Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Audioreclame goed voor 118 miljoen euro in eerste helft van 2025

(0 recensies)

In de eerste helft van 2025 is er in Nederland ruim 118 miljoen euro geïnvesteerd in audioreclame. Dit bedrag ligt vrijwel gelijk aan dezelfde periode van 2024, dat als recordjaar de boeken inging. Daarmee blijkt dat audio, ondanks een uitdagende markt, een stabiele en effectieve manier blijft voor merken om hun publiek te bereiken. De cijfers zijn afkomstig uit de nieuwste rapportage van Audify.

Een groot deel van de bestedingen blijft afkomstig uit spotreclame op radio. Met 103,5 miljoen euro vertegenwoordigt dit segment 88% van de totale audiobestedingen en blijft het de belangrijkste pijler van de markt. Daarnaast noteerde branded contentreclame een bedrag van 5,9 miljoen euro.

Binnen de digitale audiomarkt is sprake van een duidelijke groei. Digitale radioreclame steeg met 8% naar 6,5 miljoen euro. Podcasts lieten een nog sterkere ontwikkeling zien en kwamen uit op 2,1 miljoen euro, een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. Deze groei wordt mede toegeschreven aan de komst van nieuwe spelers in de markt. De combinatie van digitale radio- en podcastadvertising vormt daarmee een steeds stevigere basis binnen het audiolandschap.

Wanneer gekeken wordt naar de investerende branches, nemen Retail, Transport en Telecom & ICT gezamenlijk de helft van de totale radioreclamebestedingen voor hun rekening. De sector Financiële Dienstverlening zakte van de tweede naar de vierde plaats en kende een daling van bijna 20%.

Ook op het niveau van afzonderlijke merken is de dominantie van Retail en Telecom zichtbaar. De top vijf audiomerken bestaat uit drie supermarktketens en twee telecombedrijven: Lidl, ODIDO, KPN, Aldi en Albert Heijn.

Audify benadrukt dat audio een belangrijk communicatiemiddel blijft doordat het merken helpt hun emotionele verbinding met luisteraars te versterken. Naast de marktcijfers speelt de Audify Academy hierin een rol, waar marketeers en mediastrategen leren om met audio hun campagnes te versterken en meer rendement uit hun investeringen te halen.

Audify is de marketingorganisatie die zich richt op meer en beter gebruik van geluid in commerciële communicatie en vertegenwoordigt de audioreclamemarkt in Nederland.

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.