Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Nieuwe meetmethodes leiden tot hogere luistercijfers in de VS en Canada

(0 recensies)

In de Verenigde Staten en Canada is sinds januari 2025 de manier van meten van radioluistercijfers in zogeheten PPM-markten aangepast. De eerste meetresultaten tonen een duidelijke stijging in het aantal geregistreerde luisteraars. Ook in Nederland is recent een soortgelijke aanpassing doorgevoerd, gericht op het meenemen van kortere luistersessies in de officiële rapportage.

De PPM-techniek (Portable People Meter) registreert automatisch welke radiozenders of andere audiobronnen mensen beluisteren, via herkenning van audiosignalen. Tot voor kort moest iemand minstens vijf minuten onafgebroken naar een zender luisteren om als luisteraar van een kwartiersegment te worden meegeteld. Sinds de aanpassing geldt drie minuten luisteren al als voldoende om te tellen als luisteraar voor een volledig kwartier.

Deze wijziging heeft geleid tot een gemiddelde stijging van 15 procent in de Amerikaanse radioluistercijfers. Nieuwsformats zoals ‘All News’ zagen een stijging van maar liefst 41 procent. In steden als Phoenix, Arizona, liep het totaal op met 28 procent. In Canada werd een stijging van 18 procent in de cumulatieve luisteraars (Cume) gemeten.

De wijziging heeft ook gevolgen voor hoe reclamebereik wordt geïnterpreteerd. Zo wordt een luisteraar die na drie minuten afhaakt aan het begin van een acht minuten durende reclameblok, toch meegeteld als luisteraar van het hele kwartier. Dit leidt tot mogelijk vertekende cijfers over werkelijke reclamedekking.

Internationale vergelijking

De wijziging in de VS en Canada wijkt af van de norm in andere landen. In het Verenigd Koninkrijk wordt door RAJAR nog steeds een grens van vijf minuten gehanteerd om een luisteraar voor een volledig kwartiersegment te tellen. In Australië ligt deze drempel zelfs op acht minuten.

Nederland heeft in april 2025 eveneens de regels aangepast. Sinds week 15 telt het Nationaal Media Onderzoek (NMO) nu ook luistersessies van één of twee minuten mee in de rapportage, mits die worden gemeten via encodingtechnologie. Eerder telden alleen sessies van drie minuten of langer mee. Dankzij de brede inzet van encoding, die betrouwbaar korte luistermomenten kan detecteren, kunnen nu ook deze kortere interacties worden meegenomen in de officiële cijfers. Dit leidt tot een toename in het weekbereik, terwijl de gemiddelde luistertijd beperkt verandert.

Door de internationale verschillen in meetdrempels is onderlinge vergelijking van luistercijfers steeds complexer geworden. Tegelijk benadrukt de wereldwijde trend de behoefte aan fijnmaziger en realistischer inzicht in luistergedrag.

Afbeelding: foto Fernando González/Pixabay

2 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Will Stevens

Leden

Geplaatst

De NMO wordt mede gefinancierd door de publieke en commerciële omroepen. En die omroepen hebben er natuurlijk ook belang bij dat die luistercijfers worden opgekrikt.

Geplaatst

''Deze wijziging heeft geleid tot een gemiddelde stijging van 15 procent in de Amerikaanse radioluistercijfers. Nieuwsformats zoals ‘All News’ zagen een stijging van maar liefst 41 procent.''

---Veel luisteraars zijn 'volledig' op de hoogte na drie minuten het 'belangrijkste' nieuws te hebben gehoord en haken dan af.---

'' Zo wordt een luisteraar die na drie minuten afhaakt aan het begin van een acht minuten durende reclameblok, toch meegeteld als luisteraar van het hele kwartier.

---En wie heeft daar (mogelijk) voordeel van de radiostations/adverteerders, het is toch duidelijk je zelf voor de gek houden?---

''Dit leidt tot mogelijk vertekende cijfers over werkelijke reclamedekking.''

---Niet mogelijk(e) maar gewoon echt vertekende cijfers.---

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.