Geplaatst 2 uur geleden2 u. Ik ben op zoek naar wat meer info over de Radiorebus bij de zeezender, dus voor 31-08-1974. Zelf ken ik het als onderdeel bij de Top 40 op Hilversum 3. In welke programma's was dit item te horen? Ik heb van Juul begrepen de Lex Harding show en in Fietsen rond de tafel. Wie kan er meer over vertellen?
Geplaatst 1 uur geleden1 u. Dit is een klein fragmentje uit 1973 Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren
Geplaatst 1 uur geleden1 u. Dit zegt AI:De exacte startdatum van de allereerste Radiorebus op de radio is niet tot op de dag nauwkeurig gedocumenteerd, maar het spel is begonnen in de vroege jaren 70, toen Radio Veronica nog als zeezender vanaf de Noordzee uitzond. De Radiorebus is begonnen in het programma van Lex Harding en verhuisde later naar het zondagmiddagprogramma Fietsen rond de tafel.In de Lex Harding Show introduceerde Lex Harding de Radiorebus begin jaren 70. Als herkenningstune voor het spelletje gebruikte hij het nummer Lover van Buddy Merrill.Fietsen rond de tafel: In de latere zeezenderjaren (tot de sluiting in augustus 1974) was de Radiorebus een vast onderdeel van deze zondagmiddagshow. Dit programma was uniek omdat het deels live vanaf het zendschip de Norderney werd uitgezonden. Luisteraars stemden hier speciaal op af voor de voetbaluitslagen, de Toto én de letters van de rebus.De belangrijkste ijkpunten uit de geschiedenis van het spelletje op een rij:De Zeezenderperiode (Vroege jaren 70): Het spel werd door dj Lex Harding geïntroduceerd. Documenten en historische archieven (zoals Stichting Norderney) laten zien dat Francis Bouwman in elk geval in 1972 al de letters insprak voor de Radiorebus.De Hilversum 3-periode (1976): Nadat de zeezender in 1974 moest stoppen, keerde Veronica eind 1975 terug binnen het publieke omroepbestel. Vanaf maart 1976 werd de Radiorebus wekelijks in ere hersteld tijdens de Top 40 op Hilversum 3. De 200ste uitzending: In juni 1979 werd al de 200ste Radiorebus op de publieke radio gevierd.
Geplaatst 45 minuten geleden45 min. Auteur 28 minuten geleden zei Hans Hendriks:De Hilversum 3-periode (1976): Nadat de zeezender in 1974 moest stoppen, keerde Veronica eind 1975 terug binnen het publieke omroepbestel. Vanaf maart 1976 werd de Radiorebus wekelijks in ere hersteld tijdens de Top 40 op Hilversum 3.De 200ste uitzending: In juni 1979 werd al de 200ste Radiorebus op de publieke radio gevierd.Maart 1976.... nee dus. Dit is een voorbeeld waarom ik liever vertrouw op echte bronnen. Uit de uitzending van 02-01-1976, Veronica op 3:De 1e letter: The Beatles - All You Need Is Love, eerste letter van de titel.De 2e letter: Eerste letter van het alfabet.De 3e letter: Queen - Bohemian Rhapsody, laatste letter van deze groep.De 4e letter: Eerste letter van het kleinste land van de Benelux.De 5e letter: Reinhard Mey - Als de dag van toen, eerste letter van de titel.De 6e letter: The Moody Blues - Nights in White Satin, eerste letter van de titel.De 7e letter: Dave - Dansez maintenant, eerste letter van de titel.Maar voor de zeezender periode is het wel een mooie start om verder uit te zoeken. Dank je Hans.
Geplaatst 40 minuten geleden40 min. In mijn Veronica tijd was dit de tune. Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren En dit schreef ik er over op onze website, verhaal 1972. Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 26 minuten geleden26 min. bewerkt door Juul
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.