Spring naar bijdragen

De weinig creatieve destructie van de idee publieke omroep


Juul

Aanbevolen berichten

Ik heb erg lang bij de PO mogen werken na m'n commerciele Veronica jaren. Ik weet dus hoe het werkt. Ik moet er niet aan denken dat we worden "uitgeleverd" aan de jongens en meisjes van SBS en de RTL-len. Ze mogen er van mij best zijn maar er moet ook wat te kiezen zijn, wat meer diepgang. En dat is nu juist waar dit stuk in het NRC van afgelopen zaterdag 14 januari over gaat. Lees maar even mee.

http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2012/01/14/de-weinig-creatieve-destructie-van-de-idee-publieke-omroep/

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, van mij mag het publieke omroepbestel ook wel blijven.

Wel wil ik kwijt dat er een aantal nieuwe omroepen zijn die me tegenstaan. Volgens mij zijn die uiteindelijk dodelijk voor het bestel.

Van mij had Veronica ook nooit meer commercieel hoeven te gaan.. Ze zaten in het bestel eigenlijk prima, kunnen we achteraf stellen.

En omroepen als de Tros zijn toch altijd prima geweest: Vermaak te over.

Helaas is het publieke bestel een beetje de grip op de situatie kwijtgeraakt.. De commercieelen pakken de kijkcijferknallers! Voor creativiteit huren zij bedrijven in, waar de omroep veel zelf doet.

Ik zou het jammer vinden wanneer het bestel onderuit getrokken wordt.

Er rest ze m.i. maar één ding: Managers en controllers eruit gooien en weer écht TV en Radio gaan maken. Niet runnen als bedrijf, maar als omroep. Back to the roots dus!

En als dat met een net minder moet, dan is het niet anders.. Maar liever niet.

Groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het vreselijk vinden als de PO nog verder moet korten. Wat TV betreft, is het zeker niet zo dat alleen de commercielen de kijkcijferknallers hebben: Boer zoekt vrouw is een trekker van jewelste, maar ook DWDD en Pauw & Witteman zijn formats waar De Mol cs zich wijselijk niet aan wagen omdat de PO dit al naar behoren en met succes doet. Dit laatste heeft De Mol onlangs letterlijk gezegd.

Veel belangrijker voor mij: de radio, waar dit NRC-artikel weer eens geen woord aan vuil maakt: 3 FM heeft de laatste jaren onder leiding van Wilbert Mutsaers weer serieus de weg terug gevonden, en er wordt nu erg veel goede nieuwe muziek gedraaid, die je ook niet hoort bij de commercielen.

Het verhaal over de ego's is ten dele waar (Coen & Sander horen zichzelf graag praten), maar zij zijn tegenwoordig de uitzondering. Bovendien maken ze een programma waar de zender op dat tijdstip voor kiest. De rest van de dag is er vrijwel zonder uitzondering 1 deejay zonder sidekick. Er is veel ruimte voor live-muziek. Heel veel artiesten zijn als allereerste op 3 FM gedraaid en pas later elders opgepikt: Miss Montreal, Caro Emerald, Go Back to The Zoo, Triggerfinger, Racoon, Direct. En de manier waarop Giel Beelen en Michiel Veenstra afgelopen zaterdag in de TV-uitzending over Noorderslag zaten te praten over de NL-popmuziek was een verademing: volwassen, ter zake kundig. Bovendien wordt vrijwel alle muziek die op Noorderslag te zien is, ook op 3 gedraaid. Niet alles vanaf 6 uur 's morgens en bovendien wordt het goed ingebed tussen herkenbaardere nieuwe en oude platen.

Maar zonder uitzondering weten alle deejays op 3 waarover ze praten als het om muziek gaat. Ze stellen dan ook allemaal hun programma mee samen. De muziekredacteur en de presentator zitten samen achter 1 PC en maken gezamenlijk een playlist: die plaat wil ik draaien, die niet. Kom daarmaar eens om bij 538 of Q-Music.

Niet voor niets is 3FM tegenwoordig het favoriete muziekstation van Lex Harding: 'Daar word ik tenminste nog verrast'

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Edwin,

Jij hebt het nu alleen maar over 3FM..................of is dat een compensatie voor het NRC stuk?

Juul

Dag Juul,

Dat ik het bijna alleen maar over radio heb is a) omdat wij op een radioforum zitten en b)vanwege het NRC stuk. Dat ik het vooral over 3 FM heb, ligt met name aan mijn persoonlijke voorkeuren en het feit dat ik de 'wederopstanding van 3' de laatste maanden sterk heb gemerkt. Bovendien onderscheidt 3 zich extra van de commercielen vanwege de relatief grote programmatische vrijheid van de deejays.

