Boekrecensie: De Mediamaker

de redactie

1532 weergaven

Ik diende even flink over een streep te worden getrokken om andermaal een boek te gaan recenseren dat te maken heeft met het door vele leeftijdsgenoten geliefde zeezender verleden. Vorig jaar was daar plotseling, nadat het in 2008 al was aangekondigd: ‘De Veronica Tapes: meer dan de waarheid’, een boek geschreven door oud Veronica medewerker Will Luikinga, dat volgens hem volgens de waarheid was geschreven. De vuiligheid en vunzigheid dropen eraf en halverwege het boek heb ik het in de prullenmand gegooid omdat ik niet langer de tijd wenste te besteden aan het lezen van een dergelijk boek, die volgens mij alleen tot doel kan hebben gehad enkele voormalige collega’s even flink te schoffelen.

En ik was niet de enige die teleurgesteld was in de toen kersverse auteur van een boek, die in vervlogen tijden best aardige stukjes ons had toevertrouwd in het al weer 45 jaar geleden voor het eerst uitgegeven ‘192’, de voorganger van het huidige Veronicablad.

Dat andere, nieuwe boek waar ik op doel is deze maand uitgekomen met als titel: ‘De mediamaker’, een roman geschreven door Rob Wilson. Ten tijde van der invoering van de anti-zeezenderwet was de auteur net 18 jaar en bekeek hij alle gebeurtenissen destijds rond stations als Radio Veronica en Radio Noordzee (RNI) van de zijkant, hoewel hij graag een loopbaan via de zeezenders had gemaakt. Die loopbaan liep echter via de omroepen in Hilversum bij RTV Utrecht waar hij ondermeer Marc van Amstel regelmatig tegenkwam en nog meer verhalen hoorde over wat er zoal rond de zeezenders gebeurde dan hij elders al aan verhalen had opgedaan. Inspiratie dus genoeg voor het schrijven van een uitstekend boek.

In ‘de mediamaker’ zijn ondermeer hoofdrollen weggelegd voor advocaat Pieter van Geel en Monique Kleijn directrice van Radio Poseidon. De laatste wordt in gevangenschap wegens een aanslag op het gebouw van concurrent Radio 186 – het hoofdkantoor in Noorwegen werd flink beschadigd – geïnformeerd door Van Geel over eventuele hiaten in de anti-zeezenderwet en beiden gaan onder voorwaarden met elkaar in zee om de Nederlandse staat aan te pakken in een fantastisch heerlijk geschreven verhaal waarin allerlei andere personen ook de revue passeren. Let wel het verhaal in de roman begint in januari 1974.

Men besluit te kijken of er een rechtszaak tegen de Nederlandse staat kan worden aangespannen wegens hiaten in de wetgeving. Poseidon was ver voor het Verdrag van Straatsburg begonnen met haar uitzendingen en dit station verbieden zou een inbreuk op de vrije meningsuiting betekenen. Voor diegene die deze tijden van weleer hebben gevolgd zal het boek een feest van herkenning zijn waarbij heerlijk gespeeld is met namen van oud medewerkers en andere betrokkenen. Wees eerlijk is minister Splinter te vergelijken met minister Harry van Doorn en wat te denken van Jimmy Elder die eenzelfde rol speelt in het boek als Rob Out destijds, daarbij buitenechtelijke verhoudingen niet te vergeten.

Maar ook advocaat Pieter en directrice Monique overschrijden grenzen tijdens een detentievrij weekend van haar. Geadviseerd en besloten wordt de banden met Radio 186 (was het niet de 186 meter waar RNI voor het eerst haar programma’s vanaf verzorgde?) aangetrokken en wordt een gezamenlijke actie in augustus 1974 op touw gezet onder het motto: ‘Augustus een maand lang hart voor Nederland’. Jimmy Elder heeft ondertussen andere problemen als een eerste aanvraag voor officiële zendtijd binnen het publieke bestel wordt verworpen.

Het totale team van Radio Poseidon wordt op de hoogte gesteld over de loophole in de wetgeving en over het besluit na de officiële datum van indiensttreding van de anti-zeezenderwet toch door te gaan met uitzendingen via een heerlijke constructie.

Wat erna de 31ste augustus gebeurt – en dat is heel veel en afwijkend wat destijds met Radio Veronica en RNI is gedaan – kunt u achterhalen door snel naar de boekhandel te gaan of op andere wijze dit prachtig smeuïg geschreven boek ‘De Mediamaker’ aan te schaffen, een must om te lezen en een prachtige aanvulling voor de collectie boeken over de zeezenderperiode.

595a836474cd2_Demediamaker.thumb.jpg.39b2ad82aa862cf949abbda65869d775.jpgTitel: De Mediamaker
Auteur: Wilson, Rob
Uitgeverij: Uitgeverij B for Books, Maartensdijk