Spring naar bijdragen

DAB vs DAB+


Peter Vrakking

Aanbevolen berichten

In Zuid Limburg kun je goed DAB uit Walonië ontvangen vanuit Liege.

Hier wat foto's van Please login or register to see this link.

De RTBF test al een tijdje (minstens een jaar) met 4 DAB+ kanalen. Vorig jaar waren de nog 32AAC, 48AAC, 64AAC en 96AAC, dit jaar staan ze allemaal op 64AAC.

Ik heb opnames gemaakt met de Sangean DPR-36 (bedankt Vincent en Ben) van Classic 21 op zowel DAB als DAB+ voor een vergelijkend waren onderzoek. DAB wordt in mp2 opgenomen en DAB+ in m4a.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Zelf had ik wat problremen met het afspelen van de m4a file, maar in VLC gaat dat perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meest opvallend is format.

Een echte classic Hits zender, en dat in Franstalig gebied. Jammer, maar begrijpelijk de Franse plaatjes.

Waarom hebben wij dat niet. Laten ze het op 621AM zetten ipv DAB, moet je kijken hoeveel luisteraars ze krijgen.

Wij hebben dat nog niet omdat de DAB+ uitrol voor ALLE zenders nog moet plaatsvinden in NL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat je zo negatief bent over DAB. Denk je als ondernemer niet in kansen? Want die zijn er volgens mij dus wel. De uitrol van DAB+ gaat eindelijk plaatsvinden, zowel voor de PO als de commercielen. Er komt dus meer aanbod, net als elders in Europa. Daarmee zal de verkoop van de radiotoestellen ook op gang komen. Want die zijn er wel degelijk, alleen zien wij ze hier nog niet in de winkels omdat er alleen nog maar een test draait met DAB/PO.

Ik ben eigelijk wel benieuwd waarom jij zo negatief bent over DAB+. Kan je eens uitleggen waarom dat zo is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DAB is nergens een succes.

Er wordt wel steeds meer uitgezonden, maar de consumenten kopen die ontvangers niet, want er is niets bijzonders aan, zoals met een flat-screen TV.

Niemand zit te wachten op meer radio-zenders, behalve de freaks, en de gasten die zo nodig moeten zenden.

Op FM hebben we al niche zenders als Jazz en BNR, we hadden Arrow Class Rock. Trekt maar weinig belangstelling.

De geluidskwaliteit is ook niets beter dan FM, eerder slechter, het wordt 48 kbps AAC+, meer niet.

Bedenk eens hoe lang het heeft geduurd voordat FM gemeengoed werd, en dat terwijl het verschil tussen FM en AM spectaculair is, meer zenders, betere geluidkwaliteit, stereo.

Het verschil tussen FM en DAB+ is nihil, alleen meer zenders waar bijna niemand op zit te wachten.

DAB is ook niet goedkoper, want als er meer zenders komen moet je om succesvol te zijn, veel meer uitgeven aan promotie. Of te wel, het bedrag dat je bespaart op FM-distributie, ben je ruimschoots kwijt aan (extra) promotie.

Als je serieus spreekt met de mensen in de radio-industrie die er toe doen, wijst iedereen het af, niemand ziet er wat in. Men doet mee, en toont zich entousiast uit angst de DFM vergunning kwijt te raken.

Het wordt uitgerold "at gun point" omdat het verplicht is om de FM vergunning te verlengen. Anders had niemand er een cent in gestoken, behalve de NPO die probeert de commercielen er uit te concurreren door voor elk comercieel format een copie te brengen (de NPO krijgt opeens veel meer zenders in de lucht, vraag is of dat mag) , want ze nu al doen op FM. En wat ze probeerden op TV met een grote hoeveelheid thema zenders, waar weinig naar gekeken wordt en bvb Oranje TV treitert met Sterren net, etc.

Meedoen met DAB gebeurt alleen door mensen die bang zijn de boot te missen. Niet uit commerciele redenen. De boot niet willen missen, daarom werd er indertijd veel te veel geboden voor de FM frequentie's. Op een paar na draait het hele circus zo ongeveer met verlies.

DAB zal juist huidige kleine zenders die nog wat anders brengen kapot maken, omdat er verplicht aan moet worden meegedaan, tot het kleinste lullige AM zendertje aan toe. Radio Marina moet nog beginnen op AM, en moeten dan ook nog investeren in DAB, schandalig en belachelijk.

DAB, weg ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand zit te wachten op meer radio-zenders, behalve de freaks, en de gasten die zo nodig moeten zenden.

