Tweede Kamer wijst veiling frequenties commerciële radiostations af
Een grote meerderheid in de Tweede Kamer is tegen het plan van minister Kamp om de radiofrequenties voor commerciële radiostations in 2017 opnieuw te veilen. Zij willen de oude vergunningen verlengen. Zij vinden dat een nieuwe veiling verdere digitalisering van de radio in de weg staat.
Tweede Kamerlid Bart de Liefde (VVD), partijgenoot van minister Kamp: “Als de veiling doorgaat, sparen radiobedrijven hun geld op voor een bieding in plaats van investeringen te doen”
Minister Kamp erkent dat de commerciële zenders op de goede weg zijn, maar acht een verlenging onwenselijk. Volgens hem hebben nieuwkomers dan te lang geen kans gehad om toe treden tot de markt. “Een veiling schudt de boel op en zorgt dat iedereen weer tien jaar verder kan voor een prijs die hij zelf bepaalt”, aldus de minister. Bovendien kunnen de vergunningen volgens hem niet worden verlengen omdat de wet een veiling voorschrijft.
In 2003 zijn de negen landelijke radio frequentiepakketten voor het laatst geveild. In 2009 heeft het ministerie van Economische Zaken die verdeling verlengd met de verplichting voor de radiostations om te digitaliseren met internetradio en de invoering van het digitale DAB+ netwerk.
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.