Spring naar bijdragen

Wat is een tune (/filler /jingle)?


Harmen

Aanbevolen berichten

Voor radiopedia, http://www.radiopedia.nl ben ik al een tijdje aan het bedenken hoe ik de pagina's over tunes, jingles en fillers ga vullen met inhoud. Ik vraag me hierbij af, wat is nou precies een tune? en wat maakt een tune geen filler (en omgekeerd)?

Ik ga er vanuit dat het een heel lastig begrip is met waarschijnlijke meerdere interpretaties en definities. Heeft er iemand een goede bron voor me met een of meerdere definities van: tune, filler en jingle (en eventueel bijbehorende begrippen)? (en niet wikipedia want dat is zonder bronvermelding géén goede bron)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Harmen,

Ik snap jouw definitie van 'een goede bron' niet helemaal. Want als elke bron van zichzelf weer een bronvermelding nodig heeft, dan ben je dus nooit klaar.

Het gaat er maar om dat je een werkbare definitie heb, waar die ook vandaan komt. Hier een voorzetje: volgens Van Dale is een tune 'een herkenningsmelodie aan het begin van een radio- of televisieprogramma'.

Wellicht dat je een filler aan het eind van een programma of programma-onderdeel hoort. Waarbij moet worden opgemerkt dat er ook tunes zijn die aan het eind van het programma terugkeren.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Harmen,

Ik snap jouw definitie van 'een goede bron' niet helemaal. Want als elke bron van zichzelf weer een bronvermelding nodig heeft, dan ben je dus nooit klaar.

Het gaat er maar om dat je een werkbare definitie heb, waar die ook vandaan komt. Hier een voorzetje: volgens Van Dale is een tune 'een herkenningsmelodie aan het begin van een radio- of televisieprogramma'.

Wellicht dat je een filler aan het eind van een programma of programma-onderdeel hoort. Waarbij moet worden opgemerkt dat er ook tunes zijn die aan het eind van het programma terugkeren.

Paul

Daar heb je gelijk in Paul. Wat ik met wikipedia eigenlijk bedoelde is dat er vaak iets wordt opgeschreven zonder dat er enige referentie naar een deugdelijke bron bij vermeld staat. Wat mij betreft zijn woordenboeken of gezaghebbende artikelen/boeken dan ook deugdelijk.

Dan wat betreft de Van Dale, dat lijkt me een aardig begin. Maar houdt dit in dat een filler niet "herkenbaar" is? Ik heb er natuurlijk zelf ook een beetje over nagedacht en met name het onderscheid tussen filler en tune is mij niet helder. Dat kan natuurlijk ook door veranderend gebruik van de twee woorden komen. Daarnaast zou het kunnen zijn dat het gebruik van de woorden per land verschillend is.

Een lastig verhaal dus, maar misschien dat er meer mensen me met bronnen kunnen voorzien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk is een filler herkenbaar, hij is onderdeel van de vormgeving van een programma.

Om dat allemaal te kunnen duiden moet je terug naar het ontstaan van de jingle in de VS.

In één zin kun je stellen dat de jingle, filler en tune onderscheidend zijn tussen programma's en/of radiozenders.

In de meest letterlijke zin is een filler een 'opvuller', meestal gebruikt onder gesproken woord omdat droge tekst vaak als saai en niet interessant wordt ervaren.

Fillers zijn vaak minder bombastisch dan jingles en tunes, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van het doel en gebruik.

Een filler dient in mijn ogen wel functioneel te zijn, onderscheidend dus.

De mooiste vorm van een filler vind ik nog steeds een rondloper omdat hij niet of nauwelijks afleidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb daar al eens wat over geschreven vanuit de zienswijze van "de programma maker". Het ontaarde in een hevige discussie tussen mij en "niet radio makers". En daar heb ik geen zin meer in. Want de "niet radio makers" wisten het beter vonden ze......

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe een poging, schiet er maar op los.

Tune : vast terugkerende herkenningsmelodie van een programma, meestal gebruikt aan het begin en/of eind van het programma.

Filler : achtergrondmuziek waaroverheen de presentator spreekt, of welke wordt gebruikt aan het einde van een programma(-onderdeel) ter overbrugging van de tijd tot het volgende segment.

Het grootste verschil lijkt me het terugkeren van een tune (anders kan er immers geen sprake zijn van herkenning).

Alhoewel niet gebruikelijk, kan een filler ook eenmalig gebruikt worden.

