Recordmaand voor DPG Media dankzij sterke prestaties Qmusic en JOE
DPG Media heeft in november een bijzonder sterke maand achter de rug. De radiogroep noteert binnen de doelgroep 20-49 jaar een gezamenlijk marktaandeel van 33,7%, waarmee een nieuw record wordt bereikt. Het resultaat betekent een groei van 15% vergeleken met een jaar eerder. De stijging komt vooral door de goede prestaties van Qmusic en JOE, aangevuld met de themakanalen die gezamenlijk goed zijn voor 3,7%.
Qmusic
Qmusic blijft de grootste commerciële speler van Nederland en laat in november een marktaandeel van 23,0% zien binnen de doelgroep 20-49 jaar. Dit is 3,5 procentpunt meer dan een jaar eerder. De zender behaalt hiermee de hoogste maandscore van dit jaar. Het succes wordt mede aangedreven door de Q-top 1500, een muziekoverzicht waarin luisteraars nummers terugvinden die volgens hen persoonlijke herinneringen oproepen of behoren tot de beste ooit gemaakt. In totaal bereikt Qmusic in november 7,4 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder, een toename van ruim 300.000 ten opzichte van vorig jaar.
JOE
JOE zet zijn opmars voort en behoort inmiddels tot de grotere stations van Nederland. De zender behaalt in november een marktaandeel van 7,0% binnen de doelgroep 20-49 jaar, wat neerkomt op een stijging van 1%. Daarmee staat JOE op de vierde positie, waarbij de afstand tot de nummer vijf verder oploopt. Het totale bereik komt deze maand uit op 5,2 miljoen luisteraars (13+), bijna 400.000 meer dan vorig jaar. In november speelde de derde editie van de actie 3 Noten XL een belangrijke rol tijdens de Coen & Sander Show.
Over de eerste elf maanden van 2025 gemeten laat JOE de grootste stijging zien van alle Nederlandse zenders. Het station noteert gemiddeld een marktaandeel van 7,0%, een groei van 1,1 procentpunt, wat gelijkstaat aan 19% stijging over het jaar tot nu toe.
![]()
Qmusic en JOE pakken groots uit in de decembermaand
Zowel Qmusic als JOE bereiden zich voor op een uitgebreide programmering tijdens de decemberperiode. Bij Qmusic draait alles om de Q-escape room, waarin dj’s Mattie Valk, Marieke Elsinga, Domien Verschuuren en Bram Krikke opgesloten zitten en luisteraars mee kunnen puzzelen om hen te laten ontsnappen. De vorige editie in december 2023 trok veel belangstelling en behaalde destijds een gemiddeld marktaandeel van 27,3%. JOE richt zich in december op een brede kerstsfeer met muziek uit de 70s, 80s, 90s en bekende kersthits. Vanaf 8 december start de zender met ‘Bijna Kerstdag’, een dag waarop luisteraars een persoonlijk kerstpakket ontvangen dat door de JOE-dj’s is samengesteld. Daarnaast vinden van 15 tot en met 19 december vijf themadiners plaats in de middagshow van dj Kai Merckx.
DPG Media verbreekt record: hoogste marktaandeel ooit
De gezamenlijke radiokanalen van DPG Media bereikten in november 10,6 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder, wat neerkomt op een stijging van 700.000 ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De groep bestaat uit Qmusic, JOE en de themastations Qmusic non-stop, Qmusic Het Foute Uur, Qmusic 90s & 00s, Qmusic Limburg en JOE non-stop.
![]()
Bron: NMO Luisteronderzoek, doelgroep 20-49 jaar, ma-zo 06:00-24:00 uur.
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.