Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 04-07-23 in Blogartikelen tonen

  1. Voor vele mensen betekenen de maanden juli en augustus dat het tijd is om te genieten van vakantie, rust te nemen, proberen optimaal te genieten, eindelijk het museum te bezoeken dat al jaren op de wenslijst staat, familieleden en vrienden – die ver weg wonen – te ontmoeten en eindelijk iets te doen aan die stapel boeken waar in andere maanden weinig tot geen tijd voor is. Doordat ik zelf alleen televisie kijk voor een dagelijkse Journaal uitzending blijft er het hele jaar door veel tijd over om te publiceren over tal van onderwerpen waarmee ik in de afgelopen 6 decennia mee in aanmerking ben gekomen. Het betekent ook dat ikzelf met mijn lieve Jana even een tweetal maanden gas terug neem om in september 2023 weer terug te komen met veel nieuwe, maar tevens oude, herinneringen. Allen een mooie zomer gewenst, maar eerst neem ik je nog even mee naar het jaar 1971. Het was het jaar dat ik voor het eerst sinds de kleuterschool even geen onderwijs volgde. In 1970 sloot ik, naast het gegeven dat ik als assistent bedrijfsarchivaris werkzaam was bij het EGD, het voormalige Provinciale Elektriciteitsbedrijf voor Groningen en Drenthe, mijn opleidingen af bij het NIDER aan de Burgermeester van Karnebeeklaan in het statige deel van ’s Grave Hage en wel vlak bij het Vredespaleis. Afsluiting van de opleiding betekende na vier jaren en drie richtingen dat ik mij Bibliothecaris A, Bedrijfsarchivaris en Historische Documentalist mocht noemen. En juist in die laatste categorie vond ik enorm veel vreugde waardoor de mogelijkheden van die opleiding mij de kans gaven in mijn vrije tijd mij diep te gaan interesseren in een stuk cultuurhistorie, dat voornamelijk ging over de ontwikkelingen van de radio industrie, met een grote stempel gericht op het effect van de zeezenders. En waar waren de bronnen om de historie te bewerken? Soms was het moeilijker herinneringen naar boven te halen dan andere keren. Ook is er in mijn archief van het ene jaar meer aan algemene berichtgeving bewaard gebleven dan in een ander jaar, terwijl over een ander jaar veel meer over zijn doelgebied, de media, terug is te vinden. Maar natuurlijk zijn er de hulptroepen die via gesprekken het een en ander los maken, waardoor ook automatisch weer andere onderwerpen naar boven komen, die te behandelen zijn. Het jaar 1971 begon al direct zeer triest toen over de hele wereld gewag werd gemaakt van een ongeluk die de geschiedenis zou ingaan als de Ibrox Ramp, genoemd naar het voetbalstadion in de Schotse hoofdstad Glasgow, waar op 2 januari 1971 liefst 66 mensen om het leven kwamen. Jaarlijks vond daar onder meer de derby plaats tussen de stadsrivalen Glasgow Rangers en Celtic FC. Eerst genoemde club had in Ibrox Stadium haar onderkomen. De voornoemde wedstrijd liep niet zoals de thuisclub had gewenst. Wel had men lang de tegenstander op de nul kunnen houden. Toen in de blessure tijd van tweede helft aartsrivaal Celtic scoorde, had reeds een groot aantal supporters van Glasgow besloten het stadion te verlaten. Horende dat er alsnog een goal was gescoord besloot men massaal naar de tribunes terug te keren. Een lange trapleuning begaf het onder de enorme druk waardoor massaal het publiek in paniek raakte, met alle gevolgen van dien. Door de panieksituatie braken vervolgens dranghekken en afscheidingshekken af als waren het luciferstokjes. Naast