Spring naar bijdragen

3d printer aangeschaft


rien1959

Aanbevolen berichten

De laatste tijd hebben jullie niet veel meer van me gehoord. Te druk, te moe en geen zin meer om nog wat te schrijven dan wel te knutselen.

Voor de rest baalde ik van alle downloads die door mij beschikbaar waren gesteld maar waar niet eens meer voor werd bedankt. Ik had er tabak van en heb alles verwijderd.

Nu komt er een vakantie aan van drie weken en daarna een iets andere functie op mijn werk dus de inspiratie zal wel weer komen !

Alleen komende maandag en dinsdag nog werken en dan zien ze me pas weer op 2 januari.

Afgelopen week begon een leverancier van ons met het aanbieden van een 3d printertje en dat kwam precies op het juiste moment.

Zelf was ik al onderdelen aan het vergaren om er in de schaarse uurtjes een te gaan bouwen, maar nu kon het dus nog sneller.

Kortom, het ding viel binnen mijn (bedrijfs)budget en dus maar besteld. Hopelijk komt hij volgende week binnen en neem ik hem mee naar huis om alles in elkaar te prutsen en daarna eens lekker te gaan printen. Er liggen al een aantal dingen te wachten zoals een inlaatspruitstuk voor een berucht Fiatje .... Je zou ook nog een Norderney kunnen maken, mits je een 3d tekening hebt van dat schip.

Ideeën genoeg !

Hier een link naar de betreffende printer : http://www.3ders.org/articles/20131202-reprappro-launches-affordable-ormerod-full-3d-printer-kit.html

Gaat het allemaal bevallen dan ga ik snel een hele grote printer bouwen met een bereik van misschien wel 1m x 1m x 1m. (ik hou niet zo van dat voorzichtige gedoe...)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk printertje Rien, Kun je ook leuke modelletjes van zendschepen mee maken ( een kammeraad is er mee bezig maar krijgt het nog niet echt voor elkaar hi )

Het tekenen zal nog het grootste probleem zijn, vermoed ik zo .... 3D tekenwerk is een vak apart om over de tekensoftware maar te zwijgen.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

En jullie maar wachten tot er bericht was dat de printer draaide ...... wees gerust, ik ben er aan bezig maar heb nog veel andere projecten lopen.

De printer is bijna af en wacht nu het bedraden. Daarna nog alles calibreren en hij is gereed. Spannend hoor !

Rien, die zich vandaag heeft gebogen over een vreemde storing in zijn dikke vette Audi (Porsche liefhebbers zijn jaloers op dat grommende geluid van die grote bak, echt waar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harmen,

zoals ik het begrepen heb met 3Dprinters, een rol materiaal word gesmolten en het gesmolten materiaal bouwt computer gestuurd een product.

de paniek die men had met dat 3D geprint pistool, een CNC machine kan dat ook, een wapen maken.

een simpel 3D printertje staat bij mij ook op de verlang lijst.

cheers,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitleg van Arjan is juist. Het grote verschil met een freesmachine is dat je materiaal toevoegt in plaats van het te verwijderen. Met 3D printen kun je vormen maken die op een andere manier onmogelijk zijn te fabriceren. Zo heb ik hier een kunststof blokje liggen met allerlei koelkanalen er in dat met boren, frezen e.d. niet te maken is. Zoek in Google op "3D printed objects" en klik op afbeeldingen, dan wordt het een stuk duidelijker.

Het voorwerp dat je wilt maken teken je eerst in 3D met een daarvoor geschikt tekenprogramma en vervolgens laad je dat bestand in een programma dat het virtueel in laagjes door snijdt. Die laagjes bouw je dan met de printer weer op. Meestal iets van 0.1 mm per keer. Het printen kan op diverse manieren zoals met een kunststof draad bij mijn machine, maar het kan ook met poeder(inkjet) en vloeistof waarbij met een laser wordt gesmolten. Verder met afhankelijk van het materiaal op een verwarmde plaat worden geprint om krimp en kromtrekken te voorkomen.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Harmen,

zoals ik het begrepen heb met 3Dprinters, een rol materiaal word gesmolten en het gesmolten materiaal bouwt computer gestuurd een product.