Op FM hebben we al niche zenders als Jazz en BNR, we hadden Arrow Class Rock. Trekt maar weinig belangstelling.

De geluidskwaliteit is ook niets beter dan FM, eerder slechter, het wordt 48 kbps AAC+, meer niet.

Zou het? Ik kan me herinneren dat RTL5 overbodig werd bevonden want er waren al genoeg zenders. Toen kwamen SBS en Veronica er bij en dat kon nooit goed gaan, want de Nederlandse markt was verzadigd. Zie wat er nu aan televisiezenders zijn. Voor elke niche is er geloof ik wel wat. Waarom zou dit bij radio niet kunnen?

Persoonlijk zou ik, mits er een zender naar mijn smaak (of ten minste grotendeels voldoet aan), best bereid zijn een ontvanger aan te schaffen (zoveel kost zo'n usb stick nou ook weer niet). Ik schaar mezelf absoluut niet onder freak in de betekenis die ik vermoed dat je aan die term geeft (een radiofreak). Het medium radio interesseert me steeds minder en minder. Ik wil gewoon muziek horen in de auto die ik leuk vind en met de zenders die nu op de fm zitten zit er niets van mijn gading tussen.

En wat betreft de kwaliteit. Ik heb kortgeleden geluisterd via de ontvanger van vincent. In welke uitzendnorm werd uitgezonden weet ik niet, maar het klonk prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RTL 5 was een reactie op de mogelijke komst van SBS6, zoals Ned 3 een reactie was op de komst van RTL.

Het gaat erom zoveel mogelijk zenders in de markt te zetten om de concurrentie het hoofd te bieden.

Na SBS kwam RTL 7, SBS kwam weer met Net 5 (hoeveel 5 zenders kan je hebben, RTL 5, Net 5, AT5) en Veronica verliet het bestel en begon voor zichzelf (en hoe).

Hoe meer zenders je hebt als groep, hoe groter je marktaandeel, hoe makkelijker je dat kan verkopen aan de adverteerders.

Ook bij Radio gaat het om cumulatieve marktaandlen, daarom houdt 538groep er zelfs 10Gold op na. Die paar % marktaandeel stellen niks voor, geen droog brood mee te verdienen, maar opgeteld bij SLAM en 538 zelf wordt het wel interessant.

DAB heeft een heel lange weg te gaan, en heeft concurrentie van Internet radio, dat veel meer mogelijkheden biedt, bijvoorbeeld "ontvangst" van buitenlandse zenders, en veeel meer zenders. Voor de broadcaster kost het bijna niets, dus veel meer mogelijkheden.

Nogmaals: bedenk hoe lang het duurde voordat FM gemeengoed was.

Hilversum 3 begon op alleen FM, maar moest toch ook op MG, want anders te weinig luisteraars.

Er moet dus lange tijd dubbel worden uitgezonden door bestaande stations, voor mogelijke DAB only zenders zal het beperkte aantal ontvangers bij de consument lange tijd enige exploitatie onmogelijk maken.

In UK zijn de meeste DAB ontvangers, zo'n 20% luistert DAB, maar de verkoop stagneert alweer.

Bij DRM dacht ook iedereen dat het een prachtige oplossing was, AM zenders in veel betere kwaliteit en storingsvrij.

DRM is over and out, niemand wilde het. De zenders hadden hier het probleem dat ze van het ene op andere moment niet meer analoog te horen waren, want je kan alleen maar analoog of digitaal zenden. Dus durfde niemand over te schakelen, want jaaaaaaarenlang bijna geen luisteraars, ondanks de mooie digitale geluidskwaliteit, onhaalbaar.

Waarom zet Radio 10Gold de zender niet over op DRM????

En Radio 5 Nostalgia???

DAB bljft beperkt, je krijgt vooreeerst 18 publieke zenders, 18 landelijke commerciele zenders en maximaal 18 regionale zenders. Het zijn grotendeels bestaande zenders die verplicht op DAB moeten, nieuwkomers zijn kansloos. Kortom, weinig nieuws, paar commercielen zijn in de ether te ontvangen zoals Classic FM en 10Gold in beter kwaliteit, de NPO zal de thema zenders erop zetten (als dat al mag, want hoeveel zenders mag de PO in de ether hebben?) Verder kun je Waddenzee in een deel van NL en Groot NieuwsRadio en Maria op DAB horen, ja zelfs Paradijs........

Je zegt wel een USB stick met DAB ontvanger te willen kopen.

