Spring naar bijdragen

De Norderney is afgemeerd in Amsterdam


Aanbevolen berichten

Keurige foto's René.

Ik had een invitatie om mee te varen maar geen zin om "helemaal" naar A'dam te rijden.

Ik kom er nog wel een keer denk ik.

Maar dmv jou foto's was ik er toch een beetje bij. Ik was ondertussen druk bezig om m'n eigen zender in de lucht te krijgen........

Juul


Ik wist dat ze 'em Groningen verbouwd hadden maar zo drastisch?.....(hi)

Maar zou dat mogen, twee schepen met dezelfde naam?

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad mooie foto's Rene, goed werk.

Het schip ziet er zo te zien weer compleet uit.

De T antenne lijkt een soort kruising tussen de 192 en de 538 antenne...

(Ach als je er genoeg signaal indouwt werkt het altijd, een antenne technicus zei me eens dat zelfs een theelepeltje als antenne gebruikt kan worden.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie foto's, René!

Ik was er trouwens ook, evenals Anneke (en haar kleindochter Cathy).

Anneke stond helemaal voor op de pier, ik bij de IJ-Kantine.

Daarvoor heb ik de sleep al even opgewacht bij Durgerdam, en toen ze onder de brug doorging ben ik naar het NDSM terrein gereden.

Het was leuk om te zien dat er, naast de initiatiefneemster en "bemanning", nog meer bekende gezichten aan boord waren! Ad stond prominent op het dekhuis, geflankeerd door... Ruud Doets! Ook Erik de Zwart en Jeroen Pauw waren natuurlijk boord.

Erg goed om te zien: De 538 antenne zat tussen de masten! Nouja.. een replica die zeker niet functioneel is, maar hee! Hij is mooi en met oog voor detail nagebouwd. De verticale straler is een stuk touw, maar ik heb niet de indruk dat dit zo blijft.

Na het afmeren liet men de champagnekurken knallen. En tot onze verbazing werden wij, als verstokte Veronica fans die toe stonden te kijken, plotseling uitgenodigd om aan boord te komen! Dat hebben we ons geen 2 keer laten zeggen natuurlijk!

Ook voor ons was er champagne en hapjes. Als kers op de taart mochten we het schip zelfs in! Foto's nemen hebben we, op verzoek, niet gedaan. Maar ik kan jullie wel verklappen dat het er keurig uitziet!

Er is niets origineels meer te ontdekken, maar het is ook nog niet geheel af.

8 december wordt ze officieel geopend, en daar kijk ik naar uit.

De door mij genomen foto's volgen zsm!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IMG_3050_zps230fbbf6.jpg

Opdoemend uit de mist, het moment dat we haar voor het eerst waar konden nemen.

De volgende foto's spreken voor zich.

DSC_0167_zps646ad5ea.jpg

DSC_0179_zps48772fe7.jpg

DSC_0187_zpscc45e5d3.jpg

DSC_0191_zpsc8e4b146.jpg

Iets meer naar rechts ligt de Schellingwouderbrug, met daarachter de Oranjesluizen.

Ik heb besloten om niet naar de sluizen te gaan, maar direct door te tuffen naar het NDSM terrein.

Na een dik half uur wachten kwam de sleep omstreeks 13:15 in zicht. René had haar toen al even in het zicht natuurlijk!

DSC_0197_zps7f6c4fa2.jpg

Daar is ze!!!

DSC_0203_zps6b37288e.jpg

Heel rustig komt ze binnenglijden.

DSC_0211_zps20949e40.jpg

Bijna op haar ligplaats. De Anny draait weg en laat de Nescio haar rustig opduwen.

DSC_0219_zpsea90af02.jpg

De Anny gaat zijdelings opduwen, de Nescio neemt het achterschip voor haar rekening. Tijd om af te meren!

(Einde deel 1... Het maximaal aantal te plaatsen foto's maakt posten in 2 delen noodzakelijk..)


