Spring naar bijdragen

Jingle-expert Bart van Gogh: ‘Radio overleeft komst podcasts en playlists, media kunnen elkaar versterken’


de redactie

1120 weergaven

Het einde van de radio is in het verleden al meerdere malen voorspeld. Bart van Gogh werkt veertig jaar in het radio-vak, onder meer als jingle-maker en stem van Sky Radio. Hij voorziet dat radio ook de komst van Spotify en podcasts overleeft, net zoals het de komst van TV overleefde. Radiozenders zouden zelfs nog meer kunnen samenwerken met podcasts en playlists, zodat beide kanalen van elkaars kwaliteiten profiteren.
 

In het recent verschenen boek Bart! De Van Gogh van de jingles (geschreven door journalist Jelle Boonstra) spreekt Van Gogh zich uit over het verleden en de toekomst van radio. Het boek vertelt niet alleen over het leven van Bart van Gogh, maar ook over de ontwikkeling van de piratenzenders, commerciële radio, jingles en digitale kanalen. In dit boek blikt Van Gogh terug en vooruit. Van Gogh begon veertig jaar geleden als radiomaker en groeide uit tot één van de meest bekende producers van jingles. Hij maakte onder meer jingles voor NOS Tour de France, TROS, Radio 2, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica.
 

Samenwerking radio en podcasts
Het einde van de radio is al vaker aangekondigd, stelt Van Gogh. “We herinneren ons het nummer Video Killed the Radio Star nog wel. Net zoals er videotheken en tv-zenders bestonden, kunnen podcasts, playlists en radiozenders ook naast elkaar bestaan. Maar ik denk dat deze partijen wel met elkaar kunnen samenwerken, wat bij radio en tv nooit echt gelukt is. Tv-kijkers keken zapten uiteindelijk niet vaak naar kletsende radio-hosts.”
 

Radio en podcasts kunnen elkaar versterken, stelt Van Gogh. “Radio is altijd al een medium geweest waar mensen nieuwe muziek ontdekten. Waarom zou je er niet ook nieuwe podcasts kunnen ontdekken? Laten we het beste van beide werelden combineren. De radio zou een lineaire etalage kunnen worden voor podcasts en playlists. Podcasts hebben vaak een specifiek- of niche-publiek en daardoor vallen er gerichte advertenties voor te maken, wat voor adverteerders interessant is.”
 

Ruud de Wild en Rauw
Dat het anders kan, bewijst Ruud de Wild. In zijn podcast 30 MINUTEN RAUW stelt hij 30 minuten lang vragen aan een bijzonder persoon. Het resultaat van dit vraaggesprek hoort de luisteraar in de podcast. De podcast wordt gepromoot in het radioprogramma van De Wild op Radio 2, door er fragmenten uit te laten horen. Ook BNR is een voorloper op het gebied van podcasts.


Van Gogh: “Ruud de Wild heeft jarenlange radio-ervaring. Dat hij ook inzet op podcasts, stemt me hoopvol. Ik denk dat radiozenders op deze manier toekomstbestendig kunnen worden en blijven. Ook dit mediakanaal zal een digitale transformatie moeten doormaken.”
 

Bij het boek Bart! De Van Gogh van de jingles hoort een (gratis) online magazine, met verdiepende audio- en video-content. Dit zogenoemde Bart van Gogh Magazine is gemaakt door journalist Benno Roozen.

 

Bestellen kan op https://topformat.vrijeboeken.com/cart 

 

Afbeelding: Bart van Gogh

1 Opmerking


Aanbevolen antwoorden

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.