de paniek die men had met dat 3D geprint pistool, een CNC machine kan dat ook, een wapen maken.

een simpel 3D printertje staat bij mij ook op de verlang lijst.

cheers,

Arjan

Zo'n simpel 3d printertje lijkt mooi maar bedenk wel het materiaal waaruit de printer is samengesteld (assen , lagers ) vaak van slechte kwaliteit is snel zie al slijtage op de assen en het kalibreren is door de onnauwkeurige maatvoering van de lossen onderdelen haast niet te doen.

Vooral die zelfbouw printers die je op marktplaats kan vinden daar zou ik niet aan beginnen.

Vr gr

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooral die zelfbouw printers die je op marktplaats kan vinden daar zou ik niet aan beginnen.

Helemaal mee eens ! Zelfs de printer die ik heb aangeschaft heeft wat zwakke punten, al hebben ze er best een mooie constructie van gemaakt .... Reden voor mij om al een flink aantal onderdelen aan te schaffen om een stabiele machine te bouwen. Alleen de geleidingen kosten al meer dan meer dan de huidige printer. Maar goed, kwaliteit kost nu eenmaal veel geld maar dan heb je ook wat. Als machinebouwer krijg ik altijd de kriebels wanneer ik een tandriemaandrijving zie voor een lineaire verplaatsing. Voor zoiets is er maar een oplossing : kogelomloopspindels met een grote spoed en lage speling. Dan praat je bij een flinke machine over 2000 euro aan onderdelen en dan heb ik het niet eens over het frame. Die goedkope 3d printers zijn leuk wanneer dingen niet groter zijn dan 10 cm en je niet al te veel nauwkeurigheid verlangt. Bij mijn machine zaten trouwens 3d geprinte delen waarbij cilindrische delen moesten worden in gedrukt. Het paste zeer netjes dus het kan wel ....

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een mooie (toekomstige) toepassing in Nederland: 3D-printer voor brandwonden

" De Nederlandse Brandwonden Stichting krijgt de beschikking over een 3D-printer voor het herstel van ernstige verwondingen. Met de printer kunnen neuzen en oren met behulp van lichaamseigen cellen worden gereconstrueerd."

http://nos.nl/artikel/587686-3dprinter-voor-brandwonden.html

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Na lange tijd nog even een update ......

Vorige week had ik de printer meegenomen naar de zaak om daar op een rustig moment het elektrische gedeelte aan te sluiten.

Vandaag was ik zover dat het geheel eindelijk in beweging kwam. Het ging nog niet helemaal zoals het hoorde zoals een scheef staande extruder die bleef haken achter een klem en nog meer van die ongein. Softwarematig zit het allemaal prima in elkaar getimmerd maar mechanisch is het niet mijn kopje thee. De afgelopen twee dagen heb ik momenten gehad dat ik het ding wel in de vuilnisbak kon gooien :( Ik kan me voorstellen dat niet gediplomeerde prutsers met hun handen in het haar zitten tijdens het bouwen. Maar goed, morgen ga ik een en ander aanpassen en dan weer testen. Zekere weten dat een aantal mensen uit hun dak gedaan wanneer ze deze machine ontdekken (vooral mijn bas , hi )

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend de extruder uit elkaar gehaald en een beetje kunststof weg gevijld zodat het niet meer kan blijven haken.

Daarna alles in elkaar gezet en toen ging het fout bij het aanlopen van de referentiepunten. De printer heeft een eindschakelaar op de Y-as en een optische sensor op de X- en Z-as. Er bleek op het print een stekkertje los geschoten te zijn waardoor de optische sensor niet werkte. Na correctie van het probleem werkte alles weer. Daarna wilde ik de printoppervlak uitlijnen maar helaas ....... daarvoor had ik een steeksleutel 5.5 mm nodig.

Na bij vier verschillende leveranciers geweest te zijn de hoop opgegeven en het maar online besteld. Geen mens die deze maat op voorraad had. Het is gewoon de M3 steekmaat, dus zo bijzonder is het nu ook weer niet. Waar gaat dat heen met de werktuigbouw in Nederland ;)

Hieronder nog twee foto's. Op de hoeken van de goudkleurige plaat zitten de M3 moertjes voor het afstellen.

Rien

07f97be3f3fc9a94a96caae55feb3cf5.JPG

61e282968c39eef2f7b14f28901ac10c.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer komt de "iradiocafe prutstrofee" uit de printer rollen? De eerste winnaar is inmiddels bekend; je mag 'm aan jezelf uitreiken :)

Ja, hij is leuk (die trofee .. :))

Het is gewoon jammer dat ik het zo druk heb gehad waardoor er zo weinig tijd is om wat te schrijven. Maar misschien komt het wel weer.

Maar morgen is het ook al weer druk en ik dacht nu een wat rustiger functie te hebben .....

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren dacht ik even een demo te geven met de 3D-printer maar helaas ...... een fiasco :(

Ik stop met dit apparaat en bouw in de toekomst zelf wel zo'n machine maar dan wel een die werkt zoals ik het wil.

Kortom, af door de zijdeur en u gaat niet langs start. Och ja, zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Als ik me hier druk over moest maken dan was ik in de machinebouw niet zo ver gekomen. De beuk er in !

Rien, die zich niet laat kisten maar voorlopig veel belangrijker dingen te doen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel een hoop geleerd ervan :)

Toch kijken voor een draaibank met frees inrichting ( heb een defender kaapstaander die ik op een ouder model aan het frutten ben, krukas bout is te groot qua kop ... 28mm moet 25 mm worden, kan de dog clutch zijn centrering krijgen via de dop die er strak inpast) we prutten wat aan met die zooi :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch kijken voor een draaibank met frees inrichting ( heb een defender kaapstaander die ik op een ouder model aan het frutten ben, krukas bout is te groot qua kop ... 28mm moet 25 mm worden, kan de dog clutch zijn centrering krijgen via de dop die er strak inpast) we prutten wat aan met die zooi :)

Je bedoelt dat je een spline moet frezen ? Een freesinrichting op de draaibank is hopeloos. Een grote freesbank met verdeeltafel is dan beter. Maar ja, dat kost nogal wat.

Misschien dat ik je kan helpen ?

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Na lange tijd maar weer eens achter de computer gekropen en zelf een 3d printer ontworpen. Met behulp van een gietijzeren vlakplaat, professionele voorgespannen geleidingen en zeer zware stappenmotoren heb ik uiteindelijk een machine ontworpen die hopelijk wel zal doen wat ik wil. Alle materialen zijn al in mijn bezit. Het merendeel lag al op de zaak als overgebleven materialen uit andere projecten. En dan offer je je maar weer op ..... ;)

Met behulp van het gratis 3D tekenprogramma DesignSpark heb ik in twee dagen tijd alles opgemeten, uitgewerkt en getekend.

De vlakplaat die ik gebruik is 605 x 400 mm groot en weegt plus minus 70 kg. Geen vlieggewicht dus, maar dat geeft wel stabiliteit !

Hieronder een schermafdruk en verder een 3D PDF bestand waarmee je het van alle kanten kunt bekijken. Het kan nog wel wat weken of maanden gaan duren voor alles werkt, maar dat mag de pret niet drukken.

Rien

Het 3D PDF bestand : http://www19.zippyshare.com/v/38101022/file.html

b2c4368dae0a24282eb004c03bc336a2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend kwam er op de zaak een prachtige nieuwe werkbank binnen om de nieuwe 3D printer op te plaatsen.

Na wat geknutsel alles op zijn plaats geschoven en daarna de vlakplaat er op gesjouwd ..... Onder de tafel staat al wat voorraad.

Het begin is er !

Rien. die zo even wat spullen gaat halen uit zijn prive opslag.(net zoiets als het schuurtje van Juul en Ad ;) )

20c2cc3e39bcf0619cc37d90fca83dcd.JPG

87bfd3a52f7403b91347d9662536dbc7.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.