Levert niets op, de USB stick in je computer steken?, Wat een onzin, je hoort dezelfde zender toch gewoon op Internet, veel makkelijker, en het is er al?

Wat moeten we met DAB???

Ik geloof in simpele geintegreerde oplossingen.

Ik denk dat de toekomst IP is, 1 systeem waarmee je alle toepassingen in 1 keer hebt.

Je ziet al dat met VOIP, mobiel internet, Internet TV kijken (YouTube enz). Alles ook mobiel beschikbaar.

De capaciteit mag nog eern probleem zijn, maar daar wordt aan gewerkt.

Fees die gebruik beperken zijn ook een probleem, maar met toenemende concurrentie voor Internet en Internet diensten wordt dat ook goedkoper, ik zie zelfs de flat fees weer terugkomen.

Voor radio geldt dat de hele wereld vol staat met FM/AM ontvangers die lang mee gaan.Zeker gelet op de vergrijzing zal daar nog veel gebruik van worden gemaakt. Tot de stand alone en only radio ontvanger niet meer interesant is.

Jongeren doen alles met Internet, alles in 1. Daar zit dus de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RTL 5 was een reactie op de mogelijke komst van SBS6, zoals Ned 3 een reactie was op de komst van RTL.

Het gaat erom zoveel mogelijk zenders in de markt te zetten om de concurrentie het hoofd te bieden.

Na SBS kwam RTL 7, SBS kwam weer met Net 5 (hoeveel 5 zenders kan je hebben, RTL 5, Net 5, AT5) en Veronica verliet het bestel en begon voor zichzelf (en hoe).

Hoe meer zenders je hebt als groep, hoe groter je marktaandeel, hoe makkelijker je dat kan verkopen aan de adverteerders.

Ook bij Radio gaat het om cumulatieve marktaandlen, daarom houdt 538groep er zelfs 10Gold op na. Die paar % marktaandeel stellen niks voor, geen droog brood mee te verdienen, maar opgeteld bij SLAM en 538 zelf wordt het wel interessant.

DAB heeft een heel lange weg te gaan, en heeft concurrentie van Internet radio, dat veel meer mogelijkheden biedt, bijvoorbeeld "ontvangst" van buitenlandse zenders, en veeel meer zenders. Voor de broadcaster kost het bijna niets, dus veel meer mogelijkheden.

Nogmaals: bedenk hoe lang het duurde voordat FM gemeengoed was.

Hilversum 3 begon op alleen FM, maar moest toch ook op MG, want anders te weinig luisteraars.

Er moet dus lange tijd dubbel worden uitgezonden door bestaande stations, voor mogelijke DAB only zenders zal het beperkte aantal ontvangers bij de consument lange tijd enige exploitatie onmogelijk maken.

In UK zijn de meeste DAB ontvangers, zo'n 20% luistert DAB, maar de verkoop stagneert alweer.

Bij DRM dacht ook iedereen dat het een prachtige oplossing was, AM zenders in veel betere kwaliteit en storingsvrij.

DRM is over and out, niemand wilde het. De zenders hadden hier het probleem dat ze van het ene op andere moment niet meer analoog te horen waren, want je kan alleen maar analoog of digitaal zenden. Dus durfde niemand over te schakelen, want jaaaaaaarenlang bijna geen luisteraars, ondanks de mooie digitale geluidskwaliteit, onhaalbaar.

Waarom zet Radio 10Gold de zender niet over op DRM????

En Radio 5 Nostalgia???

DAB bljft beperkt, je krijgt vooreeerst 18 publieke zenders, 18 landelijke commerciele zenders en maximaal 18 regionale zenders. Het zijn grotendeels bestaande zenders die verplicht op DAB moeten, nieuwkomers zijn kansloos. Kortom, weinig nieuws, paar commercielen zijn in de ether te ontvangen zoals Classic FM en 10Gold in beter kwaliteit, de NPO zal de thema zenders erop zetten (als dat al mag, want hoeveel zenders mag de PO in de ether hebben?) Verder kun je Waddenzee in een deel van NL en Groot NieuwsRadio en Maria op DAB horen, ja zelfs Paradijs........

Je zegt wel een USB stick met DAB ontvanger te willen kopen.

Levert niets op, de USB stick in je computer steken?, Wat een onzin, je hoort dezelfde zender toch gewoon op Internet, veel makkelijker, en het is er al?

Wat moeten we met DAB???

Ik geloof in simpele geintegreerde oplossingen.

