Eigenaar Hans Keers had het schip goedkoop gekocht. Het was een gesaneerd sportvisserijschip.
http://www.scheveningen-haven.nl/info/schepen/index.php?nummer=159&lijst=100&af=SCH
Hans kocht het aan om er goederen mee te vervoeren vanuit de Rotterdamse haven naar welke bestemming dan ook. Het schip zal ongetwijfeld ergens in het scheepskadaster geregistreerd hebben gestaan.
Toen Delmare zijn openstaande schuld betaalde en met hem overeen kwam om zijn schip 'tijdelijk' te gebruiken, werd afgesproken om 'voorzichtig' te werk te gaan. Onderdeel daarvan was het maskeren van de naam van zijn schip.
Het was bedoeling om 'tijdelijk' van zijn schip uit te zenden, om daarmee in de zomer voldoende te verdienen voor de aanschaf van een beter schip, dat de winter zou kunnen doorstaan. Hans zou dan zijn schip weer terugkrijgen en kunnen gaan doen wat hij aanvankelijk van plan was. Goederen vervoeren.
Zover is het nooit gekomen. Hij is naïef geweest. Hans had beter moeten weten, maar gedane zaken nemen geen keer. Gerard van Dam was natuurlijk een charismatische prater en Hans was niet de eerste die zwichtte voor zijn 'babbel'.
In de vluchthaven van Zijpe(bij Bruinisse) werd het schip omgebouwd tot 'zendschip' en op de foto is de naam Martina dan nog te zien op de brug.
http://www.scez.nl/uploads/pdf/Rapport Havens en ligplaatsen in de Zeeuwse Delta.pdf
Eenmaal op zee is de naam verdwenen en zelfs op de kont en steven is de naam verdwenen.(zie foto's)
Dat er af en toe over Aegir 2 werd gesproken, zelfs in de programma's, had maar één doel. Voorkomen dat bekend zou worden welk schip er precies op zee lag en kon worden achterhaald wie de eigenaar was.
Salut
Leendert