Geplaatst 21 augustus21 aug Populair bericht Dit is opgenomen door Hans Hogendoorn op Compact Cassette.KLSC (AM Stereo) 19-08-1986 12:50-13:37 Tab Allen
Geplaatst 21 augustus21 aug Nog nooit AM stereo gehoord (behalve hier), maar wat klinkt dat goed! Ik ben er echt van onder de indruk.
Geplaatst 21 augustus21 aug Kijk tip, maar vooral luistertip....AM stereohttp://am-stereo.dharlos.de/2/The_AM_STEREO_MP3_Page.htmPaul de Haannb zelfs dat beetje onweergekraak is in stereo.....zo had ik dat nog nooit gehoord. 21 augustus21 aug bewerkt door Marinebroadcasters
Geplaatst 21 augustus21 aug Auteur Ja, ik vind ze ook veel beter klinken dan ik ze zelf ooit gehoord heb. Tijdens één van m'n "business trips" naar de VS had ik een huurauto met AM stereo. Dat klonk erg mooi, maar het audio frequentiebereik dat ik hoorde liep in 't hoog lang niet zo ver door. Dat zal midden jaren '90 geweest zijn.
Geplaatst 21 augustus21 aug Je kunt ook dichter bij huis blijven?En op 918 afstemmen om een in NRSC norm C-QUAM signaal te horen.Theo
Geplaatst 21 augustus21 aug Nou, helaas heb ik geen radiotoestel dat geschikt is voor AM stereo. Bijna geen enkele radio op het Europese continent schijnt daar geschikt voor te zijn. Jammer, want met dit soort stereogeluid schakel ik gelijk weer over naar de AM (leuker en gevarieerder aanbod en veel minder grijze eenheidsworst).Eigenlijk had ik mij AM-stereo veel krakkemikkiger voorgesteld, maar dit klinkt echt zoveel beter dat ik ooit had gedacht. Heel gek dat ook in de USA nu veel muziekzenders op AM zijn gestopt, ondanks hun fantastische stereomodulatie.Stel je toch eens voor dat alle radio's hier wel geschikt waren en Radio Monique destijds vanaf de Ross Revenge in stereo had uitgezonden. Of Laser...
Geplaatst 21 augustus21 aug Gelukkig zijn er nu web SDR ontvangers en daar kun je wel C-QUAM mee decoderen.Maar elke radio is te voorzien van een decoder chip zodat je radio weer goed bruikbaar is voor de middengolf.http://meduci.com/decoders.htmlEn de werking is subliem.Theo
Geplaatst 22 augustus22 aug Auteur Misschien ook wel leuk om te horen. In dit stukje hoor je Hans wat "over de band draaien" op z'n AM-Stereo ontvanger:AM Stereo ontvanger afstem geluiden
Geplaatst 23 augustus23 aug Op 21-8-2025 om 08:19 zei Ben:Dit is opgenomen door Hans Hogendoorn op Compact Cassette.KLSC (AM Stereo) 19-08-1986 12:50-13:37 Tab AllenOp 1090 in Denver, zender staat in Aurora, iets ten oosten van de stad.50 kW, nacht 0,5Slist soms een beetje.Is nu KMXA spaanstalige sportzender zo te zien(In 1968 was ik nog in Denver)
Geplaatst 23 augustus23 aug Vergeet niet dat er nog geen definitieve norm vastgelegd was hoe uit te zenden en hoe te ontvangen.Dat werd pas vast gesteld in de NRSC norm.De methode was in C-QUAM, maar pre en de emfase en hoe groot was niet helder.Ook de onder en boven frequentie werd pas met deze norm vast gesteld.Maar al met al kwam het veel te laat ook omdat naar typisch Amerikaans gebruik 2 bedrijven elkaar tot aan het bot bevochten via de rechter.Terwijl duidelijk was dat Kahn aan het kortste eind trok, en deze strijd heeft de industrie bang gemaakt.Want als je de verkeerde systeem omarmt heb je wel een radio maar geen zenders.Het leverde zoveel vertraging op in de VS dat toen de strijd beslecht was, het media landschap de keus had gemaakt om naar de FM te verhuizen.Einde middengolf.Theo
Geplaatst 23 augustus23 aug Ook met stereo AM verhuisden de muziek zenders massaal naar de FM. De AM zenders gingen over op Talk formats, sommige nog wel in AM stereo maar al snel zag men in dat dat geen zin had en ging de stereo uit. Overigens vonden deskundigen het Khan systeem met gesplitste zijband beter dan C Quam van Motorola met quadratuur modulatie.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.