Daarnaast hoort een tune bij een specifiek programma, terwijl een filler in meerdere programma's gebruikt kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tune : vast terugkerende herkenningsmelodie van een programma' date=' meestal gebruikt aan het begin en/of eind van het programma.[/quote']

Ik zou daar van willen maken:

Tune : vast terugkerende herkenningsmelodie van het programma, meestal gebruikt aan het begin en/of eind van het programma, of van een programma onderdeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren dank allemaal voor het proberen een definitie te creëren van een "tune" en de afbakening met filler. Wat ik al vermoedde is dat het toch best lastig is. Ik denk dat met dit begrip een _enige juiste_ definitie niet te maken valt. De termen tune en filler worden in mijn ogen ook door elkaar gebruikt, wat het maken van een definitie alleen aar lastig maakt. Daarnaast zou het zo maar kunnen zijn dat het gebruik van de termen in de loop der tijd is veranderd.

In dat kader ben ik dan ook heel benieuwd naar jouw versie Juul. Niet om het er wel of niet mee eens te zijn, ik denk namelijk zoals ik al zij onmogelijk is, maar meer om de zienswijzen voor mezelf op een rijtje te zetten. Dus wat dat betreft Juul ben ik heel benieuwd wat het perspectief van de programmamaker is! (desnoods een pm)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil de discussie weer terugbrengen naar het onderwerp als jullie het niet erg vinden. De vraag van Harmen is voor ons van belang, want hoe gaan we een tune en een filler omschrijven op radiopedia.nl

Tune

Tune : vast terugkerende herkenningsmelodie van een programma, meestal gebruikt aan het begin en/of eind van het programma.

Het grootste verschil lijkt me het terugkeren van een tune (anders kan er immers geen sprake zijn van herkenning). Daarnaast hoort een tune bij een specifiek programma.

Tune : vast terugkerende herkenningsmelodie van het programma, meestal gebruikt aan het begin en/of eind van het programma, of van een programma onderdeel.

Filler

In de meest letterlijke zin is een filler een 'opvuller', meestal gebruikt onder gesproken woord omdat droge tekst vaak als saai en niet interessant wordt ervaren. Fillers zijn vaak minder bombastisch dan jingles en tunes, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van het doel en gebruik.

Een filler dient in mijn ogen wel functioneel te zijn, onderscheidend dus. De mooiste vorm van een filler vind ik nog steeds een rondloper omdat hij niet of nauwelijks afleidt.

Filler : achtergrondmuziek waaroverheen de presentator spreekt, of welke wordt gebruikt aan het einde van een programma(-onderdeel) ter overbrugging van de tijd tot het volgende segment.

Alhoewel niet gebruikelijk, kan een filler ook eenmalig gebruikt worden. Daarnaast hoort een tune bij een specifiek programma, terwijl een filler in meerdere programma's gebruikt kan worden.

Uit deze eerdere reaties wil ik de volgende definities deponeren:

  • Jingles, tunes en fillers zijn onderdeel van de vormgeving van een zender, programma.

  • Een tune is een vast terugkerende herkenningsmelodie van een zender, programma of discjockey welke meestal aan het begin en/of eind van de uitzending wordt gebruikt. Ook kan een tune worden gebruikt voor een vast programma onderdeel.
    Andere namen voor de tune: begintune, eindtune, programmatune, afsluittune

  • Een filler, letterlijk vertaald 'opvuller', wordt meestal gebruikt onder gesproken woord omdat droge tekst vaak als saai en niet interessant wordt ervaren. Fillers zijn vaak minder herkenbaar dan tunes.
    Andere naam voor filler: rondloper.

Kunnen we hier wat mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De term voor filler = "rondloper" daar kan ik mij niet in vinden. Het is gewoon een "opvuller"

Een rondloper heeft geen begin en eind en herhaalt zichzelf.

Luister maar : http://www6.zippyshare.com/v/59364502/file.html

Lex sprak hier wel over heen maar wij noemden dat geen filler.

En dan nu een voorbeeld zoals "wij radio makers" dat een filler noemen:

http://www29.zippyshare.com/v/64474527/file.html

En dan nu een tune:

http://www10.zippyshare.com/v/77076688/file.html

Wat mij betreft zijn we eruit.............(of mijn collega's en ik moeten het al die jaren niet begrepen hebben )

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enne... hoe typeer je dan de muziek (ik hou het nog even neutraal) onder/bij een programma-item als de befaamde Radiorebus of van Raad Waar Die Staat van destijds? (Ik kan er nog wel en paar opnoemen)

Een filler? Mijn gevoel zegt tune, maar ik wil geen olie op deze woelige golven gooien :)

groeten Simon

1 minuut later: Ik ben een oen, want ik lees net VAST PROGRAMMA ONDERDEEL. Ik zit al onder tafel..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.