Deel 2:

DSC_0223_zps7f8d7243.jpg

"Kapitein" Ad... ;) Hij genoot! Links op het dekhuis, voor de kijkers rechts en in de lange bruine jas, de huidige eigenaresse van de Norderney. (Naar verluidt is ze de vriendin van Jeroen Pauw, maar dat hebben jullie niet van mij... ;) )

DSC_0226_zps35c465f3.jpg

Afgemeerd! Anneke kan niet wachten om met de Norderney op de foto te gaan! :)

DSC_0232_zps131a0774.jpg

De replica antenne. Duidelijk nog niet af, maar zeg nou eerlijk: Issie mooi of niet?

DSC_0236_zps32ea6e99.jpg

Feestje aan boord! Spot de bekenden!

DSC_0242_zps43e6a98a.jpg

De "concurentie" aan boord!!!! :)

DSC_0247_zpse3dd7c25.jpg

En zo ligt ze er nu bij. Keurig!

Ik moet eerlijk zeggen dat men haar prachtig opgeknapt heeft. Enkele originele details kloppen nog niet of zijn in Groningen verwijderd. Dat is te betreuren, maar ze is nog niet af! Wellicht gaan we in de loop der tijd toch wel weer originele details terugzien.

Een aantal mensen die ik sprak, en die zich met de expoitatie van het schip gaan bezighouden, wisten hoegenaamd niets van haar geschiedenis. Niet dat het dek lager lag, niet dat ze geen motor had, niet waar de studio destijds stond, enz.. Zij waren verbaast dat er mensen op de kade stonden die hun precies konden vertellen hoe het ooit was en, dat moet gezegd, namen het in zich op!

We gaan zien wat het gaat worden. Ik hoop van harte dat de nu gekozen formule een succes gaat zijn en het schip langzaamaan steeds meer wordt wat we graag zouden zien: Een prachtig eerbetoon aan zijn roemrijke verleden!

Mensen van Veronicaschip BV: Dank voor de prachtige dag en de gastvrijheid! Wij waren in ieder geval bij verrast met de mogelijkheid om aan boord te mogen!


Wat een aardig gebaar van de heren om jullie aan boord te laten, dat doet me dan weer deugd.

Om hoeveel fans ging het?

Dat viel mee hoor... Ik denk dat er in totaal een man/vrouw/kind of 10 aan boord genodigd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toch, met alle veranderingen, een toost op het nieuwe hoofdstuk.

ik had ooit de facebook pagina aangeschreven of er houders overwaren van de drank flessen, helaas.

eigenlijk, sinds ik dat mededeelde in de plaatselijke pub kreeg ik wat ik wou.. hoewel, niet van het schip natuurlijk.

naast de rondwandeling in foto's, tijdens de uitzend tijd,ook een project opzetten van de disco boot periode en de nieuwe situatie?

cheers,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de plaatjes laten zien hoe het zit : we worden oud en niemand heeft belangstelling voor onze oude liefde.

Dat is pijnlijk maar ook normaal. Alles heeft zijn tijd en daarom verwacht ik niet dat dit project een succes wordt.

Rien, die het op een afstand gadeslaat.

P.S. Er had ook onder de foto's kunnen staan : fanatieke Sinterklaasvierders halen stoomboot binnen in 2050 ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als gerestaureerd 'museumschip' zou het zeker ten dode zijn opgeschreven. Er zijn misschien nog een paar duizend zeezenderfans in Nederland, en als die allemaal drie of vier keer komen, is dat nog niet genoeg om de tent draaiende te houden.

En dus vind ik het wel slim dat de boel helemaal verbouwd is en dat er een nieuwe bestemming aan wordt gegeven. De noordelijke IJ-oever is behoorlijk in ontwikkeling; er zijn allerlei moderne, hippe bedrijfjes gevestigd, de studio's van MTV zijn vlakbij en er komen ook steeds meer restaurants en uitgaansgelegenheden. Als ze daar aansluiting bij kunnen vinden, kan het project zeker een succes worden. Gewoon als een mooie locatie waar van alles georganiseerd kan worden. Dat de medewerkers dan niet zoveel weten over de geschiedenis van het schip, moeten we maar voor lief nemen.

