Boekrecensie: Ondersteboven

de redactie

2091 weergaven

Met vreugde kijk ik uit naar de nieuwe NTR/VPRO-geschiedenisserie die zal gaan over de roerige jaren zestig. Ik ben de bezitter van een groot aantal boeken dat betrekking heeft op de rijke geschiedenis van de jaren zestig van de vorige eeuw, waarbij deze boeken altijd weer een bron vormen voor mijn deel betreffende de geschiedschrijving van dit decennium; zo belangrijk voor de toenmalige jeugd, vaak ook deels de babyboomers genoemd.

Velen van deze groep zijn alleen maar aan het vooruitkijken geweest en hebben die roerige tijd achter zich gelaten. Het waren de jaren waarin eigenlijk, en dat geeft de titel van het boek aan, het leventje van de toenmalige jeugd geheel ondersteboven kwam te staan. De wereld brak voor ze open, er was financieel gezien veel meer mogelijk, men verzette zich tegen de overheid, de ouders, de kerk, de publieke omroepen en vertoonde tevens grensoverschrijdend gedrag.

Het rijke geïllustreerde boekwerk, dat prachtig is uitgegeven en goed in de hand ligt, zou juist op de leestafel van elke voormalige jongere uit de jaren zestig dienen te liggen om vooral vaak te worden opgepakt om door te bladeren, te lezen, te kijken en de hersenen aan het werk te zetten om de eigen herinneringen, die al zo vele jaren zijn weggestopt, naar voren te laten komen voor herbeleving.

Zelf heb ik wel eens de neiging tegen de kinderen te zeggen een lijstje te maken van zaken die tijdens hun jonge leven zoal zijn veranderd, maar als we het over de veranderingen hebben dan is het vooral in de jaren zestig raak geweest. De wereld kwam geheel op de kop te staan, er was veel meer te beleven, de inkomens stegen snel, nieuwe producten kwamen op de markt, de huisdeur kon gemakkelijker worden geopend om een brede blik in het leven te nemen, maar er was ook veel onrust en opstand. Allemaal facetten die bij die jaren zestig thuis hoorden en dan heb ik slechts een aantal voorbeelden genoemd.

Maar ook voor de ouders van deze babyboomers werd de wereld wijder en kreeg men meer mogelijkheden tot ontwikkeling. De samenstellers van ‘Ondersteboven’ hebben een zo aantrekkelijk boek gemaakt dat het heel moeilijk maakt deze op de leestafel te laten liggen. Mijn eerste impressie, nadat ik het recensie-exemplaar had ontvangen was: ‘Wauw, men heeft ondermeer duidelijk inspiratie opgedaan bij diverse uitgaven uit de jaren zestig, waaronder Hitweek’. Het is sprankelend en zoals men al stelt is het een boek om terug te rijden, voor terug te zweven, terug te wippen, waarbij tal van mensen aan het woord komt om hun beleven van de jaren zestig in tal van thema’s te vertellen.

Of het nu een spannende toekomst voor de huisvrouw was, een opstandige priester, een overvloed aan ‘schijven’, de hippies, de studentprotesten, buitenshuis werken, de overdaad aan sigarettenreclames, het aanbod aan tijdschriften, de groenbeleving, de haardracht, de auto’s van die tijd, kamperen, radio- en televisiebeleving; het komt er allemaal in voor. Mijn advies is snel naar de ouderwetse boekwinkel te gaan en daar het boek te gaan kopen, immers ook dat is een beleving op zichzelf.

Naast de uitgave van dit mooie boek: ’Ondersteboven’ is er dus de televisieserie die op 19 maart van start gaat en een samenwerking is tussen NRT en de VPRO. Kees van Kooten is de beschouwer in de serie en heeft ook een prachtig voorwoord in het boek geschreven. Op acht achtereenvolgende zaterdagen wordt het programma uitgezonden om 20:30 uur op de NPO 2.

595a92d0e3d9e_OnderstebovenJouwNederlandindejaren60.jpg.45fb17291b214849e94728fb90095838.jpgTitel: Ondersteboven
Subtitel: Jouw Nederland in de jaren 60
Auteur: Petra Broers, Rebecca Wilson en Suzanne Hertogs