de 66 doden waren er ook nog eens meer dan 200 gewonden te tellen. De meeste gestorven mensen kwamen om door verstikking en meer dan de helft van de omgekomenen was jonger dan 18 jaar. De wedstrijd tussen beide ploegen uit de Schotse hoofdstad stond altijd in de boeken als het hoogtepunt maar verdween vervolgens in de geschiedenisboeken als het absolute dieptepunt uit de Schotse voetbalgeschiedenis. Als ik verder aan 1971 denk is er een aantal zaken dat meteen naar boven kwam en wel de verjaardag, op 15 mei, van mijn oudste zus Rika, en een voetbalherinnering. Die 15de mei ging ik ’s avonds niet al te laat van de verjaardag weg om na half 11 te kunnen luisteren naar één van mijn favoriete radioprogramma’s van destijds, ‘Goal’ van de KRO. Onder meer met Felix Meurders en de veel te vroeg overleden Theo Koomen. Die betreffende uitzending zal ik nooit meer vergeten daar het Felix Meurders was die via dit sportprogramma wist te melden dat het radioschip van Radio Noordzee in brand stond, klaarblijkelijk met als oorzaak ‘een bom geworpen in de machinekamer’. Nooit eerder werden de twee aanwezige taperecorders in mijn slaapkamer aan de Goudlaan 613 in Groningen, waar we sinds een jaar woonachtig waren, geactiveerd en van een schone band voorzien om toch maar alle nieuwsgaring en eventuele live uitzending vanaf de MEBO II, het zendschip van Radio Noordzee, te kunnen vastleggen. De uitkomst van deze brand en de gevolgen daarna zijn alom bekend. En dan waren er toen ook al de nodige bladen die wekelijks met korte berichtje de nodige gossip onder hun lezers verspreidden. Het blad ‘Veronica 192’ had daarvoor een speciale rubriek ingericht onder de noemer ‘Hé PSSST’ en het was Paul Saint die een aantal van deze nieuwtjes wekelijks deelde. Een willekeurige keuze uit 1971 brengt ons terug in de tijd naar onder meer de Memisa Actie, waarbij geld werd ingezameld voor kinderen in hongerend Afrika. Op samenzwerende toon meldde Saint: ‘Willem Duys, die zo zijn best heeft gedaan tijdens de Memisa-actie voor al die lieve kleine Memisa kindertjes, is van de actie beslist niet armer geworden. Willem zou, volgens vrienden van hem, voor zijn medewerking maar liefst 10.000 gulden hebben ontvangen. Zou daar nu wel iets van in het fonds voor de kindertjes terecht zijn gekomen?’ Waarschijnlijk verdiende Peter Saint met zijn rubriek een mini procentje van het voornoemde bedrag. Maar hij heette dan ook geen Willem Duys, die tijdens de actie liefst 9 miljoen gulden binnenhaalde voor Memisa. In die tijd was hij ook al bekend, Marco Bakker. Absolute topzanger in zijn genre en in 1971 werd hij uitgenodigd om in Ierland de hoofdrol te spelen in de opera ‘De Parelvissers’ en men was uitbundig over zijn optreden. Het zou hem veel applaus en ook de uitnodiging om terug te komen naar Ierland, opleveren. Wie kent nog de televisieserie ‘Please Sir’? We zaten gekluisterd aan de buis in de tijd. In 1971 werd bekend gemaakt dat een vierde jaargang zou worden opgenomen waarin de complete crew van de Fenn Street School op de proppen zou komen. We kennen de namen nog wel, onder meer Miss Ewel en mr. Potter. Alleen de leerlingen in het vierde deel waren onbekend voor de kijkers, maar daadwerkelijk nog erger van slechte aard als in de eerdere drie series. Een andere bekende naam uit die tijd was Patrick Magnee. Minder bekend de naam van het toneelstuk, waarmee hij in Londen in 1971 op de planken stond: ‘Faithful in my Fashion’. Patrick Magnee? Juist we hebben het over Mr. Steed van de Avengers. Zo maar wat korte herinneringen. Ik wens iedereen een mooie zomer en tot in september. Hans Knot, 1 juli 2023
