Spring naar bijdragen

Radio luistercijfers augustus-september 2021: Qmusic voor het eerst marktleider in Nederland


de redactie

1221 weergaven

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode augustus-september 2021 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.337 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 22 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 22 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 6 minuten (vorige periode: 4 uur en 7 minuten). 

 

  • Stijgers: 100% NL, E-power Radio, NPO 3 FM, NPO Radio 5, Qmusic, Radio 10, 
  • Dalers: BNR Nieuwsradio, Kink, NPO Radio 1, NPO Radio 2, ORN Radio, Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica
  • Gelijk: ClassicNL, NPO Radio 4, SLAM!, Sublime FM

 

1216583685_DeepinSchermafdruk_Gebiedselecteren_20211019080200.thumb.png.3d8d54aaca494b92c18a2d3d9fd42e28.png

    

Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).


Website: www.nationaalluisteronderzoek.nl

  • Treurig 1

1 Opmerking


Aanbevolen antwoorden

Reacties

 

Qmusic (09:15)

De vlag uit bij Qmusic: grootste zender van Nederland


Na vijftien keer marktleiderschap in de doelgroep 20-49 jaar heeft Qmusic een nieuwe, belangrijke mijlpaal bereikt. De zender mag zich namelijk de grootste zender van Nederland noemen. Dit laten de nieuwste luistercijfers zien.


Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: "Wat een mijlpaal. Deze maand rijgen we de records aaneen. De Top 40, Het Geluid, het Foute Uur, een ijzersterke ochtend- en middagshow, grote talenten en ervaren dj's, het zijn allemaal ingrediënten voor een zender die zich met recht de grootste van het land mag noemen. Ik ben heel trots dat we dit met onze top-dj's en alle mensen achter de schermen voor elkaar hebben weten te boksen."


Waar Qmusic de afgelopen tijd enkel nog voorgegaan werd door NPO Radio 2, zijn de rollen in de nieuwste luistercijfermeting omgedraaid. Qmusic scoort een marktaandeel van 11,9% en bestijgt hiermee de troon als grootste zender van Nederland.


In de doelgroep 20-49 jaar weet Qmusic flink boven de andere zenders uit te stijgen met een marktaandeel van maar liefst 20,7%. Dit is het hoogste marktaandeel ooit voor de zender en betekent een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.


Vorig jaar werd er een gelijkstand bereikt en rook Qmusic dus al eerder aan de eerste positie, toen gedeeld met NPO Radio 2. Q had toen wel een hoger weekbereik. Dit is voor het eerst dat Q alleen bovenaan staat.

 

100% NL (09:18)

Luistercijfers 100% NL fors hoger dan vorig jaar


Het gaat goed met 100% NL! De radiozender stijgt met bijna 20% bij luisteraars in de doelgroep 20-49. Het radiostation ziet haar marktaandeel groeien van 3,1% in augustus-september 2020 naar 3,7% in augustus-september 2021. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK. Het is acht jaar geleden dat 100% NL in deze meting zo'n hoog marktaandeel scoorde.


Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: "In september speelden we bij 100% NL De Uithaal. Luisteraars probeerden massaal te raden welke BN'er de bekende Nederpop-uithaal zong. Dit smaakt naar meer. Inmiddels geven we in het kader van Halloween iedere dag griezelige Disneyland Paris arrangementen weg en bereiden we ons voor op een mooie Sinterklaasactie."

Link naar opmerking
Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.