Recensie: Prachtig boek over geschiedenis files en de radio

hans knot

1998 weergaven

Recentelijk zat ik in de avonduren, het dient zo rond 7 uur te zijn geweest, in de auto en werd mij, via de verkeersinformatie op Sky Radio, verteld dat er nog 25 files waren te melden met in totaal een behoorlijk aantal kilometers dat ver boven de 200 uit ging. We reden op een industrieterrein aan de rand van de stad Groningen, waar het verkeer ook regelmatig vast zit als gevolg van het totaal ombouwen van de ringwegen die de meest noordelijke stad van Nederland dient te bevrijden van een groot aantal stoplichten en bovendien een verdere doorstroming van het verkeer, zonder al te veel filevorming, dient te bevorderen.

In gedachten zat ik opeens in de jaren zestig van de vorige eeuw, ja meer dan een halve eeuw geleden. We spraken nog deels over Rijkswegen en autowegen want snelwegen was hier en daar slechts een nieuw goedje te noemen. Maar ook toen was er al sprake van filevorming want de foto’s die destijds in de kranten en tijdschriften verschenen, voorstellend de volle rijkswegen, staan me nog goed bij.

En de geschiedenis van de files gaat nog veel verder. Recentelijk is er een handig boekwerkje verschenen van de hand van Rob Wilson, die ons vorig jaar met de de roman ‘De mediamaker’ verraste. Wilson, gelouterd als televisie- en radioman, heeft dus duidelijk ook iets van de files via radio in de loop der decennia meegekregen en neemt ons in zijn nieuw boek: ‘De geschiedenis van de file….maar wordt de file ooit geschiedenis?’ mee naar tal van historische feiten.

Direct schudt hij de lezer wakker wanneer hij meldt dat voordat maar een ‘voiture’ op de weg was er in het verre Amerika al vaak sprake was van filevorming middels de meer dan 100.000 trekpaarden, die werden ingezet om de bevolking van New York te bevoorraden. Zo maar een van de vele weetjes die er voorbij komen. Weet je bijvoorbeeld dat de eerste verkeersopstopping, zoals een file ook wel werd genoemd, ontstond in Nederland in het jaar 1955 bij het verkeersplein Oudenrijn in Utrecht en dat de eerste radiostudio voor het brengen van informatie over het weer en later de verkeersfiles in 1964 bij de ANWB al werd ingericht?

De ouderen onder de lezer herinneren zich natuurlijk het regelmatig schakelen naar de politieverkeerscentrale in Driebergen, van waaruit deskundigen ons via de publieke radio informeerden over de situatie op de wegen. Wilson besteedt een apart hoofdstuk aan het ontstaan van de autosnelwegen en vertelt waarom de eerste geregistreerde file ooit is ontstaan. Natuurlijk komen de speciale Porches als ook de Cesna’s voorbij in het verhaal, om een indruk te kunnen krijgen over de situatie op Rijkswegen.

Via vraaggesprekken met ondermeer Rob van Rees – wie herkent de naam niet – wordt dieper ingegaan op de verkeersinformatie die er via de omroepen werd gebracht en hoe er door sommige omroepmedewerkers werd gesjoemeld met te brengen informatie. De nodige grappen en grollen worden niet overgeslagen terwijl er in het boek ook ruimte is voor de verkeersdeskundigen inzake fileproblematiek.

Wie herinnert zich nog de tijd van de vele telefoonnummers waar achter een bepaalde service zat? Zo kon je een nummer draaien waar je voor 50 cent steeds op de hoogte werd gehouden van alle beschikbare verkeersinformatie. Het boek: ‘De geschiedenis van de file….maar wordt de file ooit geschiedenis?’ zit vol met leuke wetenswaardigheden en is dermate goed samengesteld dat het heel moeilijk is het snel even weg te leggen. Zondermeer een pakkend verhaal voorzien van talloze nuttige en leuke illustraties. Ook wordt de lezer geattendeerd op handige internetsites en historisch beeldmateriaal, terwijl de geschiedenis van het rekeningrijden ook voorbij komt.

Zeker dient ook te worden vermeld dat Wilson nog eens terug haalt dat er ooit een ‘Grote Anti-File Boek’ door ontevreden Nederlanders werd samengesteld en aangeboden aan de toenmalige minister voor Verkeer en Waterstaat, Neelie Smit-Kroes. Prachtige voorbeelden uit dat boek nam de auteur mee in zijn publicatie. Ook het hoofstuk over het eventueel geschiedenis worden van de file is zondermeer de moeite van het lezen waard.

Ik raad je aan het snel aan te schaffen en minder ergernis te krijgen als je weer eens in de vele kilometers file staat.

file.jpg.27e9643948dae357959dab5812142fbe.jpgWilson, Rob

De geschiedenis van de file….maar wordt de file ooit geschiedenis?