  2. Niet iedereen heeft het geluk om op te groeien zonder zorgen. Daarom zal De Warmste Week dit jaar vlammen voor een veilige plek voor ieder kind en elke jongere. VRT-ambassadeurs Danira Boukhriss Terkessidis (VRT 1), Eva De Roo (Studio Brussel), Sander Gillis (MNM) en Sarah Mouhamou (Ketnet) roepen heel Vlaanderen op om projecten in te dienen rond dit thema. De geselecteerde projecten steunen kan vanaf dit najaar. Opgroeien zonder zorgen Het schooljaar loopt op zijn einde en voor veel kinderen en jongeren staat een lange zomervakantie te wachten. Het ideale moment om eens lekker te ontspannen, maar niet iedereen heeft dat geluk. Zo groeit naar schatting 1 op 10 minderjarigen op in een onveilige situatie. 1 op 3 kreeg al te maken met een vorm van cyberpesten en zelfs bijna 3 op 4 heeft bij het sporten al eens grensoverschrijdend gedrag ervaren. Dat is veel, heel veel en daar wil De Warmste Week verandering in brengen. Vier VRT-gezichten roepen heel Vlaanderen op om vanaf vandaag projecten in te dienen rond opgroeien zonder zorgen. Danira Boukhriss Terkessidis (VRT 1), Eva De Roo (Studio Brussel), Sander Gillis (MNM) en Sarah Mouhamou (Ketnet) bundelen de krachten om iedereen warm te maken voor het thema. Eva De Roo, ambassadeur: "We zijn allemaal kind geweest. Knutselen, ravotten, puberen: iedereen verdient een warme jeugd en alle kansen om zich te ontplooien. Helaas hebben veel kinderen en jongeren die kansen niet. Daarom wil ik samen met Danira, Sander en Sarah aan heel Vlaanderen vragen om in actie te komen voor De Warmste Week. Samen gaan we weer acties organiseren, vlammetjes kopen, koekjes bakken en platen aanvragen voor het goede doel!" Bestaande of nieuwe verenigingen kunnen vanaf vandaag een project indienen bij het DWW-fonds van de Koning Boudewijnstichting. Via dit fonds zal De Warmste Week concrete projecten selecteren en ondersteunen. De projecten kunnen zich op 4 domeinen situeren: thuis, onderwijs, vrije tijd en online. De selectie van De Warmste Week-projecten gebeurt door een onafhankelijke jury. Bruno Vanobbergen, waarnemend administrateur-generaal van het Vlaams Agentschap Opgroeien en voormalig kinderrechtencommissaris, benadrukt het maatschappelijk belang van opgroeien zonder zorgen. Bruno Vanobbergen: "Nogal wat kinderen en jongeren geven vandaag het signaal dat ze onvoldoende veilig opgroeien. Onveilige thuissituaties, stress op school, geen recht op vrije tijd en de invloed van sociale media maken hen vaak heel kwetsbaar. Ik ben daarom bijzonder blij dat De Warmste Week voor dit thema heeft gekozen. Zo kunnen we samen een verschil maken voor de kinderen en jongeren van nu, maar tegelijk ook voor de toekomst." Projecten indienen kan vanaf vandaag tot donderdag 31 augustus. Meer info over welke projecten geselecteerd kunnen worden voor De Warmste Week is te vinden op dewarmsteweek.be. Met de warme steun van KBC Net als de vorige jaren engageert KBC zich als exclusieve hoofdpartner om De Warmste Week te ondersteunen en mee verder uit te bouwen. David Moucheron, CEO KBC België: "Als bank-verzekeraar van hier zetten we ons elke dag in om een positieve impact te hebben op mens, maatschappij en milieu. In het geval van De Warmste Week nemen we dat heel