For the record: ook Radio 1 biedt andere zaken dan commerciele concurrenten (BNR), evenals Radio 4, 5 en 6. Van 2 kun je (met name doordeweeks overdag) wel zeggen dat ze erg op dezelfde paarden wedden als de commercielen.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De discussie die aangehaald wordt in het NRC gaat volgens mij voornamelijk over de televisie. Ik hoor bijna niemand het hebben over de radioprogramma's, het aantal radiozenders en alles wat er omheen hangt. Zou het er mee te maken hebben dat radio niet belangrijk genoeg is? Kost het relatief een schijntje en is het daarom de discussie niet waard? of heeft de publieke omroep of hebben de omroepen in het bijzonder het daar goed voor elkaar?

De televisie, daar wordt des te meer over gerept. Ik kijk geen televisie dus inhoudelijk kan ik nagenoeg niets zeggen over de programma's. Dit kan een kip-ei verhaal zijn. Ik kijk geen tv omdat de programma's me niet aanstaan, maar dat hoeft niet. Toen ik in het buitenland ging wonen heb ik min of meer noodgedwongen geen tv meer gekeken (was geen tv in huis) en terug in nederland heb ik die behoefte niet meer. Aan de andere kant hoef je zeker niet verstoken te blijven van een programma. Via uitzendinggemist is een programma zo aangeklikt en te zien. Deze kijkmogelijkheid zal naar mijn idee nu nog niet gemeengoed zijn, maar ik weet zeker dat men nu al aan het broeden is hoe dit in de toekomst gaat zijn. Apple en Ubuntu komen dit jaar met een soort van internet televisies Op Youtube is het mogelijk om live kanalen te starten en er zijn tal van Ustream achtigen. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat in de toekomst het aantal zenders onder druk komt te staan.

Aan de andere kant is een tv zender (even los van de inhoud) stukken goedkoper te exploiteren dan pak m beet 20 jaar terug. Dit zie je alleen al aan het aantal themakanalen, die als ik het goed heb begrepen min of meer automatisch draaien. In ieder geval moet zoiets automatisch geregeld kunnen worden. Ik denk ook niet dat daarin de kosten zitten.

De publieke omroepen zijn ontstaan in een tijd dat ieder voor zn eigen parochie preekte en televisie niet of nauwelijks bestond. Dat er toen gezamelijk op een zender werd uitgezonden en ieder een eigen tijdslot kreeg in plaats van ieder een eigen zender heeft echter nu nog steeds gevolgen. Hoewel het aantal radio/tv zenders is uitgebreid deelt men nog steeds de zendtijd met elkaar. Maar is dat nodig?

De huidige indeling van omroepkleuring is een relict van 70 jaar geleden. Het geloof speelt volgens mij niet meer zo'n belangrijke rol als dat het toen was. Maar dit hoeft toch geen reden te zijn om omroepen verplicht te laten fuseren. Het systeem dat is gebouwd op ledenaantallen geeft in basis een aardige weerspiegeling. Jammergenoeg wordt dit vertroebeld door cadeau's en tvgidsen die je er gratis bij krijgt. Ik denk echter dat het systeem op zich wel een goed systeem is, maar misschien zou je dit dan anders kunnen inrichten. Bijvoorbeeld op interesse: de Nederlandse Geschiedenis Omroep, KinderRTV, De Drama Omroep. Heb je voor een van deze omroepen iets over, dan doneer je. Zo niet dan niet. Hetzelfde omroep systeem, alleen anders ingevuld.

Wat er nu gebeurt, de botte bijl in omroepen en gelden, is natuurlijk wel effectief. Omroepen worden gedwongen na te denken wat prioriteiten zijn. Of het echter het juiste middel is betwijfel ik. Er wordt eerder naar het verleden gekeken dan naar de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harmen, om nog even op de radio terug te komen, op 2, 3, 4 en 5 zijn de omroepen nog slechts te herkennen aan minieme variaties op de zenderbrede vormgeving en aan de deejay/presentator die er zit. Hoewel dat laatste ook is veranderd. Roosmarijn Reijmer bijvoorbeeld is muziekredacteur bij 3 FM (zenderbreed), stelt onderneer samen met Giel (VARA) diens ochtendprogramma samen, presenteert 's avonds voor de VPRO. Maar als zij afwezig is, wordt zij zeer kundig vervangen door Annemiek Schollaard (TROS). Dat was twintig jaar geleden ondenkbaar: Tom Mulder die het programma van John Peel of Fons Dellen zou overnemen!.

Sorry Juul als ik weer voorbeelden van 3 FM noem, het geldt ook voor Radio 2: KRO-man Bert Haandrikman in TROS-zendtijd, Alfred van der Weghe vervangt bij AVRO.

Wat Harmen wil, is er op de radio dus al.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.