Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Qmusic heeft ook in mei 2025 zijn positie als marktleider in de doelgroep 20-49 jaar weten te behouden. Volgens de cijfers van het NMO Luisteronderzoek behaalde de zender een marktaandeel van 21,4%. Daarmee voert Qmusic voor de vijfde maand op rij de ranglijst aan. In de bredere doelgroep 13+ bereikte Qmusic deze maand bijna 7,7 miljoen luisteraars, wat resulteerde in een marktaandeel van 12,4%. Niet eerder trok de zender zoveel luisteraars in deze doelgroep.

Een belangrijke bijdrage aan het luistercijfer kwam deze maand van de actie ‘Wanted’, waarbij Qmusic-dj Marieke Elsinga 100 uur lang uit handen moest blijven van collega Domien Verschuuren. Uiteindelijk werd zij na 78 uur en 53 seconden gevonden in Friesland. De start van het spel op maandagochtend zorgde voor zoveel belangstelling dat de app en website tijdelijk overbelast raakten.

Ook de vaste programmering speelt een rol in het succes van Qmusic. De ochtendshow van Mattie & Marieke en de middagshow van Domien hebben wederom hoge scores behaald, met marktaandelen van respectievelijk 21,6% en 23,8% in de doelgroep 20-49 jaar. Beide programma’s zijn al vijf maanden op rij de best beluisterde drive time shows van Nederland. De Top 40 blijft daarnaast een vaste waarde op vrijdagmiddag binnen zowel de doelgroep 20-49 als 13+.

DPG mei top 10 DEF.png

Naast Qmusic laat ook zusterzender JOE een duidelijke groei zien. In de doelgroep 20-49 jaar werd in mei een marktaandeel van 6,5% behaald, een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde maand in 2024. In totaal bereikte JOE deze maand 5,5 miljoen luisteraars binnen de doelgroep 13+, wat neerkomt op een toename van 900.000 luisteraars op jaarbasis. De stijging is mede te danken aan acties zoals de World Tour-wedstrijd, waarbij een luisteraar vier grote artiesten bezocht in evenveel wereldsteden. Ook de Coen & Sander Show draagt bij aan de populariteit van het station. Met een marktaandeel van 6,2% is deze show inmiddels de op drie na best beluisterde ochtendshow van het land.

DPG mei OCHTEND top 10 DEF.png

De totale radiogroep van DPG Media, bestaande uit Qmusic, JOE en themakanalen als Qmusic Non Stop, Qmusic Het Foute Uur en Qmusic Limburg, bereikte in mei een recordaantal van 10,6 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+. Dit is een stijging van 821.000 luisteraars ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In de doelgroep 20-49 jaar komt het gezamenlijke marktaandeel van de groep uit op 30,6%.

Bron: NMO Luisteronderzoek. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.