letterlijk. Samen met alle KBC'ers gaan we dit jaar vlammen om onze jongeren de toekomst te geven die ze verdienen. Want enkel als kinderen opgroeien zonder zorgen kunnen ze zichzelf zijn, dromen over hun toekomst en hun plannen realiseren." De Warmste Week vindt dit jaar plaats van maandag 18 tot en met zondag 24 december en is te volgen op VRT 1, Studio Brussel, MNM, Ketnet en VRT MAX. De uitvalsbasis wordt dit jaar Brugge. Meer informatie over De Warmste Week 2023 is te vinden op dewarmsteweek.be. Afbeelding: Eva De Roo, Sarah Mouhamou, Sander Gillis en Danira Boukhriss Terkessidis (foto VRT)
  3. Joe brengt deze zomer een spectaculaire attractie naar Middelkerke, want van vrijdag 30 juni tot zondag 6 augustus draait het grootste reuzenrad ooit aan de Belgische kust op het Arthur De Greefplein. Met een hoogte van maar liefst 44 meter en 36 muzikale cabines biedt dit rad een adembenemend uitzicht op zee aan de ene kant en op het schilderachtige binnenland aan de andere kant. Bovendien zorgt Joe voor de perfecte sfeer met live radio-uitzendingen op de zeedijk, elke vrijdag, zaterdag en zondag van 12:00 tot 22:00 uur. Tijdens de zomerse dagen aan de voet van het reuzenrad zorgen de Joe-dj's voor de ultieme feeststemming met de beste muziek. Het reuzenrad wordt nog specialer doordat elke cabine een Joe-artiest heeft waarvan je de grootste hits kunt beluisteren. Of je nu fan bent van Clouseau, Tina Turner, Adele, The Starlings, ABBA of Ed Sheeran, je kunt genieten van hun muziek terwijl je hoog boven de kust zweeft. Maar dat is niet alles! Op zaterdagavonden van 20:00 tot 22:00 uur kunnen bezoekers helemaal losgaan op de dj-sets van Joe, met onder andere Sven Ornelis en Bart-Jan Depraetere. De zomerse beats zullen iedereen in beweging krijgen. Daarnaast staat er een gevarieerd programma vol activiteiten gepland voor de weekenden, en heeft Joe gedurende de hele zomer nog vele verrassingen in petto voor haar luisteraars. Je maakt zelfs kans op de betoverende Joe Sunset Apero's, die wekelijks kunnen worden gewonnen. Het reuzenrad is te bewonderen op het Arthur De Greefplein in Middelkerke van 30 juni tot 3 september. De Joe-dj's zullen er live radio-uitzendingen verzorgen op vrijdag, zaterdag en zondag, van 30 juni tot 6 augustus, tussen 12:00 en 22:00 uur. Meer informatie over het Joe Reuzenrad is te vinden op joe.be. Afbeelding: Het reuzenrad in Middelkerke (foto Yves Engels/Joe)
  4. Joe zet het beste luistercijfer neer sinds de lancering van de zender in 2009. Met 12,2% marktaandeel bij het brede publiek (12+) weet Joe een steeds groter publiek aan zich te binden. Dat blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers die vandaag werden bekendgemaakt voor de periode van 1 januari tot en met 30 april 2023. Vooral binnen de leeftijdsgroep van 35-54-jarigen haalt Joe uitstekende resultaten, met een marktaandeel van 16,1%. Intussen blijft Qmusic stevig op koers. Met een marktaandeel van 23% is de zender marktleider bij de doelgroep van 18 tot 44-jarigen. Qmusic bevestigt ook bij het brede publiek (12+) zijn plaats als de tweede grootste radiozender van Vlaanderen met 12,8% marktaandeel. Digitale rockzender Willy heeft dan weer een vaste plaats veroverd in het hart van menig muziekliefhebber. Met een marktaandeel van 3,6% bij 18 tot 54-jarige luisteraars kon de radiozender de forse groei die het mocht optekenen in de vorige CIM-meting stevig vasthouden. Bij het