en 10,Op 1440, 960,1270 en 1320Curacao PJC 2, 7 en 9 en PJL 3Op 860, 1010 en 1500 en 1100Ik vind de Aruba stations alleen als ik zoek op PJA.Helaas ben ik niet bekend met de call letters van de Nederlandse Antillen.Als 2 meter zendamateur liggen deze een beetje buiten mijn bereik.(Hoewel PJA, PJB en PJC wel voor zichzelf spreken)Rink Edited July 8Jul 8 by Rink Hof
July 8Jul 8 Het zijn oude call signs. Ten tijde van de laatste verdeling in die ITU regio. Alles is nu anders omdat de Nederlandse Antillen als land niet meer bestaat. De eilanden zijn nu zelfstandige landen, Bonaire valt onder Nederland als BES.