Paul, die binnenkort eens een kijkje gaat nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een zeer mooie ligplaats dat moet gezegd worden .,weliswaar niet in het element waar ze thuis hoorde , maar desondanks !

Ze ziet er ook erg goed uit .en ik hoop dat ze niet ondergespoten gaat worden door de hufters die alles onderspuiten , en lak aan historie hebben

Hopelijk krijg ze nu dus de rust die ze verdiend , zonder verdere verminking .

Het zei zo ........................... HET GAAT HAAR GOED ............( en dat meen ik uit de grond van mijn oude hart ! )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de plaatjes laten zien hoe het zit : we worden oud en niemand heeft belangstelling voor onze oude liefde.

Dat is pijnlijk maar ook normaal. Alles heeft zijn tijd en daarom verwacht ik niet dat dit project een succes wordt.

Ik begrijp wat je bedoeld, Rien.

Maar ik denk dat je er anders naar moet kijken. Men blikt niet echt terug op de zeezendertijd. Men heeft wel besef van wat het schip ooit was, maar daar houdt het eigenlijk op. Men borduurt er dus niet op voort.

Voor de fans, die haar natuurlijk in hun hart het liefst weer zoals in '74 terug op zee zouden zien, is dat best even slikken.

Voor een bedrijf die het schip moet gaan runnen is het een must!

Het huidige Veronicaschip BV heeft het schip omgebouwd tot een multifunctionele bedrijfsruimte. Je kunt er van alles mee! Daarnaast zit er straks een soort lunchroom/café aan boord. Ook die blikt niet terug op het verleden, maar zorgt wel voor een constante stroom mensen die aan boord een hapje of een drankje gebruikt.

Je zou ook kunnen zeggen: Men heeft een schip verbouwd, en toevallig was dat de Norderney. Deze formule is niet afhankelijk van het schip, teert nauwelijks op haar verleden, maar maakt er waar nodig wel dankbaar gebruik van.

Daarnaast is de eigenaresse/initiatiefneemster bekend in de mediawereld ( Ze was ooit producente van het programma "Nova") en voor haar vriend ( oops, nou zeg ik het weer) Jeroen Pauw geldt hetzelfde.

Men heeft PR mensen in dienst, er is een "programma manager" die verantwoordelijk is voor de organisatie van de diverse dingen aan boord, enz.

Ik denk dus echt dat het een succes kan worden. En dat daarmee de Norderney weer jarenlang zijn noodzakelijke "verpleging" kan krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Rob, ik bekijk het van een heel nuchtere zakelijke kant.

Wat ik niet zie is waarom iemand dit schip zou huren voor wat voor reden dan ook. Er staat Veronica op, ja en ? Dat zegt toch niemand wat tegenwoordig.

Het is al de vraag of iemand zich daar mee wil identificeren. Voor hetzelfde geld denkt zo iemand aan Veronica 2.0 (na 1974, getver ...)

En je kunt connecties hebben tot en met in die mediawereld, het nieuwtje is er snel af en dat "jonge" volk weet niet eens wat Veronica eigenlijk was (logisch)

TV uitzendingen, radio uitzendingen, opnames voor een popgroep .... het is toch allemaal hetzelfde wanneer je het op dit schip maakt. Wat is de meerwaarde van zo'n programma dan ?

Een studio moet multifunctioneel zijn en dat is dit schip niet, lijkt me. Praktisch is het al helemaal niet.

Nee, zakelijk gezien is dit een zogenaamde moneypit. Je pompt er geld in en het komt er nooit meer uit.

Kijk ik gevoelsmatig, dan wordt ik er net zo min blij van. Maar daar laat ik het bij.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Rob, ik bekijk het van een heel nuchtere zakelijke kant.

Wat ik niet zie is waarom iemand dit schip zou huren voor wat voor reden dan ook. Er staat Veronica op, ja en ? Dat zegt toch niemand wat tegenwoordig.

Het is al de vraag of iemand zich daar mee wil identificeren. Voor hetzelfde geld denkt zo iemand aan Veronica 2.0 (na 1974, getver ...)