brede publiek (12+) bevestigt Willy zijn positie als grootste digital only zender in Vlaanderen. Bovendien kon ook de digitale themazender Willy Class X rekenen op een indrukwekkende start. Op een half jaar tijd kon de zender meteen 0,5% marktaandeel opbouwen (18-54 jarigen). Samen zijn beide zenders goed voor een marktaandeel van niet minder dan 4,1% in de doelgroep 18-54 jarigen. Robin Vissenaekens, channel manager Joe: “Joe heeft inmiddels een immense en enthousiaste fanbase verworven. Daar zijn we heel trots op. Heel het Joe-team zet zich elke dag in om meer Vlamingen te bereiken. Met Joe staan we heel dicht bij onze luisteraars, de actieve 40'ers en 50'ers en dat harde werk wordt beloond. Ook deze zomer maakt Joe in Middelkerke live radio met de voeten in het zand.” Michael Dujardin, channel manager Qmusic: “Qmusic is met voorsprong marktleider op de 18-44 jarigen, en ons hele team is hier uiteraard erg blij mee. Gedurende de afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om elke dag opnieuw honderdduizenden mensen aan ons merk te binden. Denk maar aan de spectaculaire Qube met Maneskin, de gekte rond Het Verboden Woord en recent nog de waanzinnige 10,5 miljoen telefoontjes voor Elke Beller Wint Een Zwembad. We kijken nu vol spanning uit naar De Foute Party volgende week, waarvan alle 18.000 tickets al twee maanden uitverkocht zijn! En uiteraard ook naar de opening van het Q-Beach House in Oostende op 1 juli.” Charlotte Ghekiere, channel manager Willy: “De spectaculaire groei die we zagen in de vorige meting vasthouden, was een hele uitdaging. Maar nu doen we met de komst van de extra DAB+ zender Willy Class X erbij zelfs nog beter! Met een fantastisch en gepassioneerd team werken we elke dag hard om liefhebbers van rock in al zijn vormen samen te brengen en de levenslust die uit die muziek voortkomt aan te moedigen. Dat doen we deze zomer zelfs 6 weken live, niet aan de kust, maar vanop het zomerterras van M in Leuven. Het leven rockt niet altijd, maar vandaag zeker en vast wel!”
  5. Met nieuwe programma's als De jaren nul, een nieuw dagelijks muziekprogramma Radar en een sterke ochtendshow met Fien en Thibault neemt Studio Brussel opnieuw zijn rol op als dé muziekzender van Vlaanderen. De zender haalt een marktaandeel van 8,2%. Dat is een groei van 1,4 %-punt op een jaar tijd. Ook de nieuwe digitale zender De Tijdloze groeit door en komt nu uit op 1,1% marktaandeel. Dat blijkt vandaag uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). In de periode gemeten tussen januari en april 2023 luisterden elke dag bijna 2,6 miljoen Vlamingen naar een van de VRT-radiozenders. Dat is vergelijkbaar met een jaar geleden. Radio2 blijft afgetekend de grootste radiozender van Vlaanderen, met dagelijks meer dan 1,1 miljoen luisteraars, goed voor een marktaandeel van bijna 25%. Radio 1 haalt 7,8% marktaandeel, MNM klopt af op 6,4% marktaandeel. Klara blijft stabiel op 2,3% marktaandeel. Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio: "Mooie resultaten voor Studio Brussel! Intussen is de echte festivalzomer begonnen en zet de zender zijn bijna 450.000 dagelijkse luisteraars op de eerste rij om die samen te beleven. Radio2 verliest marktaandeel. In een vernieuwingsoperatie is dat niet geheel onverwacht. We weten dat onze luisteraars wat tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe programma's. We zien ook al positieve groei, zoals een grotere digitale impact en meer en jongere online luisteraars 's ochtends. Én we hebben mooie vooruitzichten met een nieuwe editie van Zomerhit en 6 weken lang Radio2 aan zee in Blankenberge." Het medium radio beweegt in een rijker en diverser landschap, waarin vooral de digitale initiatieven groei ervaren. Opvallend daarbij is de verschuiving van lineair naar on demand luisteren, wat buiten de CIM-cijfers valt. Ook VRT volgt die evolutie. Met podcasts zoals Bless the mess (MNM) en WinWin (Radio2) zetten de VRT-radiomerken met hun basiswaarden (zoals jonge communities, consumenten) actief in op die shift naar on demand. Het digitaal luisteraanbod op VRT MAX blijft dan ook groeien. Zo verdubbelde het aantal podcaststarts van VRT-podcasts de eerste 4 maanden van het jaar (januari - april 2023) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
  6. Vanaf september is Heleen Debruyne bij Klara de nieuwe vragensteller van dienst op zondagochtend. Een uur lang, tussen 10:00 en 11:00 uur, onderzoekt ze het wereldbeeld van haar gasten. Open blik op de wereld We kijken allemaal op een bepaalde manier naar de wereld. Heleen Debruyne wil uitzoeken hoe het wereldbeeld van haar gasten zich gevormd heeft. Waar komen hun vooroordelen, fascinaties en morele opvattingen vandaan? Zijn die tot stand gekomen door een ervaring uit hun jeugd of iets dat ze gezien, gehoord of gelezen hebben? En hoe zijn die doorheen hun leven veranderd? Heleen praat met een breed scala aan gasten met verschillende overtuigingen. De titel van het programma kom je eind augustus te weten. Heleen Debruyne: “Het is nogal wat, om in de voetsporen van een radiomonument als Pat te mogen treden. Ik hoop dat ik erin zal slagen een even nieuwsgierige, open interviewer te worden.” Pat Donnez: “Heleen heeft van harte mijn zegen. Ze heeft alles in huis om mij snel te doen vergeten.” Stage bij Klara Heleen Debruyne (1988) studeerde geschiedenis en journalistiek. Ze deed haar stage bij Klara en is daar nooit meer weggegaan. Ze werkte er als redacteur, reportagemaker en recensent. Nu presenteert Heleen er onder andere het cultuurprogramma Pompidou, afwisselend met Chantal Pattyn. Daarnaast is ze ook auteur. Haar debuutroman ‘De plantrekkers’ verscheen in 2016, in 2021 was er ‘De huisvriend’. Heleen schrijft ook voor verschillende kranten en tijdschriften. Samen met Anaïs van Ertvelde onderzoekt ze in de podcast Vuile Lakens hét onderwerp waarover je in keurig gezelschap amper durft te praten: seks en lichaam. De twee maakten er ook een boek over. Bedankt Pat Donnez! Tijdens het laatste weekend van juni zwaait Klara Pat Donnez uit. De radioheld is, op vraag van de luisteraars, zelf te gast in de laatste uitzending van Berg en dal op zondag 25 juni. Heleen zal hem liefdevol op de rooster leggen. Daags voordien, op zaterdag 24 juni, is Pat te gast in De liefhebber. Katelijne Boon duikt in zijn muzikale verleden en platenkast. De muzieksmaak van Pat is erg ruim en vertelt ongetwijfeld heel veel over de man. Nieuw praatprogramma met Heleen Debruyne: vanaf 3 september 2023, elke zondag, van 10:00 tot 11:00 uur op Klara en VRT MAX. De liefhebber met Pat Donnez als gast: zaterdag 24 juni 2023, van 10:00 tot 12:00 uur op Klara en VRT MAX. Berg en dal, met Pat Donnez als gast: zondag 25 juni 2023, van 10:00 tot 11:00 uur op Klara en VRT MAX. Afbeelding: Heleen Debruyne (foto Kaat Pype/VRT)
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.