Spring naar bijdragen

Recordinvestering in Audioreclame in 2023, Stijging van 7,2% naar 242 Miljoen Euro


de redactie

270 weergaven

Vandaag publiceert Audify het Audiojaarrapport 2023. De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Audify publiceert vandaag de audiojaarcijfers waaronder de netto radioreclame-omzet van 2023.


Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 wordt verwacht dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.


De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5%.


Branches en adverteerders
‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.


Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.


Liedewij Hentenaar (directeur Audify): “Deze cijfers tonen onmiskenbaar aan dat audioreclame een steeds grotere rol speelt in de mediastrategie van bedrijven. Niet verwonderlijk want Nederlanders nemen steeds meer informatie en entertainment via alle vormen van audio tot zich. Waarbij radioreclame wekelijks bijna 85% van de Nederlanders bereikt. Met de granulaire meting van het nieuwe NMO Luisteronderzoek in 2023 en de wekelijkse luistercijferpublicatie is dat heel goed te volgen, ook hoe Nederlanders luisteren. Dus is het is niet meer dan logisch dat de audio-investeringen meer in lijn komen met de mediaconsumptie ervan.”


Over Audify
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.

bewerkt door de redactie
tekst aangepast.

0 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.