Jump to content

The Netherlands

  • entries
    4,063
  • comments
    760
  • views
    129,941

Contributors to this blog

Radio luistercijfers maart-april 2017


de redactie

956 views

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode maart-april 2017 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.109 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 41 minuten per dag.

 

Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

5923d9cc5e8af_Radioluistercijfersmaart-april2017.png.ca8a25a7e29354538a0a52905eb81957.png

 

Website: nationaalluisteronderzoek.nl

8 Comments


Recommended Comments

Sky Radio: marktleiderschap bij vrouwen laat een stijging zien van 18%
Het marktaandeel van Sky Radio onder vrouwen is in de meetperiode maart-april’17 gestegen naar 13,2%. Het non-stop radiostation scoorde vorig jaar nog 11,2% in dezelfde meetperiode, waarmee de zender een stijging laat zien van 18% in één jaar tijd. Het bereik steeg naar 1.931.000 unieke vrouwelijke luisteraars per week, ten opzichte van 1.861.000 in dezelfde meetperiode vorig jaar. Sky Radio is daarmee voor de vijfde meetperiode op rij markt- en bereiksleider onder vrouwen. Dit blijkt uit de meest recente cijfers die NLO/GfK vanmorgen publiceerde.


Acties en programmering
Sky Radio stond in maart in het teken van de ‘Leef een Jaar Gratis’-actie, waar luisteraars kans maakten op één jaar gratis leven. De winnaar gaat een jaar lang kosteloos door het leven. Sky Radio en VBO Makelaar vergoeden de huur of hypotheek, boodschappen, kleding, benzine en zelfs een vakantie.


April was bij Sky Radio de ‘Superstar Maand’. Vier weken lang maakten luisteraars kans op tickets voor concerten van de grootste artiesten van dit moment: Ed Sheeran, Shawn Mendes, Coldplay en Adele. Iedere week stond één van deze wereldberoemde Superstars centraal en maakten luisteraars kans op exclusieve trips naar de concerten in Mexico-Stad, Londen en Parijs.

Edited by de redactie
Link to comment

SLAM!: Luistercijfers blijven stijgen
Het gaat goed met SLAM! Het marktaandeel van SLAM! bij luisteraars tussen 20 en 49 jaar is de afgelopen maand met 15% gestegen van 2,7% naar 3,1%. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek maart-april 2017.


Algemeen Directeur Carlo de Boer van SLAM!: "Dit is het hoogste marktaandeel 20-49 van SLAM! in de afgelopen 6 jaar. Dat gaat dus lekker. De luisteraar hoort bij SLAM! een onderscheidende muziekmix en unieke programma’s zoals de Mix Marathon op vrijdag en Bij Igmar in de avond. Het is mooi om te zien dat de luistercijfers van SLAM! in deze volle radiomarkt zo stijgen."

Link to comment

Radio Oost: Nieuw beleid werpt vruchten af

Het vernieuwde beleid van Radio Oost heeft ertoe geleid dat Radio Oost in de periode maart/april de marktleiderspositie in Overijssel weer overgenomen heeft van NPO Radio 2. Een betere balans tussen gesproken woord, een wat aangepaste muziekkeuze en enkele programmatische wijziging hebben hun vruchten afgeworpen.

 

Directeur Marcel Oude Wesselink is verheugd over de resultaten. “We zien een gestage groei van ons marktaandeel. Dat zette eind vorig jaar in nadat we op werkdagen waren gestart met een nieuw lunchprogramma. Sinds januari hebben we de regiobulletins verschoven naar het halve uur en de reclameblokken ingekort. Verder pakt de keus voor wat meer hedendaagse muziek en ook wat meer dialectnummers goed uit.” 

Link to comment

Talpa Radio: versterkt marktleiderschap


Het portfolio van Talpa Radio - met de zenders 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica - groeit in marktaandeel in de doelgroep 15-59 jaar naar 39,9% (NLO/GfK, mrt-apr'17). Dit is het hoogst gezamenlijke aandeel dat de stations ooit behaalden in deze doelgroep. In de doelgroep 20-49 jaar haalt Talpa Radio een identiek hoog marktaandeel.
 

Met het samengaan van 538Groep en Sky Radio Group in 2016 zijn de profielen van de vier individuele stations aangescherpt. Zo houdt Talpa Radio beter rekening met een grotere groep luisteraars. Talpa Radio staat wekelijks in contact met meer dan 7 miljoen luisteraars en wil het leven verrijken met de magie van onze sound. 538 versterkt haar nummer 1 positie onder zowel 15-34 jarigen (van 18,1% naar 20,1%) als 20-49 jarigen (van 17,0% naar 18,1%). Sky Radio groeit in één jaar tijd van 13,1% naar 15,4% in de doelgroep Vrouw 20-49 jaar. Tevens is Sky Radio markt- en bereiksleider onder vrouwen. Ook Radio 10 groeit in haar kerndoelgroep van 7,4% naar 7,8% in 30-59 jaar. Radio Veronica scoort 6,5% in de doelgroep Man 25-54 jaar. Deze daling is een (ingecalculeerd) gevolg van de gekozen lange termijn veranderingen in de DJ- en muziek programmering.
 

Menno Koningsberger, algemeen directeur: “Talpa Radio versterkt haar leidende positie door zowel het creëren van aanwas onder jongeren alsook in te spelen op de veroudering onder de bevolking (de doelgroep 15-59 jaar). De stations 538, Radio 10 en Sky Radio groeien in de door hen beoogde doelgroepen. We vertrouwen dat ook Radio Veronica de juiste koers te pakken heeft en zal groeien in de beoogde doelgroep met het pop- en rockhits muziekformat”.

Link to comment

Grappig om te zien hoe de persberichtenschrijvers van de verschillende radiostations elke twee maanden hun best doen om die schommelende cijfers zoveel mogelijk in hun eigen voordeel uit te leggen. Dat zal deels bedoeld zijn voor potentiele adverteerders, maar doorzichtig is het wel.

  • Like 2
Link to comment
21 uur geleden zei Vincent:

 

Waarom ? . Het voegt niets meer toe aan het radioland . Luister alleen de uren van Michiel Feenstra nog . Maar das persoonlijk. 

Het voegt niets meer toe aan het radioland . Luister alleen de uren van Michiel Feenstra nog . Maar das persoonlijk. 

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.