En je kunt connecties hebben tot en met in die mediawereld, het nieuwtje is er snel af en dat "jonge" volk weet niet eens wat Veronica eigenlijk was (logisch)

TV uitzendingen, radio uitzendingen, opnames voor een popgroep .... het is toch allemaal hetzelfde wanneer je het op dit schip maakt. Wat is de meerwaarde van zo'n programma dan ?

Een studio moet multifunctioneel zijn en dat is dit schip niet, lijkt me. Praktisch is het al helemaal niet.

Nee, zakelijk gezien is dit een zogenaamde moneypit. Je pompt er geld in en het komt er nooit meer uit.

Kijk ik gevoelsmatig, dan wordt ik er net zo min blij van. Maar daar laat ik het bij.

Rien

Rien,

Ik geef je helemaal gelijk voor wat betreft de toegevoegde waarde van de Norderney. Die is er hoegenaamd niet.

Daarom schreef ik ook al dat men "een schip" gebruikt, die toevallig Norderney heet. Natuurlijk maakt men zijdelings gebruik van het verleden van dit schip, wat natuurlijk zeker bij de start wel slim is.

Met een rijnaak heeft men in mijn ogen echter uiteindelijk net zoveel kans op slagen van het project.

De Norderney heeft m.i. vooral toe bijgedragen dat deze ligplaats gebruikt kan worden. Een mooie ligplaats, want het is daar een soort drijvend maritiem museum. Ze is daar, wat dat betreft, best op haar plek. De omgeving is bovendien "cultureel" goed bruikbaar.

De huidige eigenaresse heeft het schip vermoedelijk relatief goedkoop in handen kunnen krijgen, en daarmee lag de Norderney meer voor de hand dan een rijnaak.. ;)

De history van de Norderney zullen ze, als ze slim zijn bij VeronicaSchip BV, niet al te veel of al te lang als commercieel argument gebruiken want dat zet maar heel even zoden aan de dijk.. Als ze dat doen, drijven op de zeezender kurk, dan gaan ze beslist te onder..

Maar het idee, dat multicultureel platform, kan best werken. Ongeacht of dat vanuit een schip is of vanuit een gebouw.

Ik zie het dus als 2 losstaande zaken: De Norderney, die goed in de verf kan worden gehouden en zodoende min of meer bewaard blijft, en een multicultureel gedoe dat "toevallig" op dat schip zit en het puur als huisvesting gebruikt.

We gaan het meemaken... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Rob,

Grappig dat je het woord 'multicultureel' gebruikt. Bij sommige mensen werkt dat als een rode lap op een stier... Maar op de website van het Veronicaschip is dat woord volgens mij niet terug te vinden. Een cultuurcentrum voor jong, aanstormend talent, dat is wat ik eruit opmaak.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het woord werd zondag door de uitbaters gebruikt, Paul. Ik stond ook even vreemd te kijken.. :)

Je hebt gelijk voor wat betreft de rode lap die het voor sommigen is. Toch is het hier wel van toepassing:

Pop-cultuur, dichters-cultuur, schilders-cultuur.. Alles is er welkom, volgens de BV.. Ook de Veronica cultuur dus. ;)

We hebben het woord echter zo vaak in "dat andere" verband gehoord, dat we geneigd zijn meteen aan een schip vol, laat ik het maar plat zeggen, "medelanders" te denken. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Tja, het wordt geen “partybootâ€.

Wat is het dan? Een “tourist trap�

Dek een meter te hoog waardoor de railing ontbreekt, houten masten, oude studio, zenderruimte, slaapverblijven, combuis. Zelfs de antenne is nep en is niet eens volgens het vroegere ontwerp nagebouwd. Antennetuner op dek is er niet, en ga zo maar door.

Oude Veronica glorie? Moet de boot eerst weer terug gebouwd worden naar hoe deze was in zijn glorietijd. Nu is het een partyboot of touristtrap waar je een kopje koffie kunt drinken en een hapje kunt nuttigen.

Ik krijg er echt geen “Veronica gevoel†van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.