Ik denk dat de toekomst IP is, 1 systeem waarmee je alle toepassingen in 1 keer hebt.

Je ziet al dat met VOIP, mobiel internet, Internet TV kijken (YouTube enz). Alles ook mobiel beschikbaar.

De capaciteit mag nog eern probleem zijn, maar daar wordt aan gewerkt.

Fees die gebruik beperken zijn ook een probleem, maar met toenemende concurrentie voor Internet en Internet diensten wordt dat ook goedkoper, ik zie zelfs de flat fees weer terugkomen.

Voor radio geldt dat de hele wereld vol staat met FM/AM ontvangers die lang mee gaan.Zeker gelet op de vergrijzing zal daar nog veel gebruik van worden gemaakt. Tot de stand alone en only radio ontvanger niet meer interesant is.

Jongeren doen alles met Internet, alles in 1. Daar zit dus de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga deels met je mee in de redenering van het luisteren via internet. Maar zoals je ook zelf aangeeft is de capaciteit nog een probleem. Iets wat ik niet zo 123 opgelost zie, aangezien je altijd een bandbreedte * luisteraars = totale bandbreedte houdt. Maar misschien dat daar een oplossing voor komt, zo niet dan denk ik dat providers daar niet erg om zitten te springen. (en dan heb ik het hier uiteraard over mobiel gebruik)

Overigens wat DRM betreft, en dat is wel een beetje offtopic, hoor ik dat dat ook op andere wijze wordt ingezet en wel in de vorm als uitzendsysteem voor dataoverdracht (voor bijv. het leger).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga deels met je mee in de redenering van het luisteren via internet. Maar zoals je ook zelf aangeeft is de capaciteit nog een probleem. Iets wat ik niet zo 123 opgelost zie, aangezien je altijd een bandbreedte * luisteraars = totale bandbreedte houdt. Maar misschien dat daar een oplossing voor komt, zo niet dan denk ik dat providers daar niet erg om zitten te springen. (en dan heb ik het hier uiteraard over mobiel gebruik)

Overigens wat DRM betreft, en dat is wel een beetje offtopic, hoor ik dat dat ook op andere wijze wordt ingezet en wel in de vorm als uitzendsysteem voor dataoverdracht (voor bijv. het leger).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DRM + is al interessanter wegens, betere geluidskwaliteit, 64 kbps en meer capaciteit dan DAB+ met 48kbps. 30 programma's ipv 18. Bovendien in multiplexen van 2, en niet 18, waardoor meer flexibiliteit, waardoor de kleine stations veel beter en goedkoper geholpen zouden zijn.

Maar de minister gelooft heilig in DAB.

Ik heb met een AT deskundige hierover een gesprek gehad en hij vond DRM + inderdaad zeer interssant, maar helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DRM + is al interessanter wegens, betere geluidskwaliteit, 64 kbps en meer capaciteit dan DAB+ met 48kbps. 30 programma's ipv 18. Bovendien in multiplexen van 2, en niet 18, waardoor meer flexibiliteit, waardoor de kleine stations veel beter en goedkoper geholpen zouden zijn.

Maar de minister gelooft heilig in DAB.

Ik heb met een AT deskundige hierover een gesprek gehad en hij vond DRM + inderdaad zeer interssant, maar helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals: bedenk hoe lang het duurde voordat FM gemeengoed was.

Dat was een andere tijd, Ruud, de technische ontwikkelijk en vernieuwing gaat nu vele malen sneller. Vorige maand een nieuwe TV gekocht. Van een 'dikke' van 8 jaar oud naar een 'platte'. Gelijk maar aangesloten op het netwerk thuis voor youtube en films kijken vanaf de server. TV kan 3D weergeven, de blu-ray speler ook. 3D? Blu-ray? You tube? Bestond dus nog niet bij de de aanschaf van de 'dikke' TV.

Met betrekking tot radio via internet wil ik ook een kanttekening maken want voor mij is dit geen serieus alternatief. Thuis? Ja! Maar zodra je het huis uit ben wordt het een dure hobby. We mogen niet teveel mb's verstoken van de providers, de prijzen gaan omhaag, dataverbruik omlaag. En dan hebben we het maar niet over een bezoekje aan het buitenland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals: bedenk hoe lang het duurde voordat FM gemeengoed was.

Dat was een andere tijd, Ruud, de technische ontwikkelijk en vernieuwing gaat nu vele malen sneller. Vorige maand een nieuwe TV gekocht. Van een 'dikke' van 8 jaar oud naar een 'platte'. Gelijk maar aangesloten op het netwerk thuis voor youtube en films kijken vanaf de server. TV kan 3D weergeven, de blu-ray speler ook. 3D? Blu-ray? You tube? Bestond dus nog niet bij de de aanschaf van de 'dikke' TV.

Met betrekking tot radio via internet wil ik ook een kanttekening maken want voor mij is dit geen serieus alternatief. Thuis? Ja! Maar zodra je het huis uit ben wordt het een dure hobby. We mogen niet teveel mb's verstoken van de providers, de prijzen gaan omhaag, dataverbruik omlaag. En dan hebben we het maar niet over een bezoekje aan het buitenland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vergelijking met TV wordt ten onrechte gemakt.

De Flat screens vliegen wel de winkel uit, omdat ze voordelen bieden voor de consument, die begrijpt waarom hij zo'n ding wil hebben.

Bij DAB radio begrijpt niemand dat, bovendien is radio nauwelijks nog sexy, het is allemaal TV en Internet, Tablets etc etc.

De enige rediing voor DAB kan zijn als het geintegreerd wordt met telefoons etc. Maar jongeren kopen nooit never een radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vergelijking met TV wordt ten onrechte gemakt.

De Flat screens vliegen wel de winkel uit, omdat ze voordelen bieden voor de consument, die begrijpt waarom hij zo'n ding wil hebben.

Bij DAB radio begrijpt niemand dat, bovendien is radio nauwelijks nog sexy, het is allemaal TV en Internet, Tablets etc etc.

De enige rediing voor DAB kan zijn als het geintegreerd wordt met telefoons etc. Maar jongeren kopen nooit never een radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk eens hoe lang het heeft geduurd voordat FM gemeengoed werd, en dat terwijl het verschil tussen FM en AM spectaculair is, meer zenders, betere geluidkwaliteit, stereo.

Ik ben het deels met je eens Ruud, het was inderdaad een lange weg voordat FM gemeengoed werd. Vergeet echter niet dat de AM techniek zich heftig verweerde. Soundprocessing is daar een voorbeeld van, wel met de kanttekening dat je het dan wel goed moet doen. Het is al een tijdje geleden maar Big L heeft ooit eens op 1395 kHz bewezen dat het goed kan klinken (met dank aan Peter v. B.) hetgeen beter klonk als menig station in FM!

Okee, je weergave wordt begrenst op 4,5 kHz en AM stereo is ook geen gemeengoed geworden en tegenwoordig is er veel electronica wat de onhebbelijk eigenschap heeft ongewenste signalen uit te zenden iets wat uiteindelijk de MG kapot maakt. In dat kader zou je kunnen stellen dat inderdaad FM spectaculair beter is, maar voor dat het zover was ............

Even terugkomend op Stereo, ook zo'n ontwikkeling. Want wanneer voegt stereo nu iets toe?? Ik mis het niet op 1584 kHz, behalve dan misschien bij Led Zeppelin - Whole lotta love.

Sorry moderator dat ik ietwat off-topic ben, het moest me van het hart.

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk eens hoe lang het heeft geduurd voordat FM gemeengoed werd, en dat terwijl het verschil tussen FM en AM spectaculair is, meer zenders, betere geluidkwaliteit, stereo.

Ik ben het deels met je eens Ruud, het was inderdaad een lange weg voordat FM gemeengoed werd. Vergeet echter niet dat de AM techniek zich heftig verweerde. Soundprocessing is daar een voorbeeld van, wel met de kanttekening dat je het dan wel goed moet doen. Het is al een tijdje geleden maar Big L heeft ooit eens op 1395 kHz bewezen dat het goed kan klinken (met dank aan Peter v. B.) hetgeen beter klonk als menig station in FM!

Okee, je weergave wordt begrenst op 4,5 kHz en AM stereo is ook geen gemeengoed geworden en tegenwoordig is er veel electronica wat de onhebbelijk eigenschap heeft ongewenste signalen uit te zenden iets wat uiteindelijk de MG kapot maakt. In dat kader zou je kunnen stellen dat inderdaad FM spectaculair beter is, maar voor dat het zover was ............

Even terugkomend op Stereo, ook zo'n ontwikkeling. Want wanneer voegt stereo nu iets toe?? Ik mis het niet op 1584 kHz, behalve dan misschien bij Led Zeppelin - Whole lotta love.

Sorry moderator dat ik ietwat off-topic ben, het moest me van het hart.

Rob Veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.