Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

KLSC (AM Stereo) 20-08-1986 15:19-16:16 Jay Mack

Featured Replies

Geplaatst

Ik weet waar de grenzen zijn bij C-QUAM en bij het nummer van the Grassroots hoor je de Orban zich verslikken.

Nu is het de vraag of het door de ontvanger komt, of dat het bij de zender zit?

Het nummer er na, zit ook gehoormatig tegen de grands van vervorming aan.

In het begin had ik ook deze problemen, en ze waren eigen allemaal op de zender terug te voeren.

Erg leuk om dit zo te horen.

Theo

Geplaatst

De vervorming valt wel mee in dat nummer van de Grassroots (Midnight Confessions)

Het is dan ook dan ook extreem stereo met zang links en orgeltje rechts.

Eigenlijk niet mooi, en duidelijk stereo gemaakt van een 2 spoor opname bedoeld voor mono.

In dat geval moet je de stereo breedte verkleinen, met pan pots, ik liet dat ook doen op regionale zenders bij Beatles plaatjes. De technici begrepen waarom.

Dus eigenlijk ligt het probleem niet zo bij C-Quam.

Geplaatst

Ik heb het nummer van de Grassroots gedownload van Youtube en wat denk je , hardstikke Mono.

De zender heeft een foute stereo versie gepakt want ja, als je in Stereo uitzendt dan MOET het ook Stereo zijn, ook al is het niet om aan te horen.Dat noem ik Stereo terreur.

Geplaatst
  • Auteur
8 uur geleden zei ruudam:

Ik heb het nummer van de Grassroots gedownload van Youtube en wat denk je , hardstikke Mono.

De zender heeft een foute stereo versie gepakt want ja, als je in Stereo uitzendt dan MOET het ook Stereo zijn, ook al is het niet om aan te horen.Dat noem ik Stereo terreur.

Ik heb de versie van een officieel uitgebrachte CD en die is stereo. En op youtube staan ook stereo versies, deze bijvoorbeeld:

Geplaatst

Het nummer is uit 1967, toen waren er nog geen CD''s.

De oorspronkelijke singel was vrijwel zeker in mono en daar is later met de 2 spoor opname zgn stereo van gemaakt.

Dit gebeurde heel veel in die tijd oa met Beatles hits. It

Geplaatst
  • Auteur
13 minuten geleden zei ruudam:

Het nummer is uit 1967, toen waren er nog geen CD''s.

😭 Neem wat peper, dit is flauw 😂 .

Vinyl werd toen soms zowel in mono als stereo uitgebracht. Ik heb tijdens al m'n businesstrips naar de VS daar heel veel voorbeelden van gezien (en ook gekocht).

Geplaatst

Mijn punt is dat het geen echte stereo opname s waren maar 2 spoor. Dat is ook duidelijk te horen in dit nummer.

Zo wordt stereo al heel lang niet meer gemaakt.

Geplaatst
  • Auteur

Ik vraag me toch werkelijk af hoe jij weet hoe ze dit indertijd precies opgenomen hebben in de studio. Kun je dat verder toelichten?

De single is uitgebracht in juni 1968 op ABC Dunhill en dit lees ik over ABC/Dunhill. 16 track recording maar ook mono mixes (van die 16 tracks):

ABC/Dunhill used various recording methods across its history, with a strong emphasis on mono mixes for their 1960s and 70s hits, often mixed and mastered to cut through AM radio. The label eventually upgraded its studios, including the ABC Recording Studios, to 24-track capabilities with quadraphonic equipment in the 1970s, providing greater flexibility for its artists and production. 

Key Recording Characteristics 

• Mono Mixes:

Many of the major hits released by ABC/Dunhill in the 1960s and 70s were originally mixed in mono, a characteristic emphasized in their compilations to capture the original sound of the era.

• AM Radio Optimization:

The mono mixes were often specifically engineered to sound punchy and clear on the AM radio of the time, which was a dominant format.

Studio and Technology Upgrades 

• Early 16-Track:

The original ABC Recording Studio (Studio A) featured 16-track recording technology.

• Later 24-Track and Quadraphonic:

By the 1970s, new facilities were built, including studios B and C, which were equipped with 24-track recorders and designed for quadraphonic sound.

• Disk-Cutting:

The studios also included a Neumann SAL 79 disk-cutting system, which was a part of their integrated production capabilities.

Evolution of Recording 

• The shift from 16-track to 24-track and the inclusion of quadraphonic technology reflected the changing landscape of music production in the late 1960s and early 1970s, offering more sophisticated options for artists and producers.

bewerkt door Ben

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.