Radioactie De MNM Baksteen sluit af met winst voor Steffi uit Essen
Vandaag, vrijdag 27 juni 2025, is Steffi Groenen uit Essen uitgeroepen tot winnaar van De MNM Baksteen. Zij ontvangt een symbolische baksteen met een waarde van 100.000 euro, bedoeld als financiële steun bij de afwerking van haar woning. Steffi, 29 jaar, woont met haar gezin in een huis dat nog altijd niet bewoonbaar is. De winst geeft hen de mogelijkheid om eindelijk de noodzakelijke werken uit te voeren, waaronder het leggen van een vloer en het installeren van een badkamer en keuken.
Gedurende een week zonden MNM-dj’s Sander, Maureen en Imane live uit tussen 06:00 en 24:00 uur, waarbij elk uur een genummerde baksteen werd weggegeven. Elke baksteen fungeerde als toegangsbewijs tot de finale. Luisteraars moesten daarvoor drie vragen beantwoorden over het voorgaande radio-uur. In totaal werden 100 bakstenen uitgedeeld, wat leidde tot 100 finalisten.
De finale vond plaats op vrijdagmiddag en was live te volgen via MNM, VRT MAX en VRT Canvas. Tijdens het programma tussen 16:00 en 18:00 uur werd het winnende baksteennummer onthuld.
De actie De MNM Baksteen liep gedurende de hele maand juni en draaide niet alleen om het uitdelen van prijzen, maar ook om het bespreekbaar maken van de woonproblematiek onder jongeren. Via gesprekken, tips en reportages werd er aandacht besteed aan thema’s als betaalbaar wonen, woningrenovatie en financiering.
Naast de radioshows waren er bijdragen van onder meer Béa Vandendael en Cerina Marchetta uit het programma Huis Gemaakt. Ook minister van Wonen Melissa Depraetere was te gast in de studio. Verder maakten Charlotte Sieben en Chris Sigura een speciale aflevering van Money Time over het kopen van een woning.
Volgens een recent onderzoek van de VRT Studiedienst maken veel jongeren zich zorgen over het kopen van een eigen woning. De Gezinsbarometer van de Gezinsbond toont aan dat ook ouders twijfelen of hun kinderen nog een huis zullen kunnen kopen. Zes op de tien Vlaamse ouders delen die bezorgdheid.
De finaleweek stond in het teken van bijzondere momenten, met optredens van onder meer De Romeo’s, Aaron Bloemaert, 5NAPBACK en Red Sebastian. Ook waren er ludieke acts zoals een fanfare in de studio, Charlotte Sieben verkleed als prinses Belle en Brahim op een rodeostier.
MNM werkte voor deze actie samen met Lotto. Met De MNM Baksteen wilde de zender niet alleen één gezin vooruithelpen, maar ook bredere aandacht vragen voor de woonuitdagingen die jongeren vandaag ervaren.
Afbeelding: foto MNM
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.