Spring naar bijdragen

Auteurs van dit blog

Radiopresentator Pieter van der Wielen en bierbrouwer Gijs Troost winnen Grote Geschiedenisquiz 2018

de redactie

276 weergaven

De 17e editie van De Grote Geschiedenisquiz van de NTR is gewonnen door het duo Pieter van der Wielen en Gijs Troost. De vier teams bestonden uit een bekende Nederlander met een grote kennis van geschiedenis en één winnaar van de voorronde van Historisch Nieuwsblad, NRC Handelsblad en Andere Tijden. Andere deelnemers aan de voorronde speelden mee in het publiek.
 

Een middeleeuws kasteel dat in de 19e eeuw werd opgeknapt en waar je met de tram kon komen… Even aarzelen radiopresentator Pieter van der Wielen en bierbrouwer Gijs Troost om daarna bijna verbaasd ‘Muiderslot’ te antwoorden. Zo winnen zij met nipt verschil de bloedstollende finale op de binnenplaats van het slot. In deze aflevering van De Grote Geschiedenisquiz is de opnamelocatie meer dan mooi decor: het is vertrekpunt van alle rondes, die vervolgens uitwaaieren door de wereldgeschiedenis.


Muiderkring
Er zijn vragenstellers te gast die de teams over het slot bevragen. Wat er mis is met het schilderij van de Muiderkring waarop Hooft, Vondel, Cats en Roemer Visscher zijn afgebeeld, wil oud-Journaallezeres Noraly Beyer weten (ze hadden nooit zo bij elkaar kunnen staan). En plukkend aan een dode gans vraagt culinair recensent Joël Broekaert zich af hoe men in de Gouden Eeuw reigers ving (door ze uit bomen te schudden).


Kleermaker Gümüs
De vier teams met Ferry Mingelen, Pieter van der Wielen, Jeltje van Nieuwenhoven en Jean-Marc van Tol gaan aanvankelijk gelijk op. In de tweede ronde komt oud-parlementair verslaggever Mingelen niet op de naam van de kleermaker die in 1997 terug moest naar Turkije: Zekeriya Gümüs. En na de vierde ronde is duidelijk dat ook het team van tekenaar Jean-Marc van Tol de finale niet haalt.


Bloedstollende finale
Na rondes in de Ridderzaal, de keuken en op de weergang is het tijd voor de finale, waarin deelnemers protestliederen moeten herkennen, sombere uitspraken over Europa moeten dateren en kastelen moeten identificeren. De 18-jarige student geschiedenis Titus Stam kan vertrouwen op partner Jeltje van Nieuwenhoven om te antwoorden wat een beller hoorde als hij 003 draaide. Maar dit dreamteam legt het uiteindelijk toch af tegen radiopresentator Pieter en voormalig geschiedenisleraar Gijs. Zij winnen een historische reis naar keus van Historizon.


Opgedragen aan Joost Karhof
Herman van der Zandt en Nienke de la Rive Box zijn de nieuwe presentatoren van De Grote Geschiedenisquiz. Aan het begin stonden zij stil bij het plotselinge overlijden, eind december 2017, van Joost Karhof, die het programma negen keer presenteerde.


Foto: Winnaars Grote Geschiedenisquiz 2018 (NTR - Lilian van Rooij)



2 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

003, het eerst waar ik aan denk is de tijd, maar dat weet ik niet zeker meer. Weet iemand het nog?

Deel deze opmerking


Link naar opmerking

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Blog reacties

    • Ter aanvulling op bovenstaand artikel zijn dit de streams van de themakanalen van JOE:   Joe 70s               http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/JOEfm_be_70s_128.mp3 Joe 80s               http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/JOEfm_be_80s_128.mp3 Joe Top 2000      http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/JOEfm_be_t2000_128.mp3            Gr,  Melle      
    • Nog altijd wordt er  dus over de Borkum Riff gesproken, maar het schip heeft haar naam gewijzigd  in  'Veronica'. Ik snap de volharding niet om het anders te noemen. Op de website soundscapes van Hans Knot vond ik meer informatie over de  reden voor vervanging van het zendschip. Ik heb de oorspronkelijke naamgeving Borkum Riff aangepast in Veronica.    ...In 1964  werd besloten  de ' Veronica'  te vervangen door de "Norderney". Op het eerste gezicht leek dit besluit ietwat vreemd, aangezien de 'Veronica' altijd was beschreven als een enorm sterk en solide schip, terwijl de "Norderney" bijvoorbeeld helemaal geen motor had. Bull Verweij zei hierover in een interview met Hans Knot en Jelle Boonstra:   Een motor had de "Borkum Riff" ook niet. Het schip had een stoommachine en die is er uitgehaald. Achteraf doodzonde want het was een prachtmachine, een juweel. Toen we uit Duitsland weggingen zijn we nog wel met de stoommachine uitgevaren en moesten dus voor vertrek ook nog kolen bunkeren.   Bovendien moest de 'Veronica' vervangen worden. Er waren plannen voor een sterkere zender en op de "Norderney" was er meer ruimte voor een zenderkamer en zo meer. De "Norderney" werd dus aangeschaft want ook de jaren gingen tellen voor de 'Veronica'.   Het schip was gebouwd in 1911 en begon toch diverse gebreken en gaten te krijgen. Bovendien werd er nooit een haven aangedaan. Voordat we destijds Emden verlieten werden er op de huid allemaal voorzorgsmaatregelen aangebracht om doorroesten te voorkomen. Er was namelijk nogal behoorlijk veel koper op het schip en in combinatie met ijzer kon dit veel problemen opleveren. De zinkplakken die waren aangebracht, waren na een paar jaar gewoon door invloed van het energieveld van de zender al helemaal weg.   We hebben toen eerst overwogen om de "'Veronica' naar een dok te laten slepen, maar dit kostte zoveel zenddagen dat we besloten een nieuw schip aan te schaffen. We zijn zelfs nog in onderhandeling geweest met Verolme om een drijvend dok op de Noordzee neer te leggen om daar de 'Veronica' in te laten herstellen...   http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME06/Borkum_riff.shtml   Mijn conclusie is dat met name de aanwezigheid van veel koper en natuurlijk ook de zender voor een versnelling van de corrosie hebben gezorgd. Zoutwatergehalte ,zuurstof, stroomsnelheid zijn andere variabelen die een rol hebben gespeeld. Normaal gesproken verdwijnt er ongeveer 0.15 mm ijzer door corrosie. Dit proces wordt  verdrievoudigd door de andere genoemde factoren en dan verdwijnt er bijna een halve millimeter staalplaat per jaar.     Salut Leendert
    • En hier is dan de brief van Paul Acket waar Hans over schrijft, "en die kwam in 2005 in ons bezit". Deze kwam uit het archief van oom Bull. Als Hans 'em gewoon had neer gezet hier had ie niet alles over hoeven typen........hi   https://pixeldra.in/u/1sDphF             Inderdaad, want na 18 april had het geen zin meer.
    • De spotjes, ter ondersteuning van de demonstratie, werden niet vele malen per dag wekenlang massaal op de 538 meter gedraaid, maar één week op de 259 meter, destijds in gebruik door Radio Veronica.
  • Doneer

    Ondersteun Radiotrefpunt en Radio Erfgoed.

    Wij waarderen elke donatie!

    Donate Sidebar